JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Uutiset
15.10.2022 13.35

Oppilaiden kouluun kiinnittymistä tuetaan Akseli-kunnissa ja Naantalissa

Naan­ta­lis­sa, Kaa­ri­nas­sa, Mas­kus­sa, My­nä­mä­es­sä, Nou­si­ai­sis­sa ja Pai­mi­os­sa teh­dään yh­des­sä töi­tä sen eteen, et­tä jo­kai­se­na päi­vä­nä oli­si kiva tul­la kou­luun.

– Kou­lu­lais­ten vii­kon syys­lo­ma on al­ka­mas­sa, se on toi­vot­ta­vas­ti hyvä het­ki ol­la, ren­tou­tua ja teh­dä it­sel­leen mie­lei­siä asi­oi­ta. Eri­tyi­sen tär­ke­ää on kui­ten­kin se, et­tä lo­man jäl­keen tun­ne ar­keen pa­luus­ta on sel­lai­nen, et­tä kou­luun on ihan ok pa­la­ta, to­te­aa Si­tout­ta­van kou­lu­yh­tei­sö­työn alu­eel­li­nen koor­di­naat­to­ri Teea Lai­ho.

Hank­keen kun­nis­sa py­ri­tään yh­des­sä Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön ra­hoit­ta­mas­sa Si­tout­ta­van kou­lu­yh­tei­sö­työn ke­hi­tys­työs­sä tu­ke­maan op­pi­lai­den myön­teis­tä kou­luun kiin­nit­ty­mis­tä ja en­nal­ta­eh­käi­se­mään pois­sa­o­lo­ja.

Lo­mil­ta pa­luu ta­kai­sin kou­lu­ar­keen on­kin het­ki, jos­sa tu­lee kiin­nit­tää huo­mi­o­ta op­pi­lai­den läs­nä­o­loon kou­lus­sa ja eri­tyi­ses­ti sii­hen, mil­lä mie­lel­lä kou­luun pa­la­taan, Teea Lai­ho sa­noo.

Op­pi­laan kuul­luk­si ja näh­dyk­si tu­le­mi­sen ko­ke­mus on olen­nai­nen kou­luun kiin­nit­ty­mis­tä tu­ke­va te­ki­jä.

Se tar­koit­taa en­nen kaik­kea ar­ki­koh­taa­mi­sen myön­tei­syyt­tä, mut­ta se voi­si Lai­hon mu­kaan tar­koit­taa esi­mer­kik­si myös sitä, et­tä lu­ku­jär­jes­tyk­ses­tä on va­rat­tu ti­laa oman luo­ka­noh­jaa­jan tun­nil­le. Jos­sa­kin on saa­tet­tu ide­oi­da yh­tei­nen aa­mu­pa­la­het­ki tai ren­to höl­läi­ly­päi­vä, jos­sa on va­rat­tu ai­kaa ar­ki­sel­le ju­tus­te­lul­le ja kuu­lu­mis­ten vaih­dol­le kou­lu­teh­tä­vien lo­mas­sa.

– Ai­to koh­taa­mi­nen on avain myön­tei­seen ar­keen ja kat­seet on­kin hyvä suun­na­ta po­si­tii­vi­sen vuo­ro­vai­ku­tuk­sen vah­vis­ta­mi­seen. Lo­man­kin jäl­keen kiin­ni­ty­tään jäl­leen ker­ran osak­si omaa ryh­mää. Kes­ki­ty­tään tu­ke­maan siis op­pi­lai­den ko­ke­mus­ta sii­tä, et­tä on mu­ka­vaa, et­tä he ovat jäl­leen kou­lus­sa ar­ki­sen aher­ruk­sen ää­rel­lä ja osa­na kou­lu­yh­tei­söä. Jat­ku­van ryh­mäyt­tä­mi­sen nä­kö­kul­man tär­keyt­tä ei voi lii­ak­si ko­ros­taa, Lai­ho ki­teyt­tää.

Myös Kan­sal­li­sen ke­hit­tä­mi­sen ar­vi­oin­ti­kes­kus Kar­vin syys­kuus­sa jul­kais­tus­ta Si­tout­ta­van kou­lu­yh­tei­sö­työn vä­li­ra­por­tis­ta käy il­mi, et­tä op­pi­laat toi­vo­vat kou­lus­sa ar­jen rau­hal­li­sia koh­taa­mi­sia, ym­mär­tä­vää suh­tau­tu­mis­ta ja osal­li­suut­ta. Myös huol­ta­jat ko­ros­ti­vat koh­da­tuk­si tu­le­mi­sen ko­ke­mus­ta ja toi­mi­vaa vuo­ro­vai­ku­tus­ta kou­lun työn­te­ki­jöi­den kans­sa.

Op­pi­lai­den kou­luun kiin­nit­ty­mis­tä tar­kas­tel­laan pois­sa­o­lo­seu­ran­nan kaut­ta. Kuu­des­sa kun­nas­sa on luo­tu hank­keen ai­ka­na tek­ni­siä apu­vä­li­nei­tä. Vii­me lu­ku­kau­del­la otet­tiin käyt­töön opet­ta­jil­le ja huol­ta­jil­le au­to­maat­ti­ses­ti Wil­ma-vies­ti­nä läh­te­vä pois­sa­o­lo­koos­te sekä reh­to­reil­le koos­tu­va ra­portt.

Uu­sim­pa­na ke­hi­ty­sas­ke­lee­na on si­vis­tys­joh­ta­jil­le ja reh­to­reil­le luo­tu ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lu, jon­ka ra­por­tit tu­ke­vat tie­dol­la joh­ta­mis­ta op­pi­lai­den kou­lu­hy­vin­voin­nin tu­ke­mi­ses­sa.

– Ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lun avul­la voi­daan seu­ra­ta re­aa­li­ai­kai­ses­ti muun mu­as­sa pois­sa­o­lo­jen ko­ko­nais­mää­riä ja sitä, min­kä tyyp­pi­sis­tä pois­sa­o­lois­ta ko­ko­nais­pois­sa­o­lo­mää­rät koos­tu­vat. Da­taa saa­daan tar­kas­tel­tua use­am­man vuo­den ajal­ta taak­se­päin, Lai­ho sa­noo.

Näköislehdet

Kysely