Suurin osa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista mittaa renkaiden urasyvyyden.
Kylmenevä keli vaatii renkaidenvaihtoa, vaikka marraskuuhun on vielä matkaa. Liikenneturva muistuttaa, että autoilija on velvollinen huolehtimaan siitä, että autonrenkaat ovat sekä keliin sopivat että hyväkuntoiset.
Suomessa talvirenkaita on käytettävä marras–maaliskuun aikana, jos keli sitä edellyttää. Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä tulkkaa talvirengassääntöä:
– Se tarkoittaa sitä, että autoilijoiden on seurattava sääennusteita. Autoilija on vastuussa siitä, että alla on keliin sopivat renkaat. Jos jäinen tai luminen sää pääsee yllättämään, täytyy turvautua julkiseen liikenteeseen tai säähän varautuneen kaverin kyytiin. Kesärenkailla ei ole asiaa talviselle tielle, Kivilä muistuttaa.
Kuljettajan tehtävä on seurata renkaiden kuntoa säännöllisesti. Erityisesti renkaidenvaihdon yhteydessä on hyvä hetki mitata urasyvyydet. Liikenneturvan kyselyn mukaan 82 prosenttia vastaajista kertoo tarkistavansa renkaiden urasyvyydet, jos ne vaikuttavat kuluneilta.
– Talvirenkaissa pääurien syvyyden täytyy olla vähintään 3 millimetriä, kesärenkaissa taas vähinään 1,6 millimetriä. Muista tarkistaa myös rengaspaineet. Renkaillesi oikean paineen löydät ohjekirjasta sekä usein myös polttoaineluukun kannesta tai oviaukosta, Kivilä kertaa.
Hyväkuntoiset renkaat parantavat pitoa erityisesti sateella ja liukkailla. Liikenneturvan kyselyn mukaan 97 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että auton renkaat ovat hyvässä kunnossa.
– Hienoa, että lähes kaikki autoilijat pitävät renkaiden kuntoa tärkeänä. Kuluneet renkaat pidentävät jarrutusmatkoja ja vaikeuttavat ajoneuvon hallintaa. Renkaiden suuri kulutuspinta edesauttaa myös siinä, että ei joudu sadekelillä vesiliirtoon, Kivilä sanoo.
Kyselyyn vastanneista vesiliirtoon kertoo joutuneensa 22 prosenttia. Jos tiellä on paljon vettä, rengas saattaa nousta irti tiestä vesipatjan päälle. Vesiliirrossa autoa ei voi ohjata, koska renkaat eivät enää ole kiinni tiessä. Liirtoon joutumista voi välttää alentamalla nopeutta ja välttämällä urissa ajamista.
– Tarpeeksi syvät urat rengaskuvioissa auttavat, kun vesi pääsee nopeammin poistumaan renkaan ja tien välistä, Kivilä kertoo.