Varha on kutsunut järjestöt mukaan raha- ja digipelaamisen haittojen ehkäisyyn.
Pelihaitat ovat merkittävä kansanterveydellinen ja sosiaalinen haaste. Suomessa noin 4,2 prosenttia väestöstä pelaa rahapelejä kohtalaisen riskin tai ongelmapelaamisen tasolla. Haitallista rahapelaamista on kaiken ikäisillä, mutta yliedustettuina ovat erityisesti 18–44-vuotiaat miehet. Arviolta 13 700 varsinaissuomalaista on kokenut rahapelaamisesta aiheutuvan ongelmia. Kansainvälisesti on arvioitu, että avun piiriin hakeutuu vain 10–30 prosenttia rahapeliongelmia kokevista (Sosten rahapelipoliittinen ohjelma).
Digipelaamisen hallinnan ongelmat koskettavat ensisijaisesti nuoria ja nuoria aikuisia. Suomalaisessa aineistossa ongelmallista digipelaamista esiintyy noin joka kymmenennellä. Varsinaisen digipeliriippuvuuden maailmanlaajuinen esiintyvyys on noin 3 prosenttia.
– Erityisesti nuoret ovat alttiita haitallisille pelitavoille, koska aivot ovat vielä kehittymässä ja palkitsemisjärjestelmä reagoi voimakkaasti nopeisiin ärsykkeisiin. Siksi on olennaista vahvistaa osaamista, tehdä riskit näkyviksi ja tukea terveitä pelitapoja ennen kuin haitat ehtivät kasvaa, sanoo erityisasiantuntija Niina Jalo Varhan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yksiköstä.
Tavallisimmat haitat, joita liiallinen rahapelaaminen ja digipelaaminen aiheuttaa, ovat taloudelliset vaikeudet, ahdistus, syyllisyys, univaikeudet sekä haasteet ihmissuhteissa ja opiskelu- ja työelämässä. Riski- ja ongelmapelaamiselle altistavat muun muassa mielenterveyden häiriöt, heikko impulssikontrolli, runsas alkoholinkäyttö sekä elämäntilanteen kriisit kuten työttömyys, yksinäisyys tai avioero.
Peliongelmiin puuttuminen voi olla vaikeaa, sillä haitalliseen pelaamiseen johtavat syyt ovat moninaisia ja kaikki eivät hakeudu sosiaali- ja terveyspalveluiden piiriin. Varha on kehittänyt riippuvuushoitoa ja peliongelmiin on mahdollista saada apua oman alueen mielenterveys- ja päihdepalveluista. Järjestöjen tuki ja palvelut kuitenkin täydentävät palvelukokonaisuutta erityisesti ehkäisevän työn ja läheisten tuen osalta. Siksi järjestöjen toiminnan halutaan nivoutuvan osaksi Varhan palveluja.
– Vuoden 2025 Varhan myöntämien järjestöavustusten ideahaussa rahoitusta haluttiin kohdentaa toimintaan, joka täydentää Varhan omaa palvelutuotantoa ja vahvistaa alueellista osaamista pelihaittoihin liittyen, Anri Niskala Varhan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen yksiköstä sanoo.
Sosiaalipedagogiikan säätiö eli Sosped-säätiö toteuttaa Varhan avustuksella kahta erillistä, mutta toisiaan täydentävää toimintaa. Digipelirajaton-toiminta kohdistuu digipelaamiseen ja se on suunnattu erityisesti nuorille ja nuorille aikuisille (18–29-vuotiaat). Varhan ammattilaisten ja pelaajataustaisten vertaisohjaajien luotsaama ryhmätoiminta käynnistyy keväällä 2026.
Pelirajaton-toiminta puolestaan keskittyy rahapelihaittojen ehkäisyyn ja tuen tarjoamiseen. Tuen piiriin tavoitellaan erityisesti perheellisiä 25–45-vuotiaita, jolloin tuki hyödyttää myös heidän lähipiiriään – perhettä, puolisoa ja lapsia. Syksyn aikana Pelirajaton on tarjonnut Varhan alueella rahapelaajille vertaisryhmiä, kokemusasiantuntijan vastaanottoa, yksilötukisuhteita sekä vertaispuhelinta.
Ongelmallinen pelaaminen ei kosketa vain pelaajaa itseään, vaan kuormittaa usein myös hänen läheisiään. Varsinais-Suomen mielenterveysomaiset Finfami ry tarjoaa keskustelutukea mielenterveys- ja päihdeläheisille, joita huolettavat myös raha- tai digipelaamiseen liittyvät haasteet. Tukea on saatavilla sekä kasvokkain Varsinais-Suomen alueella että etäyhteyksin.
Varhainen puuttuminen ja avun hakeminen parantavat tilanteen hallintaa. Tietoa omahoidosta sekä järjestöjen ja Varhan palveluista löydät Varhan kotisivujen palvelupolulta: Huoli rahapelaamisesta | Varha sekä pelihaittojen ehkäisyn sivulta: Pelihaittojen ehkäisy | Varha