JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Esityksen mukaan lähijunia kulkisi Uuteenkaupunkiin, Naantaliin, Saloon ja Loimaalle.

Esityksen mukaan lähijunia kulkisi Uuteenkaupunkiin, Naantaliin, Saloon ja Loimaalle.

Uutiset
19.1.2021 14.59

Vihreät esittää lähiju­na­ko­keilua myös Turusta Ukiin ja Naantaliin

Vih­re­ät esit­tää Suo­men suu­ril­le kau­pun­ki­seu­duil­le uut­ta lä­hi­ju­nien pi­lot­ti­ko­kei­lua, jol­la pa­lau­te­taan sään­nöl­li­nen lä­hi­ju­na­lii­ken­ne ja van­ho­jen lät­tä­hat­tu­jen sei­sak­keet ta­kai­sin isoil­le kau­pun­ki­seu­duil­le. Ko­kei­lul­la tuo­tai­siin sa­to­ja tu­han­sia suo­ma­lai­sia lä­hi­ju­na­lii­ken­teen pa­riin. Myös Tu­run kau­pun­ki­seu­tu oli­si mu­ka­na ko­kei­lus­sa.

Var­si­nais-Suo­mes­sa lä­hi­ju­na­lii­ken­teen pa­laut­ta­mi­sel­le on hy­vät edel­ly­tyk­set.

– Ha­lu­am­me saa­da lä­hi­ju­nat kul­ke­maan Sa­loon, Loi­maal­le, Naan­ta­liin ja Uu­teen­kau­pun­kiin. Uu­teen­kau­pun­kiin ju­na­yh­teys aloi­tet­tai­siin heti, kun­han ra­dan kun­nos­tus val­mis­tuu. Tu­run seu­dul­la tuo­tai­siin kym­me­niä tu­han­sia ih­mi­siä no­pe­an ja su­ju­van rai­de­lii­ken­teen pa­riin. Tämä aut­tai­si myös kau­pun­ki­seu­dun pääs­tö­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­sa, sa­noo Tu­run kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen va­ra­pu­heen­joh­ta­ja, kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu Juk­ka Vor­na­nen.

Uu­den­kau­pun­gin ra­dal­la sei­sak­keen pai­koik­si on mer­kit­ty Mas­ku, My­nä­mä­ki ja Vink­ki­lä Veh­maal­la.

Vih­re­ät esit­tää sään­nöl­lis­tä lä­hi­ju­na­lii­ken­net­tä Tu­run, Tam­pe­reen, Ou­lun, Lap­peen­ran­nan ja Lah­ti-Kou­vo­lan kau­pun­ki­seu­duil­le.

– Sään­nöl­li­nen lä­hi­ju­na­lii­ken­ne tu­lee aloit­taa vuo­teen 2023 men­nes­sä. Sei­sa­ke­ver­kos­ton pa­laut­ta­mi­nen oli­si mah­dol­lis­ta aloit­taa näil­lä kau­pun­ki­seu­duil­la jo täl­lä hal­li­tus­kau­del­la ja saa­tet­ta­vis­sa lop­puun vuo­teen 2030 men­nes­sä, Vih­rei­den va­ra­pu­heen­joh­ta­ja Jaak­ko Mus­ta­kal­lio esit­tää.

– Vie­lä 1970- ja 1980-lu­vuil­la Suo­men kau­pun­ki­seu­duil­la mat­kus­tet­tiin lät­tä­ha­tuik­si kut­su­tuil­la ju­nil­la, jois­ta vie­lä mo­nel­la on läm­pöi­siä oma­koh­tai­si­a­kin muis­to­ja. Kun kau­pun­git täyt­tyi­vät au­tois­ta, mo­net van­hat lä­hi­ju­na­sei­sak­keet pu­ret­tiin, mut­ta val­miit pai­kat sei­sak­keil­le jäi­vät jäl­jel­le. Nyt on ai­ka pa­laut­taa kat­ta­va lä­hi­ju­na­lii­ken­ne Suo­meen, hän jat­kaa.

Lä­hi­ju­na­lii­ken­teel­le on ole­mas­sa kas­va­va ky­syn­tä. Vii­me vuon­na to­teu­tet­tiin lä­hi­ju­na­pi­lot­ti muun mu­as­sa Tam­pe­reen ja No­ki­an vä­lil­lä.

Vih­re­ät to­te­aa, et­tä lä­hi­ju­na­lii­ken­teen li­sää­mi­nen oli­si mer­kit­tä­vä il­mas­to­te­ko.

– Lä­hi­ju­nien pääs­töt ovat par­haim­mil­laan jopa 98 pro­sent­tia pie­nem­mät kuin hen­ki­lö­au­to­lii­ken­teen pääs­töt. On vai­kea kek­siä te­hok­kaam­pia kei­no­ja to­teut­taa lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nyk­siä, Mus­ta­kal­lio ko­ros­taa.

Sei­sa­ke­ver­kos­ton kus­tan­nuk­set ovat ar­vi­ol­ta 20–40 mil­joo­naa eu­roa. Sei­sak­kei­den ra­hoit­ta­mi­seen voi­daan Vih­rei­den mu­kaan käyt­tää Eu­roo­pan kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen ra­has­toa sekä val­ti­on inf­ra­bud­jet­tia.

Näköislehdet

Kysely