Loppuvuodesta sovellukseen tulee lisää viestipalveluja ja etävastaanottoja.
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen digitaalinen asiointikanava, Varha-sovellus, on ollut käytössä nyt vuoden ajan. Sovellukseen on rekisteröitynyt jo yli 90 000 varsinaissuomalaista ja määrä kasvaa viikoittain noin 4000 uudella käyttäjällä.
Ohjelmajohtaja Tapio Järvenpää sanoo, että sovelluksen suosio on ylittänyt odotukset ja varsinaissuomalaiset ovat löytäneet Varha-sovelluksen laajasti kaikissa ikäryhmissä.
– Digitaalisten palveluiden kehittämisessä lähdimme takamatkalta, mutta kehitys on edennyt vauhdilla. Sovelluksen kautta voimme palvella merkittävää asiakasmäärää. Koko Varhassa toimii lukuisia kehittämistiimejä, jotka tuovat omia palvelujaan joka kuukausi Varha-sovellukseen. Ne voivat olla yksittäisiä lomakkeita tai isompia kokonaisuuksia, kuten chat-palveluja, viestipalveluja tai etävastaanottoja, Järvenpää summaa.
Yli puolet käyttäjistä on ladannut sovelluksen älylaitteeseensa. Tämä on myös suositus, koska silloin sovellusilmoitukset tulevat suoraan puhelimeen ja asiointi onnistuu mistä tahansa, kun puhelin on mukana.
Siirtymisessä perinteisistä kivijalka- ja puhelinpalveluita digitaaliseen asiointiin on ollut ajoittain myös haasteita.
– Välillä kysyntä ylittää tarjonnan aiheuttaen poikkeuksellisen pitkiä odotusaikoja asiakkaille. Myös jatkuvasti kehittyvässä ja kasvavassa sovelluksessa on ollut odottamattomia käyttökatkoja. Pyrimme koko ajan parantamaan sovellusta niin tekniikan kuin palvelujenkin osalta, Järvenpää sanoo.
Loppuvuoden aikana sovelluksessa avautuu lisää muun muassa viestipalveluja ja etävastaanottoja.
Viestipalvelu laajenee ammattilaisten väliseen konsultaatioon, mikä helpottaa ja voi nopeuttaa asiakkaan asian ratkaisemista jo sovelluksessa.
Viestipalvelu laajenee ikääntyneiden palveluissa kotihoidon ja kuntouttava arviointijakso kotona -käyttökokemusten myötä asumispalveluihin ja asiakas- ja palveluohjaukseen sekä sosiaalityöhön. Viestipalvelu laajenee myös neuvoloihin.
Tyks Laboratorion ja neuvoloiden ajanvaraus avautuu sovelluksessa loppuvuoden aikana. Etävastaanottoja otetaan käyttöön muun muassa suun terveydenhuollossa, työikäisten sosiaalipalveluissa sekä Tyks Ortolla ja psykiatrialla. Myös erilaisia lomaketoimintoja avautuu lisää.
Fakta
Ensimmäisen vuoden aikana on käyty yli 45 000 chat-keskustelua.
Chat-palvelut ovat sovelluksen suosituin palvelumuoto.
Korona- ja influenssarokotuksiin on varattu 15 000 rokotusaikaa sovelluksen kautta.
Sovellusta voi käyttää myös tietokoneella osoitteessa: digi.varha.fi.