JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Joni Tanhuanpää ja Jonna Mero ovat hankkineet välitunneille pelivälineitä.

Joni Tanhuanpää ja Jonna Mero ovat hankkineet välitunneille pelivälineitä.

Sari Honkasalo

Uutiset
Mynämäki
19.9.2023 15.55

Turvallisia aikuisia nuorten saatavilla – koulu­val­mentaja ja koulu­nuo­ri­so­työn­tekijä aloittivat Mynämäessä

Sari Hon­ka­sa­lo

My­nä­mä­es­sä Lau­rin kou­lul­la työs­ken­te­le­vät ku­lu­va­na lu­ku­vuon­na uu­si­na kas­voi­na kou­lu­val­men­ta­ja Jon­na Mero ja kou­lu­nuo­ri­so­työn­te­ki­jä Joni Tan­hu­an­pää.

Mero on pal­kat­tu val­ti­o­na­vus­tuk­sel­la si­vis­tys­toi­men kaut­ta, ja hä­nen työ­kent­tän­sä on koko 540 op­pi­laan yh­te­näis­kou­lu. Tan­hu­an­pää työs­ken­te­lee ylä­kou­lul­la nuo­ri­so­toi­men han­ke­a­vus­tuk­sel­la.

Kum­pi­kin on tur­val­li­se­na ja puo­lu­eet­to­ma­na ai­kui­se­na läs­nä kou­lun ar­jes­sa ruo­kai­luis­sa ja vä­li­tun­neil­la, ja kou­lu­val­men­ta­ja tar­vit­ta­es­sa myös op­pi­tun­neil­la. He ovat op­pi­lai­den ta­vat­ta­vis­sa myös toi­mis­tol­laan sekä so­si­aa­li­sen me­di­an ka­na­vien kaut­ta.

– Ta­voit­tee­na on, et­tä op­pi­laat voi­si­vat mah­dol­li­sim­man ma­ta­lal­la kyn­nyk­sel­lä il­man ajan­va­rauk­sia ta­va­ta ai­kui­sen, jon­ka kans­sa ju­tel­la, Mero to­te­aa.

Vas­taa­via työn­te­ki­jöi­tä ei My­nä­mä­es­sä ai­em­min ole ol­lut, jo­ten työn­ku­va on vas­ta muo­tou­tu­mas­sa.

– Kat­so­taan tar­peen mu­kaan, mikä on nuor­ten fii­lis ja mitä il­mi­öi­tä al­kaa nous­ta esiin, ja sit­ten re­a­goi­daan, he ker­to­vat.

Haas­ta­va ti­lan­ne nuor­ten ta­voit­ta­mi­sen kan­nal­ta on täl­lä het­kel­lä se, et­tä Lau­rin ylä­kou­lu on re­mon­tin vuok­si use­as­sa eri väis­tö­ti­las­sa: kun­nan­vi­ras­tol­la, Osuus­pan­kin ta­los­sa, pa­lo­a­se­mal­la, lu­ki­ol­la ja pa­ra­keis­sa.

Toi­saal­ta Mero ja Tan­hu­an­pää ko­ke­vat nyt juu­ri läs­nä­o­lon­sa eri­tyi­sen tär­ke­äk­si:

– Vaik­ka kou­lu on ha­jal­laan, saa­daan yh­tei­söl­li­syys kui­ten­kin py­sy­mään ka­sas­sa, Tan­hu­an­pää to­te­aa.

Mero pyr­kii eten­kin alus­sa ole­maan mah­dol­li­sim­man pal­jon op­pi­tun­neil­la tul­lak­seen tu­tuk­si sekä näh­däk­seen op­pi­lai­den työs­ken­te­lyä.

– Vaik­ka olen kou­lu­tuk­sel­ta­ni luo­ka­no­pet­ta­ja, tar­koi­tuk­se­ni ei ole tun­neil­la ol­la op­pi­mi­sen tu­ke­na vaan olen siel­lä aut­ta­mas­sa tun­ne­sää­te­lys­sä ja ryh­mäs­sä toi­mi­mi­ses­sa.

Tun­ne- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen vah­vis­ta­mi­sel­la tu­e­taan kou­luun kiin­nit­ty­mis­tä ja eh­käis­tään kou­lu­pois­sa­o­lo­ja.

– Au­tan nuo­ria ole­maan osa jo­ta­kin ryh­mää, et­tei ku­kaan jäi­si ul­ko­puo­lel­le.

Käy­tän­nös­sä se on jo esi­mer­kik­si to­teu­tu­nut niin, et­tä Mero on ol­lut mu­ka­na va­lin­nais­ten ai­nei­den op­pi­tun­neil­la hel­pot­ta­mas­sa sel­lai­sen op­pi­laan työs­ken­te­lyä, jol­la ei ole ol­lut ryh­mäs­sä omia ka­ve­rei­ta.

Hän on myös esi­mer­kik­si vies­ti­tel­lyt op­pi­lai­den kans­sa aa­mui­sin ja voi vaik­ka men­nä ko­tiin tai mat­kan var­rel­le vas­taan aa­mul­la, jos op­pi­laas­ta kou­luun tu­le­mi­nen tun­tuu haas­ta­val­ta.

– Ja jos per­he ha­lu­aa, voin men­nä ko­tiin­kin jut­te­le­maan. Py­rim­me puut­tu­maan asi­oi­hin en­nen kuin pois­sa­o­lo­ja tu­lee.

Kou­lun hy­vin­voin­nin vuo­si­kel­loa hän jal­kaut­taa muun mu­as­sa ja­ka­mal­la vink­ke­jä niin opet­ta­jil­le kuin op­pi­lail­le muun mu­as­sa Wil­mas­sa ja omas­sa Ins­tas­saan. Syys­kuus­sa tee­ma­na on it­se­tun­te­mus ja vah­vuu­det.

Op­pi­laat ovat ot­ta­neet Jon­na Me­ron ja Joni Tan­hu­an­pään hy­vin vas­taan, ja ai­kui­sen kai­puu­ta on ol­lut ha­vait­ta­vis­sa.

Kun Mero on ala­kou­lun vä­li­tun­neil­la, hän ei ole val­vo­ja­na, vaan voi läh­teä las­ten leik­kei­hin mu­kaan.

– Sii­nä saa mon­ta las­ta au­tet­tua ker­ral­la. Voin aut­taa sää­te­le­mään tun­tei­ta ja ole­maan tu­ke­na vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa. Vaik­ka sa­noit­taa sitä, kun joku pu­to­aa polt­to­pal­los­sa, et­tä nyt si­nun roo­li­si vain muut­tui, ja pää­set heit­tä­mään. Ne ovat pie­niä asi­oi­ta mut­ta mer­kit­tä­viä, muu­ten voi­si syn­tyä iso­ja tun­tei­ta.

He ovat myös huo­man­neet, et­tä mo­nel­le nuo­rel­le on iso asia se, et­tä jo­ta­ku­ta ul­ko­puo­lis­ta ai­kuis­ta kiin­nos­taa se, mitä heil­le kuu­luu ja mi­ten he voi­vat.

Tan­hu­an­pään työ­tä on hel­pot­ta­nut se, et­tä hän on ol­lut isol­le osal­le jo tut­tu kas­vo nuok­ka­ril­ta. Mero puo­les­taan ker­too ko­ke­neen­sa, et­tä al­kuun nuo­ret tu­li­vat hy­vin­kin aras­ti jut­te­le­maan, kos­ka ei­vät tien­neet, mikä hä­nen roo­lin­sa on.

– Nyt kun olen saa­nut Ins­tag­ra­min pyö­ri­mään, ja jul­kai­sen siel­lä jo­ta­kin päi­vit­täin, he ovat näh­neet, et­tä mun kans­sa voi vies­ti­tel­lä ihan ar­ki­sis­ta ju­tuis­ta. On jo tul­lut ihan sel­lai­sia pyyn­tö­jä, et­tä voit­ko tul­la tuon­ne mun kans­sa, tai on ha­keu­dut­tu vä­li­tun­nil­la seu­raan, ja sit­ten voi­daan pik­ku­hil­jaa ru­ve­ta jut­te­le­maan, et­tä mitä kuu­luu.

Kum­pi­kin on tiet­tyi­nä ai­koi­na ta­vat­ta­vis­sa myös toi­mis­tol­la, jos­sa he esi­mer­kik­si pi­tä­vät vii­mei­sel­lä vä­li­tun­nil­la kah­vi­het­kiä nuor­ten kans­sa.

– Tääl­tä saa kup­piin­sa kah­via sil­lä eh­dol­la, et­tä ker­too meil­le esi­mer­kik­si mitä kuu­luu. Koko ajan ma­dal­le­taan kyn­nys­tä hei­dän tul­la mei­dän luok­se, Tan­hu­an­pää ker­too.

Nuor­ten kans­sa jut­te­le­mi­seen hän käyt­tää pal­jon myös Snapc­hat­tia.

Sii­nä mis­sä Mero toi­mii kou­lus­sa, Tan­hu­an­pää toi­mii va­paa-ajan ja kou­lun vä­li­se­nä link­ki­nä.

– Teen koh­taa­vaa, osal­lis­ta­vaa, mah­dol­lis­ta­vaa ja en­nal­ta­eh­käi­se­vää nuo­ri­so­työ­tä Teh­tä­vii­ni kuu­luu myös tie­dot­taa, mil­lai­sia mui­ta va­paa-ai­kaan, mie­len­ter­vey­teen ja hy­vin­voin­tiin liit­ty­viä pal­ve­lu­ja kun­nas­sa nuo­ril­le on.

– Se on hyvä, et­tä Joni on nuor­ten kans­sa myös va­paa-ajan puo­lel­la, niin meil­le tu­lee mo­ni­puo­li­sem­pi kuva nuo­ris­ta, Mero to­te­aa.

Osa­na kum­man­kin työ­tä on myös nuor­ten osal­lis­ta­mi­nen. Nuo­ril­le on esi­mer­kik­si teh­ty ky­se­ly, jon­ka pe­rus­teel­la on han­kit­tu iso laa­ti­kol­li­nen ur­hei­lul­li­sia pe­li­vä­li­nei­tä vä­li­tun­neil­le.

Ren­toa haus­kaa lii­kun­taa Tan­hu­an­pää pyr­kii li­sää­mään myös uu­del­la lii­kun­ta­nuok­ka­ril­la, jota pi­de­tään joka kes­ki­viik­ko.

Kum­pi­kin on mu­ka­na eri­lai­ses­sa ryh­mäyt­tä­mis­toi­min­nas­sa ja tee­ma­päi­vis­sä, joi­den ta­voit­tee­na on li­sä­tä yh­tei­söl­li­syy­den tun­net­ta, saa­da kou­lu tun­tu­maan mei­dän kou­lul­ta.

Suun­nit­teil­la on esi­mer­kik­si Ari-päi­vä, jol­loin ha­luk­kaat saa­vat pu­keu­tua ari-vaat­tei­siin, ku­ten muu­ra­rin, rou­da­rin tai san­ka­rin asuun.

– Ja me it­se tie­tys­ti heit­täy­dy­tään mu­kaan ja pu­keu­du­taan myös, Mero nau­rah­taa.

Näköislehdet


Kesälehti

Kysely