Helsingintiellä kuoppia riittää koko tien matkalta, mutta varsinainen murheenkryyni on soratien pintaus, joka on tullut elinkaarensa päähän.
Roosa Vähätalo
Roosa Vähätalo
Taivassalossa Helsingintien päällyste on vaurioitunut monin paikoin niin merkittävästi, että ajolinjaa on vaihdettava joko sortuvalle pientareelle tai vastaantulijoiden kaistalle.
Sadesäällä ja hämärässä on vaikea erottaa kuoppia paikkauksista ja kuopan syvyyttä on mahdoton arvioida. Mutkaisella ja kapealla tiellä monttujen väistely lisää onnettomuusriskiä, sillä huomio menee päällystevaurioiden väistelyyn.
– Ihmettelen, että isompia kolareita ei ole sattunut, hämmästelee tietä lähes päivittäin käyttävä Maarit Salminen Pyörilän tilalta.
Vahingoilta ei ole täysin vältytty. Tiessä on edelleen jälki siitä, kun peräkärryn nokkapyörä putosi tien höykytyksessä alas ja kiilautui kuoppaan. Peräkärryä kuljettanut henkilöauto jäi keula pystyssä tielle ja kärryssä ollut öljysäiliö valutti polttoöljyä pientareelle.
Kuoppaan kiilautuneen peräkärryn kyydistä valui polttoöljyä pientareelle monen metrin matkalla.
Roosa Vähätalo
Terävät kuopat ja notkelmat rikkovat autoista laakereita, iskunvaimentimia ja jousia. Renkaat ja vanteet ovat kuopissa kovilla eivätkä pölykapselit tienposkessa ole harvinainen näky.
– Liikkuu sitten autolla, pyörällä, traktorilla, moottoripyörällä tai jalan, tie on kaikilla välineillä yhtä huono, summaa Salminen, joka pelkää erityisesti pienten pyöräilijöiden puolesta.
Alueen vanhoihin taloihin on muuttanut uusia asukkaista ja vapaa-ajan asunnoissa on tapahtunut omistajanvaihdoksia, joten tiellä liikkuu henkilöautojen, maatalouskoneiden ja venetrailereiden lisäksi raskaampaa kalustoa remontoinnin seurauksena. Kesäisin mökkeilijät ja veneilijät moninkertaistavat tien käyttäjämäärän.
Maarit Salminen on yksi monista, jotka ovat huolestuneita Helsingintien huonosta kunnosta.
Roosa Vähätalo
Tien kunnosta on ilmoitettu Fintrafficin, Väyläviraston ja ELY-keskusten yhteisen Palauteväylän kautta, mutta valtion tien korjauksiin ei riitä resursseja. Viimeisimmällä paikkauskerralla täytettiin kahdeksan kuoppaa Ahaistentien risteyksen läheisyydestä. Kokonaan tien päällyste on uusittu Salmisen muistikuvien mukaan ennen vuosituhannen vaihdetta.
– Kun paikataan, paikataan muutama reikä. Ihmiset ovat väsyneitä, kun palautteet kuitataan parissa tunnissa hoidetuiksi. Ilmoituksia tulee niin paljon, että niihin ei ehditä vastata.
Kohollaan olevat paikkaukset repeytyvät talvella herkästi lumiauraan maan ollessa vielä pehmeää. Rikkoutunut pinta on altis routavauriolle, kun vesi pääsee päällysteen läpi.
– Korjausvelkaa on paljon, olisi tarvinnut korjata jo aikaisemmin.
– Yrittäjänä tilanne on hankala. Kuljetusajat ovat pidempiä ja täytyy ajaa todella varovasti, että jotain on kärryssä, kun pääsee perille, sanoo muun muassa polttopuita kuljettava Salminen.
Tien mutkaisuus lyhentää näkyvyyttä, mikä lisää kuoppien väistämiseen liittyviä riskejä.
Roosa Vähätalo
Väyläviraston kuntoluokituksen mukaan tietä voidaan pitää huonokuntoisena, jos sillä liikkuessa pitää urien tai vaurioiden vuoksi vaihtaa ajolinjoja, tai jos tie on niin epätasainen, että se haittaa matkustusmukavuutta. Väyläviraston Suomen väylät -karttapalvelun mukaan Helsingintien kunto pinnoitetun soratien osuudella on lähes kokonaan huono tai erittäin huono ja parhaimmillaankin tyydyttävä.
Sorateiden pintausten tavoitteena oli madaltaa teiden vuosittaisia hoitokustannuksia. Pintauksella saatiin aikaan puolkestopäällyste valelemalla tien pinta bitumiemulsiolla, joka peitettiin ohuella kerroksella pintasepeliä. Sorateiden pintauksia ei ole tehty enää 2000-luvulla yksittäisiä kohteita enempää. Ikääntyessään rapautuneet puolkestopäällysteet alkavat tulla käyttöikänsä päähän.