JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Höyrylaiva Ukkopekka seilaa vielä vajaan kuukauden Naantalin ja Turun välillä.

Höyrylaiva Ukkopekka seilaa vielä vajaan kuukauden Naantalin ja Turun välillä.

Uutiset
Naantali
18.7.2024 19.00

Höyrylaiva Ukkopekka häipyy Naantalin ja Turun vesiltä

Vesa Pent­ti­lä

Jo 38 vuot­ta Naan­ta­lin ja Tu­run vä­liä sei­lan­nut höy­ry­lai­va Uk­ko­pek­ka lo­pet­taa toi­min­tan­sa näil­lä ve­sil­lä elo­kuun puo­li­vä­lin jäl­keen. Mat­kus­ta­ja­lii­ken­net­tä pyö­rit­tä­nyt Pent­ti-Os­ka­ri Kan­gas on pet­ty­nyt Tu­run kau­pun­gin pää­tök­ses­tä myy­dä Vaa­ka­huo­neen sa­ta­ma­ter­mi­naa­li jul­ki­sel­la kil­pai­lu­tuk­sel­la, mut­ta myön­tää sa­mal­la ole­van­sa tyy­ty­väi­nen rat­kai­suun.

– Uk­ko­pe­kan lii­ken­nöin­ti päät­tyy, kos­ka yri­tyk­sel­läm­me ei ole us­koa pit­kän täh­täi­men yh­teis­työ­hön kau­pun­gin kans­sa, Kan­gas sa­noo.

Uk­ko­pe­kan ko­ti­sa­ta­ma­na on toi­mi­nut Tu­rus­sa kau­pun­gil­ta vuok­rat­tu Vaa­ka­huo­neen alue. Alus on toi­mi­nut alem­mas­sa höy­ry­lai­va­sa­ta­mas­sa vuo­des­ta 1938 saak­ka.

– Meil­lä oli jo so­pi­mus Vaa­ka­huo­neen jat­kos­sa kau­pun­gin kans­sa. Olim­me hy­väk­sy­neet hal­lin os­ton kau­pun­gin mää­rit­te­le­män hin­nan ja eh­to­jen mu­kaan. Asia piti hy­väk­syä kau­pun­gin­hal­li­tuk­ses­sa. Juu­ri en­nen ko­kous­ta asia ve­det­tiin pois lis­tal­ta ja kau­pun­ki päät­ti lait­taa Vaa­ka­huo­neen jul­ki­seen kil­pai­lu­tuk­seen. Syy­tä tä­hän en tie­dä ei­kä se oi­ke­as­taan kiin­nos­ta­kaan.

Ny­kyi­sen vuok­ra­so­pi­muk­sen mu­kaan Uk­ko­pek­ka oli­si voi­nut jat­kaa lii­ken­nöin­tiä Vaa­ka­huo­neel­ta vuo­teen 2030 saak­ka.

– Höy­ry­lai­va­lii­ken­ne on niin pit­kä­jän­teis­tä toi­min­taa, et­tei kuut­ta vuot­ta kan­na­ta jat­kaa. Meil­lä on ol­lut ym­pä­ri­vuo­ti­ses­ti eri­kois­mie­hiä hoi­ta­mas­sa höy­ry­ko­net­ta. Kun ny­kyi­nen ko­ne­mes­ta­ri jää pian eläk­keel­le, hä­nen seu­raa­jan­sa kou­lut­ta­mi­nen oli­si ol­lut tur­haa. Sa­moin pit­kän täh­täi­men kor­jaus- ja huol­to­työt jäi­vät epä­var­man tu­le­vai­suu­den vuok­si te­ke­mät­tä.

Kan­kaan yri­tys on teh­nyt Vaa­ka­huo­neen van­haan pel­ti­hal­liin pe­rus­teel­li­sen re­mon­tin.

– Vaa­ka­huo­neen pa­vil­jon­ki on ol­lut meil­le tär­keä, sil­lä pelk­kä höy­ry­lai­va­lii­ken­ne ei ole ta­lou­del­li­ses­ti kan­nat­ta­vaa.

Vaik­ka Uk­ko­pe­kan toi­min­ta nyt päät­tyy suun­ni­tel­tua ai­em­min, Kan­gas ei tun­ne kat­ke­ruut­ta.

– Nyt on vil­pit­tö­mäs­ti hyvä mie­li. Enää ei tar­vit­se tais­tel­la tuu­li­myl­ly­jä vas­taan ei­kä lyö­dä pää­tä sei­nään. Il­man Tu­run rat­kai­sua en eh­kä oli­si ym­mär­tä­nyt it­se lo­pet­taa, vaan oli­sin jat­ka­nut maa­il­man tap­piin, Kan­gas ar­ve­lee.

Näil­lä nä­ky­mil­lä Uk­ko­pek­ka jää Suo­men me­ri­a­lu­ei­den vii­mei­sek­si mat­kus­ta­ja­höy­ry­a­luk­sek­si.

– To­den­nä­köis­tä on, et­tä lai­va myy­dään Ruot­siin. Siel­lä on ky­syn­tää ja li­säk­si Ruot­sis­sa täl­lai­nen höy­ry­lai­va­kult­tuu­ri on ai­van eri ta­sol­la kuin Suo­mes­sa. En us­ko, et­tä myyn­ti tuot­taa on­gel­mia, sil­lä Uk­ko­pek­ka on hy­vä­kun­toi­nen ja myös jään­mur­to­kel­poi­nen, jo­ten sitä voi käyt­tää lii­ken­nöin­tiin myös tal­vel­la. Ruot­sis­sa kun­nat ja val­tio tu­ke­vat höy­ry­lai­va­lii­ken­net­tä.

Mat­kus­ta­ja­höy­ry­lai­va­lii­ken­ne al­koi Tu­rus­sa vuon­na 1837.

– Nyt on tul­lut tu­han­sia ja taas tu­han­sia vies­te­jä, jois­sa ol­laan 100-pro­sent­ti­sen yk­si­mie­li­ses­ti mur­heis­saan Uk­ko­pe­kan toi­min­nan päät­ty­mi­ses­tä. Kum­mas­te­lua on he­rät­tä­nyt se, mik­si pit­kä pe­rin­ne pi­tää lo­pet­taa.

Ny­ky­lii­ken­teen ai­ka­na Uk­ko­pe­kan kyy­dis­sä on ol­lut 800 000 mat­kus­ta­jaa.

Näköislehdet


Kesälehti

Kysely