Epäselvissä tilanteissa laskukopion voi pyytää MyRopo-palvelun, Ropon asiakaspalvelun tai Varhan talouspalvelukeskuksen asiakaspalvelun kautta.
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on lähettänyt ja lähettää tämän vuoden aikana maksumuistutuksen kaikkiaan noin 40 000 asiakkaalle, joilla on erääntyneitä laskuja vuosilta 2023–25.
Kesällä 2025 aloitetut sosiaali- ja perusterveydenhuollon maksumuistutukset ovat herättäneet huolta, ovatko laskut aiheellisia. Varha on päättänyt keskeyttää maksumuistutusten lähettämisen toistaiseksi. Tarkoituksena on vielä kerran tarkistaa prosessia niin sisäisesti kuin yhteistyökumppaneiden kanssa.
– Maksumuistutusten määrä on poikkeuksellisen suuri ja olemme saaneet siitä paljon asiakaspalautetta. Haluamme saada ehdottoman varmuuden siitä, että laskut ovat hyvinvointialueen alkuvuosien teknisesti vaikeassa tilanteessa lähteneet oikein. Mikäli virheellinen lasku on lähtenyt, hyvitämme sen asiakkaalle mahdollisimman nopeasti, talousjohtaja Ville Rajahalme sanoo.
Maksumuistutukset, maksuvaatimus sekä vasta niiden jälkeen lähetettävä varsinainen perintäkirje on ulkoistettu perintäyhtiö Ropo Suomi Oy:lle.
Maksamattomista ja jo erääntyneistä laskuista lähetetään kotiin kannettuna kirjeenä maksumuistutuksen Ropolta. Maksumuistutukseen on koottu asiakkaan kaikki erääntyneet Varhan laskut vuodesta 2023 eteenpäin.
Erääntyneitä, maksamattomia laskuja on noin 148 000 ja niiden yhteenlaskettu arvo on noin 14,3 miljoonaa euroa.
Maksuajan pidentämisestä ja muista maksujen joustoista sovitaan Varhan yhteistyökumppanin Ropon kanssa. Ne asiakkaat, joille on jo tullut maksumuistutus, noudattavat kirjeessä olevia ohjeita. Asiakas sopii maksamiseen liittyvistä järjestelyistä suoraan Ropon kanssa.
Maksumuistutukseen on koottu kaikki asiakkaalla avoinna olevat laskut, minkä vuoksi maksettava summa voi olla korkea yhdessä erässä maksettavaksi, jolloin kannattaa laatia maksusuunnitelma Ropon kanssa.
Asiakas voi neuvotella jopa 12 kuukautta tai poikkeuksellisen suuren summan kohdalla 36 kuukautta maksuaikaa. Pienemmille summille voi pyytää eräpäivän siirtoa.
Varhan verkkosivuilla on myös ohjeita asiakaslaskujen maksamiseen ja perintää koskeviin yleisiin. kysymyksiin.
Jos asiakkaalle on epäselvää, mitä laskuja maksumuistutukset koskevat, hän voi pyytää laskukopion MyRopo-palvelun, Ropon asiakaspalvelun tai Varhan talouspalvelukeskuksen asiakaspalvelun kautta.
Fakta
Alkuperäisen laskun sisältöön liittyvissä kysymyksissä voi olla yhteydessä Varhan asiakaspalveluun puhelimitse maanantaista torstaihin kello 9–11 numerolla 02 313 1141. Linja on avoinna poikkeuksellisesti myös perjantaina 31.10. kello 9–11. Asiakas voi jättää takaisinsoittopyynnön, kun linja on auki puhelinpalveluaikana. Hänelle soitetaan takaisin vuorokauden kuluessa.
Varhan asiakaspalveluun saa yhteyden myös Suomi.fi-viestien kautta. Yhteydenotto palvelun kautta edellyttää Suomi.fi-viestien käyttöönottoa.
Asiakas lähettää uuden sähköisen viestin kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun tai Suomi.fi-mobiilisovelluksen kautta.
"Kirjoita viesti" -osiossa valitaan organisaatioksi Varsinais-Suomen hyvinvointialue ja palveluksi Myyntireskontra, tilinumero. Viestiin kirjoitetaan, mitä laskua asia koskee, sekä tarkentavat tiedot, kuten laskun numero.