JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kulttuuri
Mynämäki
8.9.2023 10.50

Vakka-Suomen rata syntyi viimeisillä hetkillä – Rakentajilla raskas työ köyhyysrajalla

Sari Hon­ka­sa­lo

Kun Suo­meen ra­ken­net­tiin rau­ta­tie­ver­kos­toa, jär­kyt­ti­vät isot, tu­han­si­a­kin ra­ken­ta­jia kä­sit­tä­neet työ­maat pai­kal­lis­ten ky­lien elä­mää, kun nuo­ret mie­het joi­vat ja löi­vät kort­tia.

Tur­ku–Uu­si­kau­pun­ki -ra­dan ra­ken­ta­mi­nen osui vai­hee­seen, jol­loin työn al­la oli mui­ta­kin ra­to­ja, jo­ten tääl­lä työn­te­ki­jöi­tä oli enim­mil­lään vain sa­to­ja ei­kä toi­min­ta sik­si nä­ky­nyt pal­jo­a­kaan ky­lil­lä.

Muun mu­as­sa tä­män sei­kan ker­toi My­nä­mä­es­sä kes­ki­viik­ko­na lu­en­noi­nut Tam­pe­reel­la si­jait­se­van Työ­vä­en­mu­seo Wers­taan joh­ta­ja Kal­le Kal­lio.

Ra­dan­ra­ken­ta­jien elä­mää väi­tös­kir­jas­saan tut­ki­nut Kal­lio on kir­joit­ta­nut vuon­na 2022 il­mes­ty­neen tie­to­kir­jan Ra­ta­jät­kät: rau­ta­tien­ra­ken­ta­jien ko­ke­muk­set 1857–1939.

Tu­run–Uu­den­kau­pun­gin ra­dan ra­ken­ta­mi­nen ajoit­tuu ajan­jak­son kes­ki­vai­heil­le vuo­siin 1918–1924.

En­sim­mäi­se­nä osuu­te­na Suo­mes­sa ra­ken­net­tiin Hel­sin­gin ja Hä­meen­lin­nan vä­li­nen rata län­sie­u­roop­pa­lais­ten esi­merk­kien mu­kaan.

– Se ra­ken­net­tiin kor­ke­al­la laa­dul­la ja suo­rak­si, ja sik­si se tuli to­del­la kal­liik­si. Kai­ken li­säk­si kun lii­ken­ne al­koi, se tuot­ti tap­pi­o­ta. Sik­si ryh­dyt­tiin ke­hit­tä­mään hal­vem­paa ta­paa, ja syn­tyi tapa teh­dä edul­li­sia mut­ta mut­kai­sia ja mä­ki­siä rau­ta­tie­lin­jo­ja. Si­ten pys­tyt­tiin ra­ken­ta­maan kat­ta­va ra­ta­verk­ko. Toki täs­tä hal­vas­ta ra­ken­ta­mi­ses­ta seu­ra­si sit­ten on­gel­mia myö­hem­min, Kal­le Kal­lio to­te­si.

Aja­tuk­se­na oli esi­mer­kik­si se, et­tä maa­poh­ja kan­taa par­hai­ten, kun sii­hen ei kos­ke­ta, eli al­le jä­tet­tiin kaik­ki kan­to­ja myö­ten ja vain li­sät­tiin pääl­le maa­ta.

Työ­maat oli­vat suu­ria ja la­pi­o­jät­kät enim­mäk­seen maa­seu­dun poi­kia, jot­ka pys­tyi­vät ra­ta­töis­sä muut­ta­maan li­has­voi­man­sa mar­koik­si. Työ­mail­la oli usei­ta fyy­si­ses­ti vaa­ti­via töi­tä pölk­ky­jen ja kis­ko­jen kan­ta­mi­sis­ta paa­lu­jen junt­taa­mi­seen na­ru­jun­tal­la.

– Suu­rin osa ra­ken­ta­jis­ta tuli Jär­vi-Suo­men köy­hil­tä alu­eil­ta, kau­pun­geis­ta ei juu­ri­kaan. Ra­dan­ra­ken­nus oli mo­nil­le lä­pi­kul­ku­am­mat­ti pa­rem­piin töi­hin.

Vak­ka-Suo­men ra­dal­le moni tuli töi­hin ai­em­min val­mis­tu­neel­ta Jy­väs­ky­län–Piek­sä­mä­en ra­dal­ta.

Ko­vaa työ­tä teh­tiin köy­hyys­ra­jal­la. Kal­lio ar­vi­oi, et­tä per­hee­tön ra­ken­ta­ja tuli pal­kal­la toi­meen, per­heel­li­sel­le teki tiu­kem­paa.

Uu­si­kau­pun­ki oli vii­mei­siä kau­pun­ke­ja, jota sai­vat rai­deyh­tey­den.

– Pe­rus­tee­na oli aja­tus no­pe­am­man yh­tey­den saa­mi­ses­ta Uu­den­kau­pun­gin sa­ta­man kaut­ta Ruot­siin, mikä ei sit­ten ko­vin hy­vin to­teu­tu­nut. Esi­mer­kik­si My­nä­mä­en ase­ma­ra­ken­nuk­ses­ta nä­kyy, et­tä tuol­loin ra­dal­le aja­tel­tiin mer­kit­tä­vää lii­ken­net­tä.

Yleen­sä oli ra­ken­net­tu kah­ta ra­taa yh­tä ai­kaa, mut­ta Uu­den­kau­pun­gin ra­dan ai­kaan työn al­la oli sa­ma­nai­kai­ses­ti jopa nel­jä, ei­vät­kä val­ti­on ra­hat tah­to­neet riit­tää.

– Sik­si työ ete­ni hi­taas­ti ei­kä tääl­lä ol­lut pal­joa työn­te­ki­jöi­tä ker­ral­la, vain joi­ta­kin sa­to­ja. Vain poik­keu­sai­koi­na men­tiin tu­han­nen yli.

Kal­lio to­te­aa Uu­den­kau­pun­gin ra­taa ra­ken­ne­tun hal­val­la ja huo­nos­ti, mikä nä­kyy edel­leen. Se myös ra­ken­net­tiin vii­mei­sil­lä het­kil­lä, sil­lä sa­maan ai­kaan al­koi au­to­lii­ken­ne yleis­tyä.

– Voi ol­la, et­tä jos sitä ei oli­si sil­loin ryh­dyt­ty ra­ken­ta­maan, se oli­si jää­nyt ko­ko­naan te­ke­mät­tä.

Kal­lio ker­too ra­dan saa­neen alan am­mat­ti­leh­dis­sä kri­tiik­kiä osak­seen heti val­mis­tut­tu­aan.

– Sii­hen ei ole syy­nä te­ki­jöi­den osaa­mat­to­muus, vaan tämä van­ha ajat­te­lu, et­tä jos ha­lu­taan saa­da kat­ta­va ra­ta­verk­ko Suo­meen, pi­tää ra­ken­taa edul­li­sil­la kei­noil­la.

On­gel­ma­na tääl­lä oli se, et­tä maa­pe­rä oli van­haa oi­ku­kas­ta me­ren­poh­jaa, ja hy­vää so­raa oli vai­kea saa­da.

Ti­lan­net­ta ei pa­ran­ta­nut se, et­tä täy­te­ai­nes­ta tuo­tiin so­ra­kuo­pil­ta, jos­sa jou­kos­sa oli mul­taa ja sa­vea.

– Hy­vää so­raa le­vi­tet­tiin usein vain vii­den sen­tin ker­ros pääl­le, jot­ta se näyt­ti hy­väl­tä. Mie­het pu­hui­vat­kin pen­kan ter­vaa­mi­ses­ta eli he tie­si­vät te­ke­vän­sä huo­noa.

Mie­len­kiin­toi­nen nä­kö­kul­ma tut­ki­jal­le oli se, et­tä ra­ken­nu­sai­kai­nen si­säl­lis­so­ta. Sen vai­ku­tuk­set oli­vat kui­ten­kin Kal­li­on mu­kaan yl­lät­tä­vän vä­häi­set.

– Työt al­koi­vat vuo­den­vaih­tees­sa 1918. Tääl­lä­hän poik­keuk­sel­li­ses­ti kun­nat ra­hoit­ti­vat osit­tain ra­ken­ta­mi­sen, mi­hin liit­tyi se aja­tus, et­tä työ­maal­le piti pal­ka­ta etu­si­jas­sa paik­ka­kun­nan työt­tö­miä.

Kun si­säl­lis­so­ta al­koi, pu­nai­set ot­ti­vat alu­eel­la val­lan. Kal­lio to­te­aa työn ol­leen ai­van al­ku­te­ki­jöis­sään ei­kä ra­dal­la ol­lut min­kään­lais­ta stra­te­gis­ta mer­ki­tys­tä, mut­ta Kan­san­val­tuus­kun­ta päät­ti jat­kaa työ­tä, ja työn­joh­ta­jat jat­koi­vat suun­ni­tel­man mu­kaan.

Kal­lio huo­maut­taa, et­tä so­taan liit­ty­viä asi­oi­ta työ­maal­la toki ta­pah­tui:

– Kun Mas­kus­sa rau­ta­tie­ra­ken­ta­jat oli­vat töis­sä, pu­na­kaar­ti luu­li hei­tä vi­hol­li­sik­si ja al­koi am­pua. Kun in­si­nöö­ri kävi asi­as­ta huo­maut­ta­mas­sa, hä­net pi­dä­tet­tiin va­koi­li­ja­na.

Kun val­koi­set val­ta­si­vat Vak­ka-Suo­men, työn­joh­toa vie­tiin kor­jaus­töi­hin, ja työ­maal­le tuli pie­ni kat­kos.

– Mut­ta hy­vin pian työt aloi­tet­tiin uu­del­leen. So­dan vai­ku­tuk­set oli­vat vä­häi­set, sa­moin vä­häi­sik­si jäi­vät ra­dan­ra­ken­ta­jien ja pai­kal­lis­ten vä­li­set ris­ti­rii­dat.

Yh­te­nä hui­pen­tu­ma­na Kal­lio mai­nit­see sen, et­tä rau­ta­tien­ra­ken­ta­jien am­mat­ti­o­sas­to jär­jes­ti Veh­maan Vink­ki­läs­sä maa­lis­kuus­sa 1919 il­ta­mat suo­je­lus­kun­ta­ta­lol­la.

– Ase­tel­mat tääl­lä oli­vat ihan eri­lai­set kuin esi­mer­kik­si Yli­vies­ka–Ii­sal­mi ra­dal­la, jos­sa Kiu­ru­ve­del­lä pai­kal­lis­ten ja ra­dan­ra­ken­ta­jien vä­lit oli­vat erit­täin tu­leh­tu­neet si­säl­lis­so­dan jäl­keen.

Näköislehdet


Kesälehti

Kysely