Tekninen lautakunta käsitteli asiaa joulukuun kokouksessaan, mutta ei ottanut siihen kantaa, vaan päätti siirtää linjauksen eri vaihtoehdot kunnanhallituksen käsiteltäväksi.
Sari Honkasalo
Mynämäen kunta on selvittänyt vaihtoehtoisia linjauksia Varsinais-Suomen maakuntakaavassa olevan Haku-tien linjauksiksi. Tekninen lautakunta käsitteli asiaa joulukuun kokouksessaan, mutta ei ottanut siihen kantaa, vaan päätti siirtää linjauksen eri vaihtoehdot kunnanhallituksen käsiteltäväksi.
Haku-tie olisi uusi tieyhteys Halikosta Kustaviin, ja muodostaisi näin maakuntaan uuden kehätien.
– Selvitystyöllä valmistaudutaan Valtatie 8:n nelikaistaistuksen ja siihen liittyvien risteyssuunnitelmien aluevaraussuunnitteluun, joka käynnistyy heti alkuvuodesta. Toisaalta selvitys liittyy myös koko kunnan kattavaan maankäytön suunnittelutyöhön, joka niin ikään on ohjelmassa ensi vuodelle, kertoo Mynämäen kunnanjohtaja Carita Maisila.
Kunnanhallituksen käsittelyyn tulee esiselvitys, jossa on tarkasteltu kolmea muuta vaihtoehtoa maakuntakaavan mukaisen linjauksen lisäksi.
Ensimmäinen vaihtoehto on osin maakuntakaavan mukainen, ja toisi myös saman verran uutta tietä eli 9,8 kilometriä.
Toinen vaihtoehto on muutoin kaavan mukainen, mutta läntinen osa kulkee Pyheen taajaman eteläpuolitse Kustavintielle. Se toisi uutta tietä 10,2 kilometriä.
Kolmas vaihtoehto on eteläinen linjaus, joka kulkee Mietoisten keskustaan. Se on vaihtoehdoista lyhin, ja tuo uutta tietä 8,3 kilometriä.
Esiselvityksessä kaikki vaihtoehdot on todettu toteuttamiskelpoisiksi.
Merkittävimmät erot ovat, että kaavan mukainen sekä Pyheen kautta kulkeva linjaus kulkevat Mynämäen taajaman läpi, mutta eteläinen linjaus ei. Taajamassa liittymätiheys voi hidastaa liikenteen sujuvuutta mutta toisaalta mahdollistaa taajamaan uuden yhteyden. Seudullisesti sujuvimmaksi selvityksessä todettiin eteläinen linjaus Mietoisten keskustaan.
Ensimmäinen ja toinen vaihtoehto kulkevat kahden pohjaveden muodostumisalueen sekä Mynäjoen yli. Kolmas kulkee vain yhden pohjavesialueen yli eikä ylitä Mynäjokea. Kaikissa vaihtoehdoissa on rautatien ylitys.
Kaikki vaihtoehdot rikkovat laajoja yhtenäisiä peltoaukeita. Ensimmäinen eli kaavan mukainen myötäilee eniten peitteisiä metsäsaarekkeita.
Kolmas vaihtoehto mahdollistaa eniten maankäytön kehittämistä ja aiheuttaa vähiten ympäristöhaittoja ympäröivälle asutukselle.
Esiselvityksen karkean arvion mukaan kolmas vaihtoehto on kustannuksiltaan edullisin. Toinen ja kolmas vaihtoehto puolestaan voidaan toteuttaa vaiheittain hyödyntäen länsiosissa nykyisiä teitä.