JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Edellisen kerran vastaavanlainen paha talvikelirikko oli leutona talvena 2019–2020.

Edellisen kerran vastaavanlainen paha talvikelirikko oli leutona talvena 2019–2020.

Varsinais-Suomen Ely-keskus

Uutiset
10.12.2025 11.45

Runsaat vesisateet pehmentävät sorateitä

Edel­li­sen ker­ran vas­taa­van­lai­nen paha tal­vi­ke­li­rik­ko oli leu­to­na tal­ve­na 2019–2020.

Syk­syn ja tal­ven run­saat sa­teet ovat peh­men­tä­neet so­ra­tiet joka puo­lel­la Var­si­nais-Suo­mea ja Sa­ta­kun­taa. Tien­käyt­tä­jil­le se tun­tuu pin­nan epä­ta­sai­suu­te­na ja lie­juun­tu­mi­se­na.

So­ra­tei­den ra­ken­teel­li­nen kun­to on mo­nen te­ki­jän sum­ma ja vai­kut­taa osal­taan pin­ta­ke­li­ri­kon muo­dos­tu­mi­seen. Var­si­nais-Suo­men Ely-kes­kuk­sen maan­tei­den hoi­don pro­jek­ti­pääl­li­köt ja tei­den hoi­tou­ra­koit­si­jat ovat tie­toi­sia so­ra­tei­den huo­nos­ta kun­nos­ta. Ura­koit­si­jat le­vit­tä­vät en­si­a­pu­na murs­ket­ta huo­no­kun­toi­sim­mil­le tie­o­suuk­sil­le.

Suu­ri osa so­ra­teis­tä on van­ho­jen kul­ku­reit­tien pääl­le vä­hi­tel­len pa­ran­nel­tu­ja tei­tä, ja nii­den ra­ken­teel­li­nen kun­to vaih­te­lee. So­ra­tei­den run­gon kan­ta­vuus ei usein vas­taa lii­ken­teen vaa­ti­muk­sia. Vau­ri­ot ovat näil­lä teil­lä ylei­siä eri­tyi­ses­ti run­sai­den sa­tei­den ai­kaan.

Tal­vi­ke­li­rik­ko­jen hoi­ta­mi­nen on ke­vät­ke­li­rik­ko­ja haas­teel­li­sem­paa, kos­ka tien­pin­ta ei yleen­sä kui­vu, vaan vesi ma­kaa tien pin­nas­sa jää­ty­mi­seen saak­ka. So­ra­tiet eh­ti­vät ker­taal­leen jo jää­tyä, ja nyt su­la­nut vesi jää osit­tain jääs­sä ole­van ra­ken­teen pääl­le. Edel­li­sen ker­ran vas­taa­van­lai­nen paha tal­vi­ke­li­rik­ko oli leu­to­na tal­ve­na 2019–2020.

Tien­käyt­tä­jät toi­vo­vat useim­mi­ten tie­kar­hua pa­ran­ta­maan so­ra­tien kun­toa. Vet­ty­nyt­tä so­ra­tie­tä ei kui­ten­kaan kan­na­ta höy­lä­tä, sil­lä ras­kas höy­läys­ka­lus­to vain peh­mit­tää en­ti­ses­tään tien pin­taa ja hei­ken­tää sen kun­toa ja ajet­ta­vuut­ta.

Höy­lä­tes­sään tie­kar­hu vain ir­rot­taa kiin­te­än so­ran tien­pin­nas­ta, jol­loin hie­no ki­vi­ai­nes ir­to­aa kar­he­am­mas­ta. Täl­löin hie­no ki­vi­ai­nes si­too it­seen­sä lii­kaa vet­tä ai­heut­ta­en tien pin­nan lie­juun­tu­mis­ta. Ir­ron­nut ki­vi­ai­nes ei si­tou­du sa­teel­la enää uu­del­leen, min­kä vuok­si tiel­le muo­dos­tuu hel­pos­ti kuop­pia ja ti­lan­ne voi pa­hen­tua en­ti­ses­tään.

Ai­noa kei­no pa­ran­taa mä­rän so­ra­tien kun­toa on le­vit­tää uut­ta murs­ket­ta pa­him­piin paik­koi­hin. Täl­lä kei­nol­la saa­daan kui­ten­kin ti­lan­net­ta pa­ran­net­tua vain muu­ta­man päi­vän ajak­si.

Hoi­tou­ra­kois­sa on hy­vin ra­jal­li­nen mää­rä murs­ket­ta käy­tet­tä­väk­si. Syk­syn ja tal­ven ti­lan­net­ta ku­vas­taa se, et­tä vuo­sit­tai­nen ke­li­rik­koi­hin va­rat­tu murs­ke on jo käy­tet­ty, ja ke­li­ri­kon hoi­ta­mi­seen pi­tää nyt oh­ja­ta li­sää ra­hoi­tus­ta.

Tiel­lä­liik­ku­jien on syy­tä nou­dat­taa va­ro­vai­suut­ta mä­ril­lä ke­leil­lä so­ra­teil­lä liik­ku­es­saan. Akuu­teis­ta tien kun­non ja lii­ken­teen on­gel­mis­ta voi il­moit­taa Pa­lau­te­väy­läs­sä www.pa­lau­te­va­y­la.fi tai soit­ta­mal­la Tien­käyt­tä­jän lin­jal­le, p. 0200 2100 (24 h/vrk).

Kar­ke­al­la ke­li­rik­ko­murs­keel­la py­ri­tään kui­vat­ta­maan ja pa­ran­ta­maan tien pin­taa. Kun tien pin­ta on ta­sat­tu ja ajo-olo­suh­teet ovat pa­ran­tu­neet, ajo­no­peu­det tyy­pil­li­ses­ti kas­va­vat, jol­loin tien pin­nan vau­ri­ot uu­siu­tu­vat her­kem­min ja tie on uu­del­leen ta­sauk­sen tar­pees­sa.

Useim­mi­ten so­ra­teil­lä on yleis­no­peus­ra­joi­tus, joka sal­lii mak­si­mis­saan ajo­no­peu­den 80 km/h. Yleis­no­peus­ra­joi­tu­sa­lu­eel­la on kui­ten­kin en­si­si­jais­ta so­vit­taa ajo­no­peus val­lit­se­vien olo­suh­tei­den mu­kai­sek­si. Jo­kai­nen au­toi­li­ja voi vai­kut­taa myös it­se so­ra­tien kun­non säi­ly­mi­seen aja­mal­la hil­jem­paa.

So­ra­tei­den osuus Var­si­nais-Suo­men ja Sa­ta­kun­nan maan­teis­tä on 25 pro­sent­tia, mut­ta lii­ken­tees­tä niil­lä aje­taan vain kak­si pro­sent­tia. Kaik­ki tiet pi­de­tään lii­ken­nöi­tä­väs­sä kun­nos­sa, mut­ta suu­rim­mat pa­nos­tuk­set koh­den­tu­vat vilk­kaim­mil­le teil­le.

Näköislehdet

Kysely