JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Pääkirjoitukset
30.3.2021 6.00

Junakyyti ei ole enää utopiaa

Kun ta­ka­vuo­si­na ryh­dyt­tiin pu­he­le­maan sel­lais­ta, et­tä hen­ki­lö­lii­ken­teen voi­si he­rät­tää uu­del­leen hen­kiin Uu­den­kau­pun­gin ja Tu­run vä­li­sel­lä ju­na­ra­dal­la, niin epäi­li­jöi­den jouk­ko oli ym­mär­ret­tä­vis­tä syis­tä suu­ri. Kun ih­mis­ten ju­na­kyy­ti täl­lä rai­de­o­suu­del­la tys­sä­si jo vuon­na 1992, niin ylei­nen re­ak­tio tai­si ol­la se, et­tä tämä hom­ma on kuol­lut ja kuo­pat­tu, vie­lä­pä sy­väl­le.

Niin vain ajat ja aja­tuk­set muut­tu­vat. Var­si­nais-Suo­men liit­to jär­jes­ti vii­me vii­kol­la lä­hi­ju­na­lii­ken­tees­tä etä­se­mi­naa­rin, jos­sa maa­kun­nan pai­kal­lis­ta hen­ki­lö­rai­de­kul­je­tus­ta ei suin­kaan tyr­mät­ty. Mut­kia on kui­ten­kin vie­lä kis­koil­la, en­nen kuin lä­hi­lii­ken­ne­reis­saa­mi­nen on­nis­tuu maa­kun­nan pää­kau­pun­gin sekä seu­tu­kun­ta­kes­kuk­sien Uu­den­kau­pun­gin, Loi­maan ja Sa­lon vä­lil­lä.

Ju­na­ra­ta kul­kee Tu­rus­ta Va­kan alu­eel­la Mas­kun, Nou­si­ais­ten, My­nä­mä­en ja Veh­maan kaut­ta koh­ti Uut­ta­kau­pun­kia. Kai­kis­ta mai­ni­tuis­ta kun­nis­ta ja kau­pun­geis­ta on ny­ky­ään työ­mat­ka­lii­ken­net­tä sekä ete­län et­tä poh­joi­sen suun­taan. Toki Uu­teen­kau­pun­kiin on help­po kul­kea, mut­ta Tu­rus­sa on suo­ma­lai­sit­tain jopa ar­ki­päi­vien aa­mu- ja il­ta­lii­ken­ne­ruuh­kaa.

Va­kan alu­eel­la on ko­mei­ta en­ti­siä ase­ma­ra­ken­nuk­sia, joil­le on jo kek­sit­ty vuo­si­kym­men­ten ai­ka­na muu­ta käyt­töä. Näi­tä pöm­pe­lei­tä ei enää tar­vi­ta hen­ki­lö­ju­na­lii­ken­teen käyn­nis­tä­mi­seen. Ju­nan kyy­tiin voi­si hy­pä­tä pie­nel­tä sei­sak­keel­ta vä­hän sa­maan ta­paan kuin lin­ja-au­toon bus­si­py­sä­kil­tä.

Ko­ko­naan toi­nen jut­tu on se, mi­ten esi­mer­kik­si työ­mat­ka­lai­set re­a­goi­si­vat sii­hen, et­tä tar­jol­le tu­li­si pit­kän tau­on jäl­keen ju­na­vaih­to­eh­to. Oli­si­ko ha­lua en­sin ha­keu­tua ko­ti­ky­län ju­na­py­sä­kil­le ja sit­ten suun­ni­tel­la mää­rän­pääs­sä mah­dol­li­sia jat­ko­yh­teyk­siä? Jos tämä me­nee han­ka­lak­si, niin äk­kiä oman au­ton penk­ki is­tu­ma­li­has­ten al­la on edel­leen se luon­te­vin rat­kai­su.

Tun­nin juna -hank­kees­ta Tu­run ja Hel­sin­gin vä­lil­lä on nyt pit­kään ko­his­tu. Joi­den­kin ar­vi­oi­den mu­kaan täl­lai­nen pi­ka­ju­na­lii­ken­ne oli­si var­si­nais­suo­ma­lai­sit­tain hy­vin­kin an­toi­saa.

Jos syn­tyy vas­tak­kai­na­set­te­lua, niin kum­pi on maa­kun­nas­sa tär­ke­äm­pää: pie­ni ai­ka­sääs­tö kul­ku­no­peu­des­sa Hel­sin­kiin vai toi­mi­van lä­hi­lii­ken­ne­ju­na­mal­lin luo­mi­nen?

Vaik­kei Var­si­nais-Suo­mes­sa pys­ty­tä­kään luo­maan niin toi­mi­vaa lä­hi­ju­na­lii­ken­net­tä kuin pää­kau­pun­ki­seu­dul­la, niin aja­tus­ta ei kan­na­ta en­ti­sil­le ase­ma­lai­tu­reil­le hau­da­ta.

Näköislehdet

Kysely