JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Uutiset
15.7.2021 8.35

Turku–Uusikaupunki -radalle sähköt päälle

Sari Hon­ka­sa­lo

Tur­ku–Uu­si­kau­pun­ki -ra­dan säh­köis­tys­työt ovat sii­nä vai­hees­sa, et­tä maa­nan­tai­na säh­köt kyt­ke­tään pääl­le. Vii­mei­set työ- ja lu­pa­vai­heet ete­ne­vät niin, et­tä säh­kö­ju­na­lii­ken­teen on mah­dol­lis­ta aloit­taa vie­lä tä­män vuo­den ai­ka­na.

Ta­so­ris­teyk­siin on asen­net­tu va­roi­tus­kyl­tit, jois­sa ker­ro­taan, et­tä ajo­joh­ti­miin kyt­ke­tään 25 000 vol­tin jän­ni­te 19.7. klo 00.00.

– On­han ra­dal­la kul­ke­mi­nen muu­toin­kin kiel­let­tyä ja ajo­neu­vo­jen kor­keu­det tien pääl­lä sää­del­ty­jä, mut­ta kyl­tit ovat va­ro­toi­men­pi­de, jol­la vie­lä ha­lu­taan muis­tut­taa et­tä ih­mi­set huo­mi­oi­si­vat asi­an, to­te­aa Väy­lä­vi­ras­ton pro­jek­ti­pääl­lik­kö Pek­ka Rau­to­ja.

Rau­to­ja huo­maut­taa, et­tä vaik­ka ra­dal­la kaik­ki jo näyt­tää­kin val­miil­ta, käyt­töö­not­to vaa­tii vie­lä mo­nia vai­hei­ta. Seu­raa­vak­si ra­dal­la al­kaa mit­tauk­set ja ko­es­tuk­set, jon­ka jäl­keen teh­dään myös ko­ea­jo­ja ju­nal­la, jot­ta näh­dään et­tä kaik­ki toi­mii tur­val­li­ses­ti.

– Nii­den jäl­keen mei­dän pi­tää vie­lä ha­kea Tra­fi­co­mil­ta ra­dal­le käyt­töö­not­to­lu­pa. Sen kä­sit­te­ly me­nee syk­syyn, mut­ta kyl­lä tä­män vuo­den puo­lel­la on kau­pal­li­sen lii­ken­teen mah­dol­lis­ta al­kaa.

Vii­mei­se­nä vai­hee­na hank­kees­sa on teh­ty tänä ke­sä­nä Uu­teen­kau­pun­kiin Han­gon­saa­reen en­nen Ya­ran teh­da­sa­lu­et­ta koh­taus­rai­de, jos­sa säh­kö­ju­nat pys­ty­vät koh­taa­maan. Se val­mis­tui ke­sä­kuun alus­sa.

Isom­pa­na työ­nä on vie­lä käyn­nis­sä ra­dan­var­ren ris­ki­pui­den pois­to. Pek­ka Rau­to­ja ar­vi­oi työn kes­tä­vän lop­pu­ke­sän ja syk­syn ajan.

– Puus­ton pois­to pää­tet­tiin vie­lä vii­mei­se­nä työ­nä teh­dä, sil­lä sit­ten kun säh­kö­ra­ta on käy­tös­sä, pui­den kaa­tu­mi­set ai­heut­ta­vat ai­na lii­ken­ne­häi­ri­öi­tä.

Ra­dan var­teen on myös ra­ken­net­tu tur­va-ai­to­ja joi­hin­kin koh­tiin.

– Säh­kö­ra­taan liit­tyy tur­va­e­täi­syyk­siä. Jos esi­mer­kik­si kal­li­o­leik­kaus nou­see tie­tyl­le kor­keu­del­le ra­das­ta, on ra­ken­net­ta­va tur­va-ai­ta, et­tei ku­kaan va­hin­gos­sa­kaan pää­se kur­kot­te­le­maan lan­koi­hin. Ai­dat ovat myös tii­viim­piä kuin säh­köis­tä­mät­tö­mil­lä ra­doil­la.

Vaik­ka kai­kil­le pi­täi­si ol­la sel­vää, et­tei ra­dal­le saa men­nä leik­ki­mään, ra­dan säh­köis­tyk­ses­tä jär­jes­te­tään alu­een kou­luil­le in­fo­ja, ko­ro­na­ti­lan­tees­ta riip­pu­en joko pai­kan pääl­lä tai vi­de­on kaut­ta.

– Tämä on meil­lä ol­lut van­ha pe­rin­ne. Ai­na kun säh­köis­tys jol­le­kin ra­ta­o­suu­del­le tu­lee, olem­me kou­luil­le sii­tä tie­dot­ta­neet. Tur­val­li­suu­den mak­si­moin­tia yri­te­tään teh­dä tä­tä­kin kaut­ta, Rau­to­ja to­te­aa.

Säh­kö­ra­dan jän­ni­te on ai­na pääl­lä, myös sil­loin kun ju­naa ei ole nä­ky­vis­sä.

– Säh­kö­ra­dan joh­ti­mien tai nii­tä kan­nat­ta­vien put­ki­ra­ken­tei­den kos­ket­ta­mi­nen tai lä­hes­ty­mi­nen on ai­na hen­gen­vaa­ral­lis­ta. Myös rau­ta­tie­a­lu­eel­la liik­ku­mi­nen on vaa­ral­lis­ta ja sa­kon uhal­la kiel­let­ty, lu­kuun ot­ta­mat­ta mat­kus­ta­ja­lai­tu­rei­ta ja mui­ta lu­val­li­sia kul­ku­tei­tä, Rau­to­ja muis­tut­taa. 

Au­toi­li­joi­ta ja tiel­lä liik­ku­via nos­tu­rien kul­jet­ta­jia pyy­de­tään huo­mi­oi­maan, et­tä kuor­ma tai nos­tu­rin puo­mi ei säh­kö­ra­dan ta­so­ris­teyk­ses­sä yli­tä tie­lii­ken­ne­a­se­tuk­sen sal­li­maa kor­keut­ta.

Jut­tua on päi­vi­tet­ty 16.7., li­sät­ty vii­mei­nen osio.

Fak­ta

Ny­kyi­sin Tu­run ja Uu­den­kau­pun­gin vä­li­nen ju­na­lii­ken­ne lii­ken­nöi­dään die­sel­ve­tu­reil­la, kos­ka säh­köis­tet­ty rata lop­puu Tu­run ta­va­ra­ra­ta­pi­hal­le. Tu­run ra­ta­pi­hal­la jou­du­taan vaih­ta­maan säh­kö­ve­tu­ri die­sel­ve­tu­riin, joka ai­heut­taa vaa­ral­lis­ten ai­nei­den kul­je­tus­ten osal­ta eril­li­sen tur­val­li­suus- ja ym­pä­ris­tö­ris­kin.

Säh­köis­tys pie­nen­tää kul­je­tus­kus­tan­nuk­sia, kun ve­tu­rin­vaih­to pois­tuu ja suu­rin osa ta­va­ra­lii­ken­tees­tä voi­daan lii­ken­nöi­dä suo­raan mää­rän­pää­hän säh­kö­ve­tu­ril­la.

Ra­ta­o­suu­den pi­tuus on noin 70 ki­lo­met­riä. Säh­köis­tys­han­ke si­säl­si My­nä­mä­en ra­ta­pi­han mo­lem­pien rai­tei­den ja Uu­den­kau­pun­gin ra­ta­pi­ho­jen kah­den eri rai­teen säh­köis­tyk­set sekä koh­taus­rai­teen ra­ken­ta­mi­sen Han­gon­saa­reen.

Hank­keen ta­voit­tee­na on saa­vut­taa lii­ken­nöin­ti­kus­tan­nus­sääs­tö­jä kai­kis­sa ra­ta­o­suu­den kul­je­tuk­sis­sa ja pie­nen­tää am­mo­ni­ak­ki­kul­je­tuk­siin liit­ty­vää tur­val­li­suus- ja ym­pä­ris­tö­ris­kiä Tu­run ra­ta­pi­hal­la.

Rata vaa­tii lä­hi­vuo­si­na myös pe­rus­pa­ran­nuk­sen.

Läh­de: Väy­lä­vi­ras­to

Näköislehdet

Kysely