JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Pääkirjoitukset
24.11.2020 6.00

Ugin tehtaat

näyttävät mallia

My­nä­mä­ki oli Va­kan alu­eel­la en­sim­mäi­nen Hin­ku-kun­ta. Kun­ta läh­ti jo vuon­na 2008 Koh­ti hii­li­neut­raa­lia kun­taa -hank­kee­seen. Uu­des­ta­kau­pun­gis­ta tuli Hin­ku-kun­ta 2009 ja Mas­kus­ta 2013.

Hin­ku-kun­tien ta­voit­tee­na on vä­hen­tää kas­vi­huo­ne­pääs­tö­jä läh­tö­ti­lan­tees­ta 80 pro­sent­tia vuo­teen 2030 men­nes­sä. Ta­voi­te on hyvä, mut­ta kun­tien ym­pä­ris­tö­te­ot al­ka­vat vai­kut­taa nyt vaa­ti­mat­to­mil­ta. Suu­ret yh­ti­öt ovat läh­te­neet ta­voit­te­le­maan hii­li­neut­raa­liut­ta ja kun niis­sä teh­dään rat­kai­su­ja, pu­hu­taan suu­ris­ta in­ves­toin­neis­ta ja vai­ku­tuk­sis­ta. Myös ai­ka­tau­lut ovat kun­ni­an­hi­moi­sia.

Val­met Au­to­mo­ti­ve tie­dot­ti ke­sä­kuus­sa, et­tä Uu­den­kau­pun­gin teh­taan ta­voit­tee­na on ol­la hii­li­neut­raa­li jo en­si vuo­den lop­puun men­nes­sä. Teh­das pyr­kii ta­voit­tee­seen vä­hen­tä­mäl­lä ener­gi­an ku­lu­tus­ta, pa­ran­ta­mal­la ener­gi­a­te­hok­kuut­ta, hyö­dyn­tä­mäl­lä fos­sii­lit­to­mia ja uu­siu­tu­via vaih­to­eh­to­ja teh­taan säh­kön ja ener­gi­an tuo­tan­nos­sa sekä kom­pen­soi­mal­la hii­li­di­ok­si­di­pääs­tö­jä kan­sain­vä­li­ses­ti stan­dar­doi­duil­la oh­jel­mil­la.

Val­met Au­to­mo­ti­ve on käyt­tä­nyt tam­mi­kuus­ta al­ka­en fos­sii­li­va­paas­ti ve­si­voi­mal­la tuo­tet­tua säh­köl­lä. Jo täl­lä yh­del­lä toi­men­pi­teel­lä au­to­teh­taan hii­li­di­ok­si­di­pääs­töt lä­hes puo­lit­tui­vat.

Myös toi­nen Uu­den­kau­pun­gin teh­das, Ya­ra, on vä­hen­tä­mäs­sä ra­jus­ti kas­vi­huo­ne­pääs­tö­jään. Ya­ra in­ves­toi yli seit­se­män mil­joo­naa eu­roa typ­pi­hap­po­teh­taa­seen. Teh­taa­seen asen­ne­taan vuon­na 2022 uu­si pro­ses­si­kat­ti­la, jon­ka an­si­os­ta teh­taan kas­vi­huo­ne­pääs­töt vä­he­ne­vät 90 pro­sent­tia.

Suur­ten teh­tai­den pyr­ki­mys koh­ti hii­li­neut­raa­liut­ta ei pe­rus­tu pel­käs­tään ym­pä­ris­tö­ar­voi­hin, sik­si in­ves­toin­nit ovat suu­ria ja ai­ka­tau­lut ra­ju­ja. Hii­li­vii­saat rat­kai­sut tuo­vat teh­tail­le kus­tan­nus­hyö­ty­jä sekä kil­pai­lu­ky­kyä. Glo­baa­leil­la mark­ki­noil­la ym­pä­ris­tö­ar­vo­jen mer­ki­tys kas­vaa ja sik­si yh­ti­öi­den on nii­hin vas­tat­ta­va.

Suu­ret teh­taat an­ta­vat hy­vän esi­mer­kin myös pie­nem­mil­le toi­mi­joil­le. Hii­li­vii­saat rat­kai­sut al­ka­vat tun­tua us­kot­ta­vil­ta, kun suu­ret yh­ti­öt­kin nii­hin in­ves­toi­vat.

Uu­des­sa­kau­pun­gis­sa jär­jes­tet­tiin lo­ka­kuun lo­pus­sa foo­ru­mi, jos­sa Val­met Au­to­mo­ti­ven toi­mi­tus­joh­ta­ja Olaf Bong­wald oli pu­hu­mas­sa kas­vus­ta ja hii­li­neut­raa­liu­des­ta. Foo­ru­mi käyn­nis­ti Hii­li­neut­raa­lit rat­kai­sut Var­si­nais-Suo­mes­sa -hank­keen, jota Uki­po­lis to­teut­taa Vak­ka-Suo­mes­sa. Yri­tyk­sil­le tar­jo­taan tu­kea muu­tok­siin.

Te­ol­li­suu­des­sa on me­nos­sa hii­li­vii­sas mur­ros.

Tei­ja Uit­to