JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Suurin osa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista mittaa renkaiden urasyvyyden.

Suurin osa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista mittaa renkaiden urasyvyyden.

Uutiset
23.10.2025 11.07

Renkanvaihto kelin, ei kalenterin mukaan

Kyl­me­ne­vä keli vaa­tii ren­kai­den­vaih­toa, vaik­ka mar­ras­kuu­hun on vie­lä mat­kaa. Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­taa, et­tä au­toi­li­ja on vel­vol­li­nen huo­leh­ti­maan sii­tä, et­tä au­ton­ren­kaat ovat sekä ke­liin so­pi­vat et­tä hy­vä­kun­toi­set.

Suo­mes­sa tal­vi­ren­kai­ta on käy­tet­tä­vä mar­ras–maa­lis­kuun ai­ka­na, jos keli sitä edel­lyt­tää. Lii­ken­ne­tur­van kou­lu­tu­soh­jaa­ja Sami Ki­vi­lä tulk­kaa tal­vi­ren­gas­sään­töä:

– Se tar­koit­taa sitä, et­tä au­toi­li­joi­den on seu­rat­ta­va sää­en­nus­tei­ta. Au­toi­li­ja on vas­tuus­sa sii­tä, et­tä al­la on ke­liin so­pi­vat ren­kaat. Jos jäi­nen tai lu­mi­nen sää pää­see yl­lät­tä­mään, täy­tyy tur­vau­tua jul­ki­seen lii­ken­tee­seen tai sää­hän va­rau­tu­neen ka­ve­rin kyy­tiin. Ke­sä­ren­kail­la ei ole asi­aa tal­vi­sel­le tiel­le, Ki­vi­lä muis­tut­taa.

Kul­jet­ta­jan teh­tä­vä on seu­ra­ta ren­kai­den kun­toa sään­nöl­li­ses­ti. Eri­tyi­ses­ti ren­kai­den­vaih­don yh­tey­des­sä on hyvä het­ki mi­ta­ta ura­sy­vyy­det. Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyn mu­kaan 82 pro­sent­tia vas­taa­jis­ta ker­too tar­kis­ta­van­sa ren­kai­den ura­sy­vyy­det, jos ne vai­kut­ta­vat ku­lu­neil­ta.

– Tal­vi­ren­kais­sa pää­u­rien sy­vyy­den täy­tyy ol­la vä­hin­tään 3 mil­li­met­riä, ke­sä­ren­kais­sa taas vä­hi­nään 1,6 mil­li­met­riä. Muis­ta tar­kis­taa myös ren­gas­pai­neet. Ren­kail­le­si oi­ke­an pai­neen löy­dät oh­je­kir­jas­ta sekä usein myös polt­to­ai­ne­luu­kun kan­nes­ta tai ovi­au­kos­ta, Ki­vi­lä ker­taa.

Hy­vä­kun­toi­set ren­kaat pa­ran­ta­vat pi­toa eri­tyi­ses­ti sa­teel­la ja liuk­kail­la. Lii­ken­ne­tur­van ky­se­lyn mu­kaan 97 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta pi­tää tär­ke­ä­nä, et­tä au­ton ren­kaat ovat hy­väs­sä kun­nos­sa.

– Hie­noa, et­tä lä­hes kaik­ki au­toi­li­jat pi­tä­vät ren­kai­den kun­toa tär­ke­ä­nä. Ku­lu­neet ren­kaat pi­den­tä­vät jar­ru­tus­mat­ko­ja ja vai­keut­ta­vat ajo­neu­von hal­lin­taa. Ren­kai­den suu­ri ku­lu­tus­pin­ta ede­saut­taa myös sii­nä, et­tä ei jou­du sa­de­ke­lil­lä ve­si­liir­toon, Ki­vi­lä sa­noo.

Ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta ve­si­liir­toon ker­too jou­tu­neen­sa 22 pro­sent­tia. Jos tiel­lä on pal­jon vet­tä, ren­gas saat­taa nous­ta ir­ti ties­tä ve­si­pat­jan pääl­le. Ve­si­liir­ros­sa au­toa ei voi oh­ja­ta, kos­ka ren­kaat ei­vät enää ole kiin­ni ties­sä. Liir­toon jou­tu­mis­ta voi vält­tää alen­ta­mal­la no­peut­ta ja vält­tä­mäl­lä uris­sa aja­mis­ta.

– Tar­peek­si sy­vät urat ren­gas­ku­vi­ois­sa aut­ta­vat, kun vesi pää­see no­pe­am­min pois­tu­maan ren­kaan ja tien vä­lis­tä, Ki­vi­lä ker­too.

Näköislehdet

Kysely