JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kahden euron kolikolla voi testata kesärenkaiden urasyvyyden. Jos sen uloin osa uppoaa uraan kokonaisuudessaan, ovat renkaat urasyvyydeltään yli lain vaatimien rajojen.

Kahden euron kolikolla voi testata kesärenkaiden urasyvyyden. Jos sen uloin osa uppoaa uraan kokonaisuudessaan, ovat renkaat urasyvyydeltään yli lain vaatimien rajojen.

Ville-Veikko Heinonen / Liikenneturva

Uutiset
27.3.2024 10.53

Kesärenkailla ei asiaa pääsi­äis­lii­ken­teeseen

Maa­lis­kuun lop­pu hää­möt­tää ja tal­vi­ren­kai­den vaih­to ke­sä­ku­mei­hin hou­kut­te­lee ai­na­kin ete­läs­sä. Ren­kai­den vaih­toa ei kan­na­ta kii­reh­tiä, sil­lä vaih­te­le­vat ke­lit ja yö­pak­ka­set pi­tä­vät tien­pin­nat liuk­kai­na. Lii­ken­ne­tur­va ke­hot­taa läh­te­mään pää­si­äis­lii­ken­tee­seen tal­vi­ren­kail­la.

Tal­vi­ren­kai­ta tu­lee käyt­tää maa­lis­kuun lop­puun as­ti, mi­kä­li sää tai keli näin edel­lyt­tää. Jos olo­suh­teet ovat tal­vi­set ja tiet liuk­kai­ta, tal­vi­ren­kai­ta on käy­tet­tä­vä maa­lis­kuun jäl­keen­kin. Myös nas­ta­ren­kai­ta saa käyt­tää maa­lis­kuun jäl­keen, jos keli sitä vaa­tii. Au­ton kul­jet­ta­ja on vas­tuus­sa, et­tä au­tos­sa on oi­ke­an­lai­set ren­kaat.

Ete­lä-Suo­mes­sa ke­vät on jo pi­dem­mäl­lä ja tiet ovat osin su­lia, mut­ta tal­vi jat­kuu vie­lä suu­res­sa osas­sa maa­ta.

– Kun mie­tit ke­sä­ren­kai­den vaih­don ajan­koh­taa, on tär­ke­ää poh­tia sekä ke­liä et­tä omaa ajo­ym­pä­ris­töä. Vaik­ka pää­tiet ovat au­ki, pik­ku­teil­lä voi ol­la pe­tol­li­sen liu­kas­ta. Tänä vuon­na pää­si­äi­sen me­no­lii­ken­tee­seen ei ole asi­aa ke­sä­ren­kail­la, täh­den­tää Lii­ken­ne­tur­van Lah­den yh­teys­pääl­lik­kö Ari-Pek­ka Elo­vaa­ra.

Ren­kaat ovat tur­val­li­suu­den kan­nal­ta au­ton yk­si tär­keim­mis­tä asi­ois­ta. Ajo­neu­von hal­lin­ta riip­puu nii­den pi­tä­vyy­des­tä.

– Kun ajat­te­lee, et­tä vain nel­jä rei­lun käm­me­nen ko­kois­ta kais­ta­let­ta pi­tää au­ton tien­pin­nas­sa, ym­mär­tää, et­tei huo­no­kun­tois­ta ren­gas­ta kan­na­ta käyt­tää, Elo­vaa­ra pai­not­taa.

Lii­ken­ne­tur­van vuon­na 2022 teh­dys­tä ky­se­lys­tä* kävi il­mi, et­tä lä­hes nel­jäl­lä vii­des­tä au­toi­li­jas­ta oli nas­ta­ren­kaat al­la. Kit­ka­ren­kai­ta käyt­ti va­jaa vii­de­so­sa ja heis­tä jopa joka kym­me­nes ker­toi aja­van­sa niil­lä läpi vuo­den. Kit­ka­ren­kai­ta ei kui­ten­kaan ole tar­koi­tet­tu ke­sä­ren­kaik­si.

– Voi ol­la suu­ri hou­ku­tus ajaa kit­ka­ren­kaat niin sa­no­tus­ti lop­puun ke­säl­lä, mut­ta ku­lu­nei­den kit­ka­ren­kai­den ajo-omi­nai­suu­det ovat usein ver­ra­ten huo­not, ei­kä nii­tä ole suun­ni­tel­tu ke­sä­o­lo­suh­tei­siin, Elo­vaa­ra ko­ros­taa.

Fak­ta

Lii­ken­ne­tur­van vin­kit ke­sä­ren­kai­den vaih­toon:

Ajoi­ta ren­kaan­vaih­to ke­lien mu­kaan. Mie­ti, mis­sä ja mil­loin ajat, älä an­na ke­lin yl­lät­tää.

Tar­kis­ta ren­kai­den kun­to ja ura­sy­vyy­det sekä han­ki tar­vit­ta­es­sa uu­det ku­mit al­le. Kah­den eu­ron ko­lik­ko­tes­ti pi­tää yhä pin­tan­sa.

Tar­kis­ta ren­gas­pai­neet vaih­don yh­tey­des­sä sekä sään­nöl­li­ses­ti sen jäl­keen. Oi­ke­at ar­vot löy­dät au­ton oh­je­kir­jas­ta.

Muis­ta jäl­ki­ki­ris­tys vie­lä 50–100 ki­lo­met­rin ajon jäl­keen. Jäl­ki­ki­ris­tys on teh­tä­vä ai­na, kun pyö­rä on ol­lut ir­ti au­tos­ta.

Näköislehdet

Kysely