Joni Tanhuanpää ja Jonna Mero ovat hankkineet välitunneille pelivälineitä.
Sari Honkasalo
Sari Honkasalo
Mynämäessä Laurin koululla työskentelevät kuluvana lukuvuonna uusina kasvoina kouluvalmentaja Jonna Mero ja koulunuorisotyöntekijä Joni Tanhuanpää.
Mero on palkattu valtionavustuksella sivistystoimen kautta, ja hänen työkenttänsä on koko 540 oppilaan yhtenäiskoulu. Tanhuanpää työskentelee yläkoululla nuorisotoimen hankeavustuksella.
Kumpikin on turvallisena ja puolueettomana aikuisena läsnä koulun arjessa ruokailuissa ja välitunneilla, ja kouluvalmentaja tarvittaessa myös oppitunneilla. He ovat oppilaiden tavattavissa myös toimistollaan sekä sosiaalisen median kanavien kautta.
– Tavoitteena on, että oppilaat voisivat mahdollisimman matalalla kynnyksellä ilman ajanvarauksia tavata aikuisen, jonka kanssa jutella, Mero toteaa.
Vastaavia työntekijöitä ei Mynämäessä aiemmin ole ollut, joten työnkuva on vasta muotoutumassa.
– Katsotaan tarpeen mukaan, mikä on nuorten fiilis ja mitä ilmiöitä alkaa nousta esiin, ja sitten reagoidaan, he kertovat.
Haastava tilanne nuorten tavoittamisen kannalta on tällä hetkellä se, että Laurin yläkoulu on remontin vuoksi useassa eri väistötilassa: kunnanvirastolla, Osuuspankin talossa, paloasemalla, lukiolla ja parakeissa.
Toisaalta Mero ja Tanhuanpää kokevat nyt juuri läsnäolonsa erityisen tärkeäksi:
– Vaikka koulu on hajallaan, saadaan yhteisöllisyys kuitenkin pysymään kasassa, Tanhuanpää toteaa.
Mero pyrkii etenkin alussa olemaan mahdollisimman paljon oppitunneilla tullakseen tutuksi sekä nähdäkseen oppilaiden työskentelyä.
– Vaikka olen koulutukseltani luokanopettaja, tarkoitukseni ei ole tunneilla olla oppimisen tukena vaan olen siellä auttamassa tunnesäätelyssä ja ryhmässä toimimisessa.
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisella tuetaan kouluun kiinnittymistä ja ehkäistään koulupoissaoloja.
– Autan nuoria olemaan osa jotakin ryhmää, ettei kukaan jäisi ulkopuolelle.
Käytännössä se on jo esimerkiksi toteutunut niin, että Mero on ollut mukana valinnaisten aineiden oppitunneilla helpottamassa sellaisen oppilaan työskentelyä, jolla ei ole ollut ryhmässä omia kavereita.
Hän on myös esimerkiksi viestitellyt oppilaiden kanssa aamuisin ja voi vaikka mennä kotiin tai matkan varrelle vastaan aamulla, jos oppilaasta kouluun tuleminen tuntuu haastavalta.
– Ja jos perhe haluaa, voin mennä kotiinkin juttelemaan. Pyrimme puuttumaan asioihin ennen kuin poissaoloja tulee.
Koulun hyvinvoinnin vuosikelloa hän jalkauttaa muun muassa jakamalla vinkkejä niin opettajille kuin oppilaille muun muassa Wilmassa ja omassa Instassaan. Syyskuussa teemana on itsetuntemus ja vahvuudet.
Oppilaat ovat ottaneet Jonna Meron ja Joni Tanhuanpään hyvin vastaan, ja aikuisen kaipuuta on ollut havaittavissa.
Kun Mero on alakoulun välitunneilla, hän ei ole valvojana, vaan voi lähteä lasten leikkeihin mukaan.
– Siinä saa monta lasta autettua kerralla. Voin auttaa säätelemään tunteita ja olemaan tukena vuorovaikutustilanteissa. Vaikka sanoittaa sitä, kun joku putoaa polttopallossa, että nyt sinun roolisi vain muuttui, ja pääset heittämään. Ne ovat pieniä asioita mutta merkittäviä, muuten voisi syntyä isoja tunteita.
He ovat myös huomanneet, että monelle nuorelle on iso asia se, että jotakuta ulkopuolista aikuista kiinnostaa se, mitä heille kuuluu ja miten he voivat.
Tanhuanpään työtä on helpottanut se, että hän on ollut isolle osalle jo tuttu kasvo nuokkarilta. Mero puolestaan kertoo kokeneensa, että alkuun nuoret tulivat hyvinkin arasti juttelemaan, koska eivät tienneet, mikä hänen roolinsa on.
– Nyt kun olen saanut Instagramin pyörimään, ja julkaisen siellä jotakin päivittäin, he ovat nähneet, että mun kanssa voi viestitellä ihan arkisista jutuista. On jo tullut ihan sellaisia pyyntöjä, että voitko tulla tuonne mun kanssa, tai on hakeuduttu välitunnilla seuraan, ja sitten voidaan pikkuhiljaa ruveta juttelemaan, että mitä kuuluu.
Kumpikin on tiettyinä aikoina tavattavissa myös toimistolla, jossa he esimerkiksi pitävät viimeisellä välitunnilla kahvihetkiä nuorten kanssa.
– Täältä saa kuppiinsa kahvia sillä ehdolla, että kertoo meille esimerkiksi mitä kuuluu. Koko ajan madalletaan kynnystä heidän tulla meidän luokse, Tanhuanpää kertoo.
Nuorten kanssa juttelemiseen hän käyttää paljon myös Snapchattia.
Siinä missä Mero toimii koulussa, Tanhuanpää toimii vapaa-ajan ja koulun välisenä linkkinä.
– Teen kohtaavaa, osallistavaa, mahdollistavaa ja ennaltaehkäisevää nuorisotyötä Tehtäviini kuuluu myös tiedottaa, millaisia muita vapaa-aikaan, mielenterveyteen ja hyvinvointiin liittyviä palveluja kunnassa nuorille on.
– Se on hyvä, että Joni on nuorten kanssa myös vapaa-ajan puolella, niin meille tulee monipuolisempi kuva nuorista, Mero toteaa.
Osana kummankin työtä on myös nuorten osallistaminen. Nuorille on esimerkiksi tehty kysely, jonka perusteella on hankittu iso laatikollinen urheilullisia pelivälineitä välitunneille.
Rentoa hauskaa liikuntaa Tanhuanpää pyrkii lisäämään myös uudella liikuntanuokkarilla, jota pidetään joka keskiviikko.
Kumpikin on mukana erilaisessa ryhmäyttämistoiminnassa ja teemapäivissä, joiden tavoitteena on lisätä yhteisöllisyyden tunnetta, saada koulu tuntumaan meidän koululta.
Suunnitteilla on esimerkiksi Ari-päivä, jolloin halukkaat saavat pukeutua ari-vaatteisiin, kuten muurarin, roudarin tai sankarin asuun.
– Ja me itse tietysti heittäydytään mukaan ja pukeudutaan myös, Mero naurahtaa.