Varha ei peri tällä hetkellä viivästyskorkoja laskuistaan.
Arkisto / Jesse Ranta
Uusien maksumuistutusten lähettäminen edelleen tauolla.
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) pyytää anteeksi maksumuistutuksen viivästymistä. Hyvinvointialue toteaa, että asiakaslaskujen maksumuistutuksissa on epäonnistuttu, ja on tehty virheitä.
Varha antoi maanantaina 3. marraskuuta aluehallitukselle tilannekatsaukseen maksumuistutuksista. Aluehallitus linjasi, että Varha selvittää ja tarvittaessa uudistaa maksumuistutusten prosessia. Varha ei lähetä uusia sosiaali- ja perusterveydenhuollon maksumuistutuksia viivästyneistä laskuista ennen kuin selvitys on kaikin osin valmis.
Aluehallituksessa käsitellään marraskuussa esitys asiakaslaskutuksen ja -muistutusten mahdollisista muutoksista sekä mahdollisista täsmennyksistä kuolinpesien perintää koskien.
– Olemme epäonnistuneet ja pyydämme anteeksi asiakkaille koitunutta vaivaa. Hyvinvointialueen aloittaessa halusimme varmistaa ensisijaisesti sosiaalietuuksien ja palkkojen maksun sekä laskujen maksun yhteistyökumppaneillemme 47 eri järjestelmän yhdistämisessä, sanoo hyvinvointialuejohtaja Tarmo Martikainen.
Hyvinvointialue selvittää tällä hetkellä tiedonsiirtoa, tietojärjestelmiä ja perintätapaa. Lisäksi pyritään sulkemaan pois mahdolliset katkokset hyvinvointialueuudistuksen eri vaiheissa vuodesta 2023 lähtien. Käynnissä olevassa selvityksessä ei toistaiseksi ole löytynyt syitä, jotka selittäisivät asiakaspalautteissa esiin nousseita häiriöitä.
– Maksumuistutuksia saaneille asiakkaille on valitettavasti koitunut kohtuutonta ylimääräistä vaivaa. Teemme parhaamme, että kohtelemme asiakkaita yhdenvertaisesti. Pitkän ajan takaa laskuja ei välttämättä muista ja on asiakkaalle tietenkin tarpeen nähdä maksun peruste, sanoo aluehallituksen puheenjohtaja Niina Alho.
Varha on pidentänyt 3.11. alkaen Ropolla käsittelyssä olevien, asiakkaille jo lähetettyjen maksumuistutusten maksuaikaa 12.12. saakka. Kaikkien uusien maksumuistutusten maksuaikaa pidennettiin 45 vuorokauteen. Maksuajan pidennys on asiakkaille maksuton ja muutos on voimassa toistaiseksi.
Varha päätti lokakuun lopussa pysäyttää maksumuistutusten lähettämisen tarkistaakseen prosessin virheettömyyden. Selvitys liittyy vuosina 2023–2025 erääntyneiden laskujen maksumuistutuksiin.
Varha haluaa helpottaa maksumuistutuksia saaneiden asiakkaiden tilannetta. Yli kaksi viikkoa ylittävistä eräpäivän siirroista eli maksuajan pidentämisestä ei toistaiseksi veloiteta erikseen. Kesäkuun 2025 jälkeen eräpäivän siirtämisestä maksaneille kulut hyvitetään.
Kuolinpesiltä Varha ei tällä hetkellä peri alle 1 000 euron saatavia, jos menehtymisestä on yli kuusi kuukautta aikaa. Kuolinpesien perinnän mahdollisista muutoksista tuodaan marraskuussa esitys aluehallitukselle.
Viivästyskorkoja Varha ei peri maksumuistutuksista tai maksuvaatimuksista. Maksun voi jakaa useampaan erään ilman kuluja.
Asiakaspalvelun sujuva toiminta pyritään varmistamaan. Varha kannustaa asiakkaita sopimaan tarvittaessa lisää maksuaikaa tai muista maksujärjestelyistä.