Turun kaupungin esittäessä höyrylaivaliikenteen lopettamispäätöksestämme kommentteja omasta näkökulmastaan katsomme oikeellisesti tehdä samoin omasta näkökulmastamme.
Väitteet, ettei yrityksemme olisi tehnyt Vaakahuoneen peruskorjausta eikä olisi pyörittänyt kesäravintolatoimintaa, eivät saa ymmärrystä. Kaupunki vuokrasi meille 1980-luvulla maapohjaisen peltihallin. Kun kaupunki ei katsonut voivansa muiden kaupunkien tapaan avustaa höyrylaivakulttuurin uudelleen käynnistämistä, se antoi omien sanojensa mukaan ”toimintaedellytykset” yrityksellemme vuokraamalla Vaakahuoneen höyrylaivaliikenteen tukikohdaksi.
Höyrylaivaosakeyhtiö s/s Ukkopekka on omalla kustannuksellaan rakentanut ja peruskorjannut Vaakahuoneen laivaterminaaliksi, toimistoksi, varasto- ja huoltotilaksi 38 vuoden ajan. Vaakahuoneen kesäravintolan ja rakentamamme terassin avasimme 1990-luvun alussa. Tämän osan alivuokrasimme neljä vuotta sitten toiselle yrittäjälle.
Kun kaupunki yllättäen vaati meitä tekemään omistamansa hallin maalauksen ja katon pinnoituksen, joiden kustannusarvio on yli 100 000 euroa, katsoimme sen kohtuuttomaksi, koska vuokra-aikaa on jäljellä vain muutama vuosi. Kaupunki ymmärsi tämän ja ehdotti meidän ostavan hallin. Hyväksyimme kaupungin ehdotuksen.
Kauppakirjaa oltiin viemässä kaupunginhallituksen päätettäväksi. Vain muutama tunti ennen kokousta pormestari otti asian pois esityslistalta. Meille ilmoitettiin myöhemmin, että halli laitetaan julkisella kilpailulla myyntiin kaupungin saadessa näin parhaan mahdollisen hinnan.
Kohteen julkisessa kilpailutuksessa olemme muihin verrattuna huonommassa asemassa. Joutuisimme kauppahinnassa maksamaan yli 30 vuoden aikana Vaakahuoneelle investoimamme rakennelmat, laitteet ja peruskorjaukset, jotka olemme jo kertaalleen maksaneet.
Tarkistimme maksaneemme kaupungille ympärivuotisista laituripaikoista, huolto-, varasto- ja toimistotiloista sekä osavuotisesta kesäravintolatiloista 38 vuoden aikana elinkustannusindeksin huomioiden yhteensä runsaat 1,3 miljoonaa euroa. Lisäksi olemme investoineet Vaakahuoneen rakentamiseen ja peruskorjaukseen noin miljoona euroa, minkä kaupunki nyt saa hyödykseen myymällä kilpailumenettelyllä Vaakahuoneen. Tämäkin on oma näkökulmansa toimintaedellytysten avusta höyrylaivaliikenteen aloittamisesta ja jatkamisesta merellisen Turun yhtenä kulttuurihistoriallisena viimeisenä mohikaanina.
Voisimme jatkaa toimintaamme lopun vuokrakauden ajan vuoteen 2030. Maailman merkittävimmän teknisen vallankumouksen eli höyrykoneen keksimisen jälkeen sen viimeisiä jäänteitä on höyrylaiva s/s Ukkopekka. Sen toiminta ei ole verrattavissa esimerkiksi moottorialuksiin, jotka voi keväällä käynnistää napista painamalla.
Höyrykone vaatii ympärivuotisten erikoisosaajien työpanosta säilyäkseen toimintakunnossa. Huollot, korjaukset ja uudistukset tehdään aina vuosia ja vuosikymmeniä palvelemaan. Höyrylaivaliikennöintiä varten tarvitaan Vaakahuoneen tukikohta, pelkällä laituripaikalla se ei onnistu.
Ukkopekka on maailman ainoa jäätä murtava matkustajahöyrylaiva, joka ainoana vielä liikenteessä olevana on ainutlaatuinen Turun merihistoriallisen kulttuurin viimeisenä edustajana.
Hienoa, että Museokeskus ehti vielä viime tingassa taltioida Naantali-risteilyllä yhden viimeisistä elävän kulttuurin edustajista. Turun suunnittelema Historian museo saa näin ollen kuollutta materiaalia menneen ajan historiasta.
Muistoissa on 800 000 matkustajalle tarjottu nostalginen elämys. Vilpitön kiitoksemme kaupungille näistä hienoista vuosista.
Hyvällä mielellä on hyvä lopettaa. Kiitos, että hallin myyntipäätös herätti meidät realismiin.
Pentti-Oskari Kangas
höyrylaivayrittäjä