JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Uutiset
3.12.2024 11.55

Sanomalehdet ovat erityisesti nuorten mielestä ylivoimaisesti yleis­si­vis­tävin media

Yleis­ra­dio ja sa­no­ma­leh­det ovat suo­ma­lais­ten mie­les­tä luo­tet­ta­vim­mat ja laa­duk­kaim­mat uu­tis­me­di­at ver­kos­sa.

Tuo­reen Suo­ma­lais­ten uu­tis­me­dia 2024 -tut­ki­muk­sen mu­kaan 92 pro­sent­tia 15 vuot­ta täyt­tä­neis­tä suo­ma­lai­sis­ta pi­tää yleis­si­vis­tyk­sen mer­ki­tys­tä suo­ma­lais­ten hy­vin­voin­nil­le erit­täin tär­ke­ä­nä. Tut­ki­muk­sen to­teut­ti lo­ka­kuus­sa Uu­tis­me­di­an lii­ton toi­mek­si­an­nos­ta Iro Re­se­arch.

Sa­maan ai­kaan en­tis­tä use­am­pi, 78 pro­sent­tia, on huo­lis­saan suo­ma­lais­ten si­vis­tys­ta­sos­ta. Huo­les­tu­nei­den osuus on kas­va­nut kol­me pro­sent­tiyk­sik­köä vii­me vuo­des­ta.

Yleis­si­vis­tyk­sen kan­nal­ta tär­keim­mät me­di­at suo­ma­lais­ten mie­les­tä ovat pai­ne­tut ja di­gi­taa­li­set sa­no­ma­leh­det. Ne ar­vi­oi tär­keim­mik­si 86 pro­sent­tia suo­ma­lai­sis­ta.

Sa­no­ma­leh­tien yli­voi­ma yleis­si­vis­tyk­sel­le tär­keim­pä­nä me­di­a­na ko­ros­tuu mitä nuo­rem­pi vas­taa­ja on. 15–24-vuo­ti­ais­ta 82 pro­sent­tia ni­me­ää sa­no­ma­leh­det tär­keim­mäk­si, ja ero toi­sek­si si­joit­tu­nei­siin te­le­vi­si­oon (52 %) ja Goog­leen (52 %) on pe­rä­ti 30 pro­sent­tiyk­sik­köä. Iän li­sään­ty­es­sä sa­no­ma­leh­tien ja te­le­vi­si­on ero ka­ven­tuu, mut­ta kai­kis­sa ikä­ryh­mis­sä sa­no­ma­leh­det ovat yleis­si­vis­tyk­sen kan­nal­ta sel­väs­ti tär­kein me­dia.

Kaik­kien yli 15-vuo­ti­ai­den ar­vi­ois­sa toi­sek­si tär­keim­mäk­si si­joit­tuu te­le­vi­sio (tv-ka­na­vat tai nii­den verk­ko­pal­ve­lut) tu­lok­sel­la 72 pro­sent­tia, kol­man­nek­si ra­dio (55 %). Kun Goog­le si­joit­tui nuo­rim­mis­sa ja­e­tul­le kak­kos­ti­lal­le, mui­den ikä­ryh­mien koh­dal­la si­joi­tus on sel­väs­ti hei­kom­pi.

Vä­hi­ten tär­keim­piä yleis­si­vis­tyk­sen kan­nal­ta ovat blo­git, ver­kos­sa ole­vat uu­tis­por­taa­lit, ku­ten Amp­pa­rit, so­si­aa­li­nen me­dia ja Goog­le.

– Yleis­si­vis­tys aut­taa ym­mär­tä­mään eri­lai­sia ih­mi­siä ja il­mi­öi­tä, tu­kee osal­li­suut­tam­me yh­teis­kun­nas­sa ja ih­mis­ten vä­li­ses­sä vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa. On­nek­si suo­ma­lais­ten mie­les­tä yleis­si­vis­tys ei ole jo­kin mui­nais­his­to­ri­al­li­nen, ar­kis­tois­sa pö­lyt­ty­vä sana, vaan meil­le kai­kil­le erit­täin tär­ke­ää elä­män­tai­toa, iloit­see Uu­tis­me­di­an lii­ton mark­ki­noin­ti- ja tut­ki­mus­joh­ta­ja Sir­pa Kir­jo­nen.

– Hyvä yleis­si­vis­tys myös vah­vis­taa ky­ky­äm­me ar­vi­oi­da eri tie­to­läh­tei­den luo­tet­ta­vuut­ta. Tämä tai­to on en­tis­tä kriit­ti­sem­pää pa­han­tah­toi­sen di­sin­for­maa­ti­on ja ai­em­paa tai­dok­kaam­pien ma­ni­pu­la­tii­vis­ten tek­nii­koi­den käy­tön li­sään­ty­es­sä.

Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö on ni­men­nyt vuo­den 2024 Si­vis­tyk­sen tee­ma­vuo­dek­si.

Yleis­ra­dio ja sa­no­ma­leh­det ovat suo­ma­lais­ten mie­les­tä luo­tet­ta­vim­mat ja laa­duk­kaim­mat uu­tis­me­di­at ver­kos­sa. As­tei­kol­la 1–10 Yleis­ra­dio saa sekä luo­tet­ta­vuu­des­sa et­tä laa­duk­kuu­des­sa ar­von 7,6 ja sa­no­ma­leh­det 7,5.

Kol­man­nek­si si­joit­tuu MTV:n di­gi­taa­li­set pal­ve­lut luo­tet­ta­vuu­des­sa ar­vol­la 6,9 ja laa­duk­kuu­des­sa ar­vol­la 6,8. Nel­jän­nek­si ja vii­den­nek­si si­joit­tu­vat kau­pun­ki­leh­tien ja ai­ka­kaus­leh­tien di­gi­taa­li­set pal­ve­lut.

Pe­rä­pää­tä luo­tet­ta­vuu­des­sa pi­tä­vät Jo­del (3,0), Tik­Tok (3,0), Blu­es­ky (3,2) ja Thre­ads (3,2). Sa­mat nel­jä ovat myös laa­duk­kuu­des­sa vii­mei­siä, jos­kin hie­man eri jär­jes­tyk­ses­sä.

Useis­sa so­si­aa­li­sen me­di­an ka­na­vis­sa on näh­tä­vis­sä hie­nois­ta luo­tet­ta­vuu­den ja laa­duk­kuu­den nou­sua, vaik­ka ta­sot ovat­kin kau­ka­na kär­ki­pääs­tä.

– On ym­mär­ret­tä­vää, et­tä luot­ta­mus so­si­aa­li­seen me­di­aan nou­see sa­mal­la, kun pe­rin­tei­ses­ti luo­tet­ta­vat uu­tis­me­di­at ovat li­sän­neet si­säl­lön tar­jon­taan­sa näil­lä alus­toil­la. Uu­tis­me­di­an tuot­ta­mat si­säl­löt us­ko­taan tun­nis­tet­ta­van so­si­aa­li­sen me­di­an alus­toil­ta var­sin hy­vin. Esi­mer­kik­si 13–18-vuo­ti­ais­ta Tik­To­kis­sa uu­tis­si­säl­tö­jä koh­taa­vis­ta käyt­tä­jis­tä noin 70 pro­sent­tia ker­too tun­nis­ta­van­sa uu­tis­me­di­oi­den tuot­ta­mat si­säl­löt ja luot­ta­van­sa nii­hin, mai­nit­see Kir­jo­nen.

Suo­ma­lai­sis­ta 15 vuot­ta täyt­tä­neis­tä pe­rä­ti 70 pro­sent­tia lu­kee sa­no­ma­leh­tiä pu­he­li­mel­la. Vii­des­sä vuo­des­sa kas­vu on ol­lut 12 pro­sent­tiyk­sik­köä. Toi­sek­si ylei­sin­tä lu­ke­mi­nen on tie­to­ko­neel­la (61 %), kol­man­nek­si pai­net­tu­na (57 %) ja nel­jän­te­nä tab­le­til­ta, säh­köi­sel­tä lu­ku­lait­teel­ta (39 %).

Pai­ne­tun sa­no­ma­leh­den lu­ke­mi­nen on las­ke­nut suu­rin piir­tein sa­man ver­ran kuin pu­he­li­mel­la lu­ke­mi­nen on li­sään­ty­nyt.

Suu­rim­pien so­si­aa­li­sen me­di­an ka­na­vien What­sAp­pin ja Yo­u­Tu­ben käyt­tö on säi­ly­nyt en­nal­laan. What­sAp­pia käyt­tää 83 pro­sent­tia 15 vuot­ta täyt­tä­neis­tä, Yo­u­Tu­bea 61 pro­sent­tia.

Kol­man­nel­la si­jal­la ole­va Fa­ce­book (59 %) on me­net­tä­nyt jon­kin ver­ran ko­ko­nais­käyt­tä­jä­mää­rään­sä. Eri­tyi­sen voi­ma­kas muu­tos on ta­pah­tu­nut 15–24-vuo­ti­ai­den kes­kuu­des­sa. Kun vie­lä vuo­si sit­ten täs­tä ikä­ryh­mäs­tä rei­lu puo­let käyt­ti Fa­ce­boo­kia, niin nyt enää rei­lu kol­man­nes. Sa­maan ai­kaan Fa­ce­boo­kin käyt­tö on kui­ten­kin kas­va­nut 25–34-vuo­ti­ai­den pa­ris­sa.

Eni­ten kas­voi­vat Spo­ti­fy, Snapc­hat ja Tik­Tok. Kun vä­es­tön kes­ki­ar­vo­na nämä sai­vat 5–6 pro­sent­tiyk­sik­köä enem­män käyt­tä­jiä, nuo­rim­mis­sa kas­vu on ol­lut pe­rä­ti 10–20 pro­sent­tiyk­sik­köä.

15–24-vuo­ti­ais­ta use­am­pi kuin nel­jä vii­des­tä käyt­tää viit­tä eri some- tai suo­ra­tois­to­ka­na­vaa: What­sApp (94 %), Spo­ti­fy (88 %), Snapc­hat (85 %), Ins­tag­ram (82 %) ja Yo­u­Tu­be (81 %). Hy­vin lä­hel­lä tätä ta­soa on myös Tik­Tok (72 %).

Fa­ce­book on ai­noa, mis­sä muut ikä­ryh­mät ovat sel­väs­ti ak­tii­vi­sem­pia kuin nuo­rin ikä­ryh­mä, jos­kin edel­leen Fa­ce­boo­kin käyt­tä­jä­kun­ta pai­not­tuu nuo­rem­paan vä­es­tö­no­saan. 25–45-vuo­ti­ais­ta yli 70 pro­sent­tia käyt­tää sään­nöl­li­ses­ti Fa­ce­boo­kia, yli 65-vuo­ti­ais­ta joka toi­nen.

Näköislehdet

Kysely