JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Väkilukuun suhteutettuna Varsinais-Suomen maanteillä onnettomuusriski on maan neljänneksi korkein.

Väkilukuun suhteutettuna Varsinais-Suomen maanteillä onnettomuusriski on maan neljänneksi korkein.

Arkisto / Sari Honkasalo

Uutiset
23.1.2024 12.55

Tavoitteena puolittaa vakavat turmat vuoteen 2030 mennessä - Ely-keskuksen tielii­ken­ne­suun­ni­telma valmistui

Jus­si Aro­la

Var­si­nais-Suo­men Ely-kes­kus jul­kai­si jou­lu­kuus­sa lii­ken­ne­tur­val­li­suus­suun­ni­tel­man­sa vuo­sil­le 2024–2030. Se si­säl­tää kat­sauk­sen ny­kyi­seen lii­ken­ne­tur­val­li­suus­ti­lan­tee­seen, ajan­jak­son vi­si­on ja ta­voit­teet sekä toi­men­pi­tei­tä lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den pa­ran­ta­mi­sek­si.

Ely-kes­kuk­sen alu­eel­la eli Sa­ta­kun­nas­sa ja Var­si­nais-Suo­mes­sa me­neh­tyi tie­lii­ken­ne­on­net­to­muuk­sis­sa vä­lil­lä 2017–2021 vuo­sit­tain kes­ki­mää­rin 29 ih­mis­tä ja louk­kaan­tui va­ka­vas­ti 116 ih­mis­tä. Mää­rät ovat pit­kään las­ke­neet, mut­ta ai­van vii­me vuo­si­na las­ku on py­säh­ty­nyt ja läh­te­nyt jopa lie­vään nou­suun.

Vä­ki­lu­kuun suh­teu­tet­tu­na ti­lan­ne alu­eel­la on koko maa­ta huo­nom­pi. Var­si­nais-Suo­men alu­een maan­tei­den on­net­to­muus­ris­ki on maan nel­jän­nek­si kor­kein, Sa­ta­kun­nas­sa se on koko maan kor­kein.

Alu­een kuo­le­maan joh­ta­neis­sa on­net­to­muuk­sis­sa ko­ros­tuu hen­ki­lö- tai pa­ket­ti­au­tol­la liik­ku­neet, va­ka­vas­ti louk­kaan­tu­neis­ta mer­kit­tä­vä osa oli pyö­räi­li­jöi­tä tai mo­pol­la tai moot­to­ri­pyö­räl­lä liik­ku­nei­ta.

Kor­kein on­net­to­muus­ris­ki on 15–17-vuo­ti­ail­la, seu­raa­vi­na 18–20-vuo­ti­aat, yli 75-vuo­ti­aat ja 21–24-vuo­ti­aat.

Tie­lii­ken­tees­sä Suo­mi on si­tou­tu­nut ta­voit­te­le­maan kuo­le­mien ja va­ka­vien ta­pa­tur­mien mää­rän vä­hen­tä­mis­tä puo­leen vuo­den 2020 ta­sos­ta vuo­teen 2030 men­nes­sä. Tämä ta­voi­te oh­jaa myös Elyn tie­lii­ken­ne­suun­ni­tel­maa.

Suun­ni­tel­man vi­si­ok­si on kir­jat­tu, et­tä lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä on suun­ni­tel­tu si­ten, et­tä ke­nen­kään ei tar­vit­se kuol­la tai va­ka­vas­ti louk­kaan­tua tie­lii­ken­tees­sä. Li­säk­si kes­tä­vien liik­ku­mis­muo­to­jen eli jouk­ko­lii­ken­teen, kä­ve­lyn ja pyö­räi­lyn osuu­den kas­vul­la tu­e­taan ta­voit­teen saa­vut­ta­mis­ta.

Pää­ta­voit­teik­si on kir­jat­tu muun mu­as­sa tie­lii­ken­tees­sä kuol­lei­den ja va­ka­vas­ti louk­kaan­tu­nei­den mää­rän jat­ku­va vä­he­ne­mi­nen ja maa­kun­tien asu­kas­lu­kuun suh­teu­tet­tu­jen ta­pah­tu­mien las­ku maa­kun­tien kes­ki­ar­von ala­puo­lel­le.

Ta­voi­te­vuon­na 2030 maan­tei­den lii­ken­tees­sä kuol­lei­den mää­rä on enin­tään 10 hen­ki­lö ja va­ka­vas­ti louk­kaan­tu­nei­den mää­rä enin­tään 18 hen­ki­löä eli puo­lit­tu­nut vuo­des­ta 2020.

Maa­kun­tien lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta teh­dään use­al­la ta­sol­la. Sa­ta­kun­nal­la ja Var­si­nais-Suo­mel­la on yh­tei­nen lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den oh­jaus­ryh­mä, jo­hon kuu­luu jä­se­niä Elys­tä, po­lii­sis­ta, maa­kun­tien lii­tois­ta, pe­las­tus­lai­tok­sis­ta ym. ta­hois­ta. Ryh­mä ko­koon­tuu 2-4 ker­taa vuo­des­sa.

Kun­nil­la on omia lii­ken­ne­tur­val­li­suus­työ­ryh­miä ja kun­nat ovat myös laa­ti­neet omia lii­ken­ne­tur­val­li­suus­suun­ni­tel­mia.

Kun­tien lii­ken­ne­tur­val­li­suus­työn ti­laa ja haas­tei­ta seu­ra­taan niin sa­no­tun Vii­den täh­den -ar­vi­oin­nil­la. Sen pe­rus­teel­la kun­nat pis­tey­te­tään as­tei­kol­la 1–5. Maa­kun­tien oh­jaus­ryh­mä pal­kit­see mää­rä­a­join kun­tia tu­lok­sek­kaas­ta lii­ken­ne­tur­val­li­suus­työ­tä.

Konk­reet­ti­set toi­met suun­ni­tel­mas­sa on ja­o­tel­tu Elyn vas­tuul­la ole­viin, Elyn ja si­dos­ryh­mien yh­tei­siin toi­miin ja si­dos­ryh­mien vas­tuul­la ole­viin toi­miin.

Toi­men­pi­teet on myös ja­et­tu eri on­gel­ma-alu­ei­siin, ku­ten lii­ken­teen ris­ki­käyt­täy­ty­mi­seen, kor­ke­an ris­kin liik­ku­ja­ryh­miin ja eri­lai­siin on­net­to­muus­luok­kiin koh­dis­tu­viin toi­miin.

Toi­men­pi­tei­tä on lu­e­tel­tu lä­hes sata. Esi­mer­kik­si ajo­no­peu­det-osi­os­sa mai­ni­taan no­peus­ra­joi­tus­ten tar­kis­ta­mi­nen val­ta­kun­nal­li­sen oh­jeen mu­kai­sek­si, no­peus­näyt­tö­tau­lu­jen hyö­dyn­tä­mi­nen, hir­vi- ja peu­ra­ko­la­rei­den ris­ki­a­lu­ei­den huo­mi­oi­mi­nen no­peus­ra­joi­tuk­sis­sa ja tie­työ­koh­tei­den lii­ken­ne­jär­jes­te­ly­jen val­von­taa.

Mi­tään mää­rät­tyyn tien­koh­taan tai kun­taan koh­dis­tet­ta­via toi­men­pi­tei­tä oh­jel­mas­sa ei ole.

Ely on koon­nut tä­hän men­nes­sä teh­dyis­tä lii­ken­ne­tur­val­li­suu­den ko­hen­ta­mik­si laa­di­tuis­sa suun­ni­tel­mis­sa esi­te­tyis­tä toi­men­pi­teis­tä yh­teen­sä 1900 konk­reet­tis­ta asi­aa. Ra­haa Elyl­lä nii­den to­teut­ta­mi­seen on vuo­sit­tain noin 200 000 eu­roa. Elyn las­kel­mien mu­kaan kii­rei­sim­pien­kin to­teut­ta­mi­seen ku­lui­si 25 vuot­ta.

Toi­saal­ta suun­ni­tel­mas­sa to­de­taan, et­tä lii­ken­ne­on­net­to­muu­det tu­le­vat yh­teis­kun­nal­la erit­täin kal­liik­si. Las­kel­mien mu­kaan Sa­ta­kun­nan ja Var­si­nais-Suo­men alu­eel­la ta­pah­tu­vien lii­ken­ne­kuo­le­mien ja va­ka­vien louk­kaan­tu­mis­ten yh­teis­kun­ta­ta­lou­del­li­nen kus­tan­nus on vuo­si­ta­sol­la 220 mil­joo­naa eu­roa ja li­säk­si lie­vem­pien louk­kaan­tu­mis­ten osal­la ar­vi­ol­ta 42 mil­joo­naa eu­roa.

– Nol­la­vi­si­on mu­kai­sen ke­hi­tys­ku­lun to­teu­tu­es­sa nämä kus­tan­nuk­set kään­ty­vät

yh­teis­kun­nal­li­sik­si sääs­töik­si – pu­hu­mat­ta­kaan in­hi­mil­li­sen kär­si­myk­sen mää­rän vä­hen­ty­mi­ses­tä, päät­tyy suun­ni­tel­ma.

Näköislehdet


Kesälehti

Kysely