Höyrylaiva Ukkopekka seilaa vielä vajaan kuukauden Naantalin ja Turun välillä.
Vesa Penttilä
Jo 38 vuotta Naantalin ja Turun väliä seilannut höyrylaiva Ukkopekka lopettaa toimintansa näillä vesillä elokuun puolivälin jälkeen. Matkustajaliikennettä pyörittänyt Pentti-Oskari Kangas on pettynyt Turun kaupungin päätöksestä myydä Vaakahuoneen satamaterminaali julkisella kilpailutuksella, mutta myöntää samalla olevansa tyytyväinen ratkaisuun.
– Ukkopekan liikennöinti päättyy, koska yrityksellämme ei ole uskoa pitkän tähtäimen yhteistyöhön kaupungin kanssa, Kangas sanoo.
Ukkopekan kotisatamana on toiminut Turussa kaupungilta vuokrattu Vaakahuoneen alue. Alus on toiminut alemmassa höyrylaivasatamassa vuodesta 1938 saakka.
– Meillä oli jo sopimus Vaakahuoneen jatkossa kaupungin kanssa. Olimme hyväksyneet hallin oston kaupungin määrittelemän hinnan ja ehtojen mukaan. Asia piti hyväksyä kaupunginhallituksessa. Juuri ennen kokousta asia vedettiin pois listalta ja kaupunki päätti laittaa Vaakahuoneen julkiseen kilpailutukseen. Syytä tähän en tiedä eikä se oikeastaan kiinnostakaan.
Nykyisen vuokrasopimuksen mukaan Ukkopekka olisi voinut jatkaa liikennöintiä Vaakahuoneelta vuoteen 2030 saakka.
– Höyrylaivaliikenne on niin pitkäjänteistä toimintaa, ettei kuutta vuotta kannata jatkaa. Meillä on ollut ympärivuotisesti erikoismiehiä hoitamassa höyrykonetta. Kun nykyinen konemestari jää pian eläkkeelle, hänen seuraajansa kouluttaminen olisi ollut turhaa. Samoin pitkän tähtäimen korjaus- ja huoltotyöt jäivät epävarman tulevaisuuden vuoksi tekemättä.
Kankaan yritys on tehnyt Vaakahuoneen vanhaan peltihalliin perusteellisen remontin.
– Vaakahuoneen paviljonki on ollut meille tärkeä, sillä pelkkä höyrylaivaliikenne ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Vaikka Ukkopekan toiminta nyt päättyy suunniteltua aiemmin, Kangas ei tunne katkeruutta.
– Nyt on vilpittömästi hyvä mieli. Enää ei tarvitse taistella tuulimyllyjä vastaan eikä lyödä päätä seinään. Ilman Turun ratkaisua en ehkä olisi ymmärtänyt itse lopettaa, vaan olisin jatkanut maailman tappiin, Kangas arvelee.
Näillä näkymillä Ukkopekka jää Suomen merialueiden viimeiseksi matkustajahöyryalukseksi.
– Todennäköistä on, että laiva myydään Ruotsiin. Siellä on kysyntää ja lisäksi Ruotsissa tällainen höyrylaivakulttuuri on aivan eri tasolla kuin Suomessa. En usko, että myynti tuottaa ongelmia, sillä Ukkopekka on hyväkuntoinen ja myös jäänmurtokelpoinen, joten sitä voi käyttää liikennöintiin myös talvella. Ruotsissa kunnat ja valtio tukevat höyrylaivaliikennettä.
Matkustajahöyrylaivaliikenne alkoi Turussa vuonna 1837.
– Nyt on tullut tuhansia ja taas tuhansia viestejä, joissa ollaan 100-prosenttisen yksimielisesti murheissaan Ukkopekan toiminnan päättymisestä. Kummastelua on herättänyt se, miksi pitkä perinne pitää lopettaa.
Nykyliikenteen aikana Ukkopekan kyydissä on ollut 800 000 matkustajaa.