Tietyöalueilla nopeusrajoitukset palautetaan ennalleen vasta sitten, kun asvaltoinnin jälkeen on tehty myös tiemerkinnät,
Arkisto
Ely-keskus saa palautetta tienkäyttäjiltä siitä, että nopeusrajoitusten nostamiseen päällystystöiden jälkeen kuluu kauan aikaa. Syynä tähän on se, että nopeusrajoitukset palautetaan ennalleen vasta, kun tiemerkinnät ja muut viimeistelytyöt on tehty.
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa tehdään tänä vuonna ennätysmäärä tiemerkintöjä. Tiemerkinnät tehdään uudelleen päällystetyille teille, joita on tänä kesänä yli 450 kilometriä. Lisäksi urakoitsijat kunnostavat kuluneita tiemerkintöjä koko alueella.
Päällystystöitä ja tiemerkintöjä tehdään aiempaa enemmän myös muualla Suomessa. Päällystystyömaita on käynnissä useampia päällekkäin, jolloin yksittäisillä päällystyskohteilla voidaan joutua odottamaan uusia tiemerkintöjä keskimääräistä kauemmin. Myös sateet ja mahdolliset kalustorikot voivat sekoittaa aikatauluja.
Ennen kuin päällystystyömailla voidaan palauttaa alennetut nopeusrajoitukset ennalleen, tielle pitää tehdä tiemerkinnät ja reunatäytöt. Päällystysurakoitsija tekee tien reunatäytöt ja vaihtaa nopeusrajoitusmerkit. Tiemerkinnät tekee tiemerkintäurakoitsija.
Tiemerkinnät tehdään vilkkaammilla pääteillä massamerkintöinä ja vähäliikenteisemmillä teillä ne maalataan. Vähäliikenteisemmillä teillä tiemerkinnät pitää maalata kolmen viikon kuluessa päällystystöiden valmistumisen jälkeen. Vilkasliikenteisemmillä teillä tehtävillä massamerkinnöillä on tiukempi aikatauluvaatimus. Massamerkinnät pitää olla tehtynä kahden viikon kuluessa päällystystöiden valmistumisen jälkeen.
Tiemerkinnät pyritään tekemään mahdollisimman nopeasti päällystystöiden jälkeen. Tiemerkintöjen suuri määrä tänä kesänä on aiheuttanut urakoitsijoille haasteita aikatauluihin.