JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Helsingintiellä kuoppia riittää koko tien matkalta, mutta varsinainen murheenkryyni on soratien pintaus, joka on tullut elinkaarensa päähän.

Helsingintiellä kuoppia riittää koko tien matkalta, mutta varsinainen murheenkryyni on soratien pintaus, joka on tullut elinkaarensa päähän.

Roosa Vähätalo

Uutiset
Taivassalo
26.7.2024 7.20

Kuoppia väistellen

Roo­sa Vä­hä­ta­lo

Tai­vas­sa­los­sa Hel­sin­gin­tien pääl­lys­te on vau­ri­oi­tu­nut mo­nin pai­koin niin mer­kit­tä­väs­ti, et­tä ajo­lin­jaa on vaih­det­ta­va joko sor­tu­val­le pien­ta­reel­le tai vas­taan­tu­li­joi­den kais­tal­le.

Sa­de­sääl­lä ja hä­mä­räs­sä on vai­kea erot­taa kuop­pia paik­kauk­sis­ta ja kuo­pan sy­vyyt­tä on mah­do­ton ar­vi­oi­da. Mut­kai­sel­la ja ka­pe­al­la tiel­lä mont­tu­jen väis­te­ly li­sää on­net­to­muus­ris­kiä, sil­lä huo­mio me­nee pääl­lys­te­vau­ri­oi­den väis­te­lyyn.

– Ih­met­te­len, et­tä isom­pia ko­la­rei­ta ei ole sat­tu­nut, häm­mäs­te­lee tie­tä lä­hes päi­vit­täin käyt­tä­vä Maa­rit Sal­mi­nen Pyö­ri­län ti­lal­ta.

Va­hin­goil­ta ei ole täy­sin väl­tyt­ty. Ties­sä on edel­leen jäl­ki sii­tä, kun pe­rä­kär­ryn nok­ka­pyö­rä pu­to­si tien höy­ky­tyk­ses­sä alas ja kii­lau­tui kuop­paan. Pe­rä­kär­ryä kul­jet­ta­nut hen­ki­lö­au­to jäi keu­la pys­tys­sä tiel­le ja kär­rys­sä ol­lut öl­jy­säi­liö va­lut­ti polt­to­öl­jyä pien­ta­reel­le.

Kuoppaan kiilautuneen peräkärryn kyydistä valui polttoöljyä pientareelle monen metrin matkalla.

Kuoppaan kiilautuneen peräkärryn kyydistä valui polttoöljyä pientareelle monen metrin matkalla.

Roosa Vähätalo

Te­rä­vät kuo­pat ja not­kel­mat rik­ko­vat au­tois­ta laa­ke­rei­ta, is­kun­vai­men­ti­mia ja jou­sia. Ren­kaat ja van­teet ovat kuo­pis­sa ko­vil­la ei­vät­kä pö­ly­kap­se­lit tien­pos­kes­sa ole har­vi­nai­nen näky.

– Liik­kuu sit­ten au­tol­la, pyö­räl­lä, trak­to­ril­la, moot­to­ri­pyö­räl­lä tai ja­lan, tie on kai­kil­la vä­li­neil­lä yh­tä huo­no, sum­maa Sal­mi­nen, joka pel­kää eri­tyi­ses­ti pien­ten pyö­räi­li­jöi­den puo­les­ta.

Alu­een van­hoi­hin ta­loi­hin on muut­ta­nut uu­sia asuk­kais­ta ja va­paa-ajan asun­nois­sa on ta­pah­tu­nut omis­ta­jan­vaih­dok­sia, jo­ten tiel­lä liik­kuu hen­ki­lö­au­to­jen, maa­ta­lous­ko­nei­den ja ve­net­rai­le­rei­den li­säk­si ras­kaam­paa ka­lus­toa re­mon­toin­nin seu­rauk­se­na. Ke­säi­sin mök­kei­li­jät ja ve­nei­li­jät mo­nin­ker­tais­ta­vat tien käyt­tä­jä­mää­rän.

Maarit Salminen on yksi monista, jotka ovat huolestuneita Helsingintien huonosta kunnosta.

Maarit Salminen on yksi monista, jotka ovat huolestuneita Helsingintien huonosta kunnosta.

Roosa Vähätalo

Tien kun­nos­ta on il­moi­tet­tu Fint­raf­fi­cin, Väy­lä­vi­ras­ton ja ELY-kes­kus­ten yh­tei­sen Pa­lau­te­väy­län kaut­ta, mut­ta val­ti­on tien kor­jauk­siin ei rii­tä re­surs­se­ja. Vii­mei­sim­mäl­lä paik­kaus­ker­ral­la täy­tet­tiin kah­dek­san kuop­paa Ahais­ten­tien ris­teyk­sen lä­hei­syy­des­tä. Ko­ko­naan tien pääl­lys­te on uu­sit­tu Sal­mi­sen muis­ti­ku­vien mu­kaan en­nen vuo­si­tu­han­nen vaih­det­ta.

– Kun pai­ka­taan, pai­ka­taan muu­ta­ma rei­kä. Ih­mi­set ovat vä­sy­nei­tä, kun pa­laut­teet kui­ta­taan pa­ris­sa tun­nis­sa hoi­de­tuik­si. Il­moi­tuk­sia tu­lee niin pal­jon, et­tä nii­hin ei eh­di­tä vas­ta­ta.

Ko­hol­laan ole­vat paik­kauk­set re­pey­ty­vät tal­vel­la her­käs­ti lu­mi­au­raan maan ol­les­sa vie­lä peh­me­ää. Rik­kou­tu­nut pin­ta on al­tis rou­ta­vau­ri­ol­le, kun vesi pää­see pääl­lys­teen läpi.

– Kor­jaus­vel­kaa on pal­jon, oli­si tar­vin­nut kor­ja­ta jo ai­kai­sem­min.

– Yrit­tä­jä­nä ti­lan­ne on han­ka­la. Kul­je­tu­sa­jat ovat pi­dem­piä ja täy­tyy ajaa to­del­la va­ro­vas­ti, et­tä jo­tain on kär­rys­sä, kun pää­see pe­ril­le, sa­noo muun mu­as­sa polt­to­pui­ta kul­jet­ta­va Sal­mi­nen.

Tien mutkaisuus lyhentää näkyvyyttä, mikä lisää kuoppien väistämiseen liittyviä riskejä.

Tien mutkaisuus lyhentää näkyvyyttä, mikä lisää kuoppien väistämiseen liittyviä riskejä.

Roosa Vähätalo

Väy­lä­vi­ras­ton kun­to­luo­ki­tuk­sen mu­kaan tie­tä voi­daan pi­tää huo­no­kun­toi­se­na, jos sil­lä liik­ku­es­sa pi­tää urien tai vau­ri­oi­den vuok­si vaih­taa ajo­lin­jo­ja, tai jos tie on niin epä­ta­sai­nen, et­tä se hait­taa mat­kus­tus­mu­ka­vuut­ta. Väy­lä­vi­ras­ton Suo­men väy­lät -kart­ta­pal­ve­lun mu­kaan Hel­sin­gin­tien kun­to pin­noi­te­tun so­ra­tien osuu­del­la on lä­hes ko­ko­naan huo­no tai erit­täin huo­no ja par­haim­mil­laan­kin tyy­dyt­tä­vä.

So­ra­tei­den pin­taus­ten ta­voit­tee­na oli ma­dal­taa tei­den vuo­sit­tai­sia hoi­to­kus­tan­nuk­sia. Pin­tauk­sel­la saa­tiin ai­kaan puol­kes­to­pääl­lys­te va­le­le­mal­la tien pin­ta bi­tu­mie­mul­si­ol­la, joka pei­tet­tiin ohu­el­la ker­rok­sel­la pin­ta­se­pe­liä. So­ra­tei­den pin­tauk­sia ei ole teh­ty enää 2000-lu­vul­la yk­sit­täi­siä koh­tei­ta enem­pää. Ikään­ty­es­sään ra­pau­tu­neet puol­kes­to­pääl­lys­teet al­ka­vat tul­la käyt­töi­kän­sä pää­hän.

Näköislehdet


Kesälehti

Kysely