Masku hylkäsi tänä syksynä mahdollisuuden anoa jäsenyyttä Turun seudun paikallisliikenne Föliin ja tämä harmittaa. Miksi?
Anomalla jäsenyyttä Föliin Maskun päättäjät olisivat käytännössä ilmaisseet halunsa kehittää kunnan ja seudun joukkoliikennettä. Pyrkimys monipuolistaa joukkoliikennettä on kirjattuna kuntastrategiaan. Nyt valtuutettujen enemmistö päätti jättää anomuksen tekemättä.
Asian valmistelu ja tietopohja päätöksen tekemiseen vaikuttaa ohuelta (V-SS 23.9.). Tämä huvittaisi enemmänkin, mikäli kyse ei olisi vakavasta, nykyhetken tulevaisuuden asiasta ja periaatteesta, miten ja millä asiantuntemuksella kuntalaisten asioita hoidetaan.
Harmittaa, kun olemme päässeet pysäkille asti ja sitten jättäneet heilauttamatta kättä, jotta saisimme Föli-bussin pysähtymään.
Sittemmin 15 valtuutettua on laatinut kunnanhallitukselle aloitteen, jossa vaaditaan suunnitelmaa joukkoliikenteen monipuolistamiseksi. Suunta on oikea ja onkin kiinnostava seurata, millaisia keinoja esitetään, kun on kieltäydytty ilmeisimmästä vaihtoehdosta, yhteistyöstä ainoan seudullisen toimijan kanssa. Luodaanko uusi organisaatio Maskun joukkoliikenteen kehittämistä varten ja mitkä ovat sen toimintamahdollisuudet ja asiantuntevuus?
Jos Föli torpattiin hinnan takia, mitkä ovat tämän korvaavan toiminnan kustannukset? Jos Föli torpattiin siksi, että se ei nykyhetkellä palvelisi tasapuolisesti kaikkia kuntalaisia, mitkä olisivat uuden organisaation mahdollisuudet kattaa koko kunta ja seutu, kun organisaatio ja toimintamalli luodaan tyhjästä? Milloin se olisi valmis aloittamaan toimintansa?
Käytän itse bussia 117 työmatkoihin Maskusta Turkuun ja takaisin kahdesti viikossa. Seutu+-lipun hinta on 65 euroa 30 päivältä, Fölissä vastaavan kausikortin hinta on 55 euroa. Seutu+-lippu maksaa itsensä takaisin arvovalintana (julkisen liikenteen suosiminen ympäristösyistä) ja matkustamisen helppoutena (voin tehdä töitä tai levätä puoli tuntia kestävän matkan ajan eikä minun tarvitse etsiä parkkipaikkaa keskustasta). Samalla hinnalla pääsen matkustamaan myös muualla Föli-alueella, myös Turun kaupungissa.
Harmittaa Maskun saama mainehaitta. Jos turkulainen haluaa tulla bussilla töihin Maskuun, on hänen Seutu+-korttinsa hinta 88 euroa. Sen lisäksi hänellä täytyy olla eri kortti kaupungin sisällä matkustamiseen. Siten lyhytnäköisestä liittymättömyyspäätöksestä kärsii myös Maskun houkuttelevuus työpaikkakuntana. Nousiainen puolestaan halusi liittyä Föliin, mutta Maskun kieltäytyminen vei siltä mahdollisuuden.
Meidän huushollissa muistetaan, ketkä päättäjistä äänestivät Föliin liittymistä vastaan. Uskoakseni emme ole ainoita.
Riitta Suominen