Väylävirasto käynnisti keväällä 2022 ratasuunnitteluhankkeen Turku–Uusikaupunki -radan tasoristeysten ja radan perusparantamiseksi. Suunnitelmat tehdään kunnittain eli erikseen Turku, Raisio, Masku, Nousiainen, Mynämäki, Vehmaa ja Uusikaupunki.
Vakan alueelta ovat nyt nähtävillä Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen suunnitelmat.
Kattava paketti suunnitelmista kaikkine asiakirjoineen on koottu Valtion liikenneväylien suunnittelun sivustolle (vayliensuunnittelu.fi), josta niitä voi hakea kuntakohtaisesti. Kuntienkin verkkosivuilta linkit löytyvät, tosin hieman vaikeaa polkua seuraten.
Suunnitelmien aineisto on sivustolla vain nähtävilläoloajan, joten nyt niitä kannattaa käydä katsomassa.
Ratasuunnitelma on ensisijaisesti lunastusasiakirja, jossa esimerkiksi määritellään radan sijainnin perusteella lunastusoikeudet ja radan liitännäisalueet. Suunnitelman perusteella maanomistajat ja muut asianosaiset saavat luotettavan selvyyden radan sijainnista.
Suurin osa tasoristeyksien poistamisista tehdään niin sanotuilla viljelysteillä mutta myös yksityisteillä. Kun radan ylitysmahdollisuus poistuu, valtio rakentaa tilalle korvaavia yksityisiä tieyhteyksiä, minkä vuoksi muutoksen vaikutusalue ulottuu tasoristeysaluetta laajemmalle.
Ratasuunnitelmavaihe on se, jolloin voi vielä vaikuttaa suunnitelmaratkaisuihin. Kolmen kunnan suunnitelmia selatessa myös näkee, että esimerkiksi kunnissa järjestetyissä yleisötilaisuuksissa kuntalaisten esille nostamia asioita on otettu huomioon.
Nähtävilläoloajan päätyttyä Väylävirasto käsittelee saamansa lausunnot ja muistutukset ja tekee tarvittaessa muutoksia suunnitelmiin. Sen jälkeen ne menevät Liikenne- ja viestintävirastolle hyväksyttäväksi.
Hyväksymispäätöksen perusteella rakennustyöt voi aloittaa, kunhan Väylävirasto saa myös rahoituspäätöksen. Koko hankkeen kustannusarvio on 180 miljoonaa, josta Mynämäen, Nousiaisten ja Maskun alueella tehtävä työ on noin 47 miljoonaa euroa.
Sari Honkasalo