Vesa Penttilä
Maskuun rakennettiin moottoritietä vuosina 2014–2016. Takapaltan asuinalueen kohdalla tehtiin kallioleikkaustöitä keväällä 2015 ja pohjavesisuojausta myöhemmin kesällä. Rakennustyöt valmistuivat Takapaltan tienoilla saman vuoden syyskuussa.
Tien rakentamisen aikana ja sen jälkeen Takapaltan asukkaat Eila Tähtinen, Pasi Grönlund ja Kai Nevalainen tekivät kodeissaan havaintoja rakennuksiin syntyneistä vaurioista ja painumista. Kolmikko teki dokumentoiduista vaurioista korvausvaatimukset, jotka korvauslautakunta hylkäsi. Korvauslautakunnan päätöksestä maskulaiset valittivat maaoikeuteen, joka hylkäsi vaatimukset toteamalla, ettei rakennusten vaurioiden ja moottoritiehankkeen välillä ole syy-yhteyttä.
Valituksen tehneiden asukkaiden talot on rakennettu 1970-luvun alkuvuosina eli niillä on ikää viitisenkymmentä vuotta. Moottoritiehankkeen jälkeen asunnoissa on tehty havaintoja painumista ja kallistumisista sekä tiiliverhoilun, seinien ja sokkelin halkeamisista.
Maaoikeus toteaa hylkäävän päätöksen perusteluissa, ettei pohjavesi ole laskenut tiehankkeen yhteydessä ja että tie on rakennettu pohjavesitason yläpuolelle. Sen sijaan maaperässä olevaa orsivesien korkeusasemaa ei ole tien rakennuksen yhteydessä tutkittu. Oikeuden mukaan moottoritien rakentamisen vaikutusta orsiveteen tai rakennusten painumisiin ei tiedetä, mutta se totesi kuitenkin, että orsiveden laskeminen aiheuttaa rakennusten painumista tasaisesti.
Perusteluissa todetaan, etteivät rakennukset ole painuneet tasaisesti. Kun rakennukset sijaitsevat paksun savikerroksen päällä, niin etenkin kuivina kesinä savi painuu. Oikeuden mukaan riskiä halkeamiin ja painumiin lisää se, että rakennusten lähellä olevat isot puut imevät runsaasti vettä maaperästä.
Maaoikeus otti kantaa valittajien huomautuksiin, joiden mukaan SM Maanpää Oy:n mittaustulokset ovat epäluotettavia, koska taulukoita on jälkikäteen korjattu. Oikeuden mukaan yritystä kuulemalla on ilmennyt, että kyse on ollut joko kirjoitusvirheestä ja virheistä, joilla ei ole vaikutusta tulosten luotettavuuteen.
Oikeuden mukaan talojen painumat ovat seurausta lähinnä rakennusten puutteellisesta perustamisesta. Näin on jäänyt näyttämättä, että moottoritien rakentamisen ja taloissa todettujen vaurioiden välillä olisi syy-yhteys.
Takapaltan asukkaat ovat äärimmäisen pettyneitä maaoikeuden päätökseen. He eivät kuitenkaan lähteneet hakemaan valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.
– Ratkaisun ollessa tällainen valitusluvan saaminen olisi ollut epätodennäköistä, koska seuraava aste olisi ollut suoraan korkein oikeus. Kun tämä järjestelmä on näin mätä, niin tuskinpa päätös olisi miksikään korkeimmassa oikeudessa muuttunut. Tilanne olisi varmasti ollut toinen, jos oikeuden päätös olisi ollut päinvastainen. Ely-keskus olisi todennäköisesti valitusluvan saanut ja verorahoilla juttua jatkanut. Meille oikeuksiemme ajaminen on aiheuttanut jo useiden kymmenien tuhansien eurojen kulut, Tähtinen, Grönlund ja Nevalainen toteavat.
Maaoikeuden asiakirjoissa todetaan, että syy-yhteyden on oltava todennäköinen. Tämä tarkoittaa sitä, että syy-yhteydestä on oltava selvästi yli 50 prosentin varmuus.
Takapaltan kolmikko kummastelee, miksei maaoikeus nähnyt ajallista yhteyttä moottoritiehankkeen rakentamisen ja talojen vaurioitumisen välillä.
– Näissä vanhoissa taloissa ei ole aiemmin ollut tällaisia ongelmia, joten ihmeelliseltä tuntuu, miksi vaurioita tuli sattumoisin juuri moottoritien rakentamisen aikana ja välittömästi sen jälkeen.
Takapalttalaiset hymähtelevät maaoikeuden perusteluille, joiden mukaan kuivat kesät ja janoiset puut olisivat syyllisiä talojen painumiin.
– Näiden 50 vuoden aikana on ennenkin ollut kuivia kesiä eivätkä puut ole muutamassa vuodessa alkaneet ylen määrin vettä maaperästä ottamaan.
Asukkaat arvelevat, että moottoritie on imaissut orsivedet Takapaltasta. Tämä on johtanut kuivumiseen, joka puolestaan aiheuttaa painumia taloihin.
– Veden vuotaminen alueelta moottoritien suuntaan on selvästi omin silmin nähtävissä. Edes viime kesänä viiden kuivan helleviikon aikana ei moottoritien sivu kuivunut veden valuessa alueelta. Nyt talvella vettä valuttaa niin, että moottoritien varsi on kuin luistelukenttä. Vesi nousee lähes tielle. Emme usko niihin väitteisiin, että vettä valuisi jostakin putkesta, asukkaat toteavat.
Tähtinen, Grönlund ja Nevalainen ovat harmissaan myös siitä, ettei maaoikeus noteerannut lainkaan valittajien puolelta yhden asiantuntijatodistajan lausuntoa. Sen sijaan vastapuolen todistajien näkemykset kirjattiin tuomion tueksi hyvinkin tarkasti.
– Ely-keskuksen asiantuntijoiden lausunnot ajoivat meidän asiantuntijoidemme kommenttien ohi. Koko oikeudenkäynti katselmuksineen oli teatteriesitys, jossa päätös oli tehty jo etukäteen. Totuudelle ei annettu sijaa. Suomen oikeuslaitos ei kykene käsittelemään tällaisia asioita puolueettomasti. Tästä on ollut monia muitakin esimerkkejä viime aikoina julkisuudessa. Tämä on outoa, kun kyseessä on kuitenkin verovaroin ylläpidetty järjestelmä.
Maskulaiset antavat varoittavaa vinkkiä muille.
– Jos Ely-keskus aloittaa alueellanne tienrakennustöitä, dokumentoikaa koko työn ajan valokuvin ja mittauksin kaikki mahdolliset muutokset rakennuksissa. Älkää luottako Elyn dokumentaatioon. Se on toinen osapuoli ja turvaa dokumentaatiollaan vain oman selustansa.
Vaurioita kärsineet talot sijaitsevat Sulhontiellä ja Venalhontiellä.