JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
1.8.2024 10.00

Vastine Ukkopekan lopet­ta­mis­pää­tök­sestä

Tu­run kau­pun­gin esit­tä­es­sä höy­ry­lai­va­lii­ken­teen lo­pet­ta­mis­pää­tök­ses­täm­me kom­ment­te­ja omas­ta nä­kö­kul­mas­taan kat­som­me oi­keel­li­ses­ti teh­dä sa­moin omas­ta nä­kö­kul­mas­tam­me.

Väit­teet, et­tei yri­tyk­sem­me oli­si teh­nyt Vaa­ka­huo­neen pe­rus­kor­jaus­ta ei­kä oli­si pyö­rit­tä­nyt ke­sä­ra­vin­to­la­toi­min­taa, ei­vät saa ym­mär­rys­tä. Kau­pun­ki vuok­ra­si meil­le 1980-lu­vul­la maa­poh­jai­sen pel­ti­hal­lin. Kun kau­pun­ki ei kat­so­nut voi­van­sa mui­den kau­pun­kien ta­paan avus­taa höy­ry­lai­va­kult­tuu­rin uu­del­leen käyn­nis­tä­mis­tä, se an­toi omien sa­no­jen­sa mu­kaan ”toi­min­ta­e­del­ly­tyk­set” yri­tyk­sel­lem­me vuok­raa­mal­la Vaa­ka­huo­neen höy­ry­lai­va­lii­ken­teen tu­ki­koh­dak­si.

Höy­ry­lai­va­o­sa­keyh­tiö s/s Uk­ko­pek­ka on omal­la kus­tan­nuk­sel­laan ra­ken­ta­nut ja pe­rus­kor­jan­nut Vaa­ka­huo­neen lai­va­ter­mi­naa­lik­si, toi­mis­tok­si, va­ras­to- ja huol­to­ti­lak­si 38 vuo­den ajan. Vaa­ka­huo­neen ke­sä­ra­vin­to­lan ja ra­ken­ta­mam­me te­ras­sin ava­sim­me 1990-lu­vun alus­sa. Tä­män osan ali­vuok­ra­sim­me nel­jä vuot­ta sit­ten toi­sel­le yrit­tä­jäl­le.

Kun kau­pun­ki yl­lät­tä­en vaa­ti mei­tä te­ke­mään omis­ta­man­sa hal­lin maa­lauk­sen ja ka­ton pin­noi­tuk­sen, joi­den kus­tan­nu­sar­vio on yli 100 000 eu­roa, kat­soim­me sen koh­tuut­to­mak­si, kos­ka vuok­ra-ai­kaa on jäl­jel­lä vain muu­ta­ma vuo­si. Kau­pun­ki ym­mär­si tä­män ja eh­dot­ti mei­dän os­ta­van hal­lin. Hy­väk­syim­me kau­pun­gin eh­do­tuk­sen.

Kaup­pa­kir­jaa ol­tiin vie­mäs­sä kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen pää­tet­tä­väk­si. Vain muu­ta­ma tun­ti en­nen ko­kous­ta por­mes­ta­ri ot­ti asi­an pois esi­tys­lis­tal­ta. Meil­le il­moi­tet­tiin myö­hem­min, et­tä hal­li lai­te­taan jul­ki­sel­la kil­pai­lul­la myyn­tiin kau­pun­gin saa­des­sa näin par­haan mah­dol­li­sen hin­nan.

Koh­teen jul­ki­ses­sa kil­pai­lu­tuk­ses­sa olem­me mui­hin ver­rat­tu­na huo­nom­mas­sa ase­mas­sa. Jou­tui­sim­me kaup­pa­hin­nas­sa mak­sa­maan yli 30 vuo­den ai­ka­na Vaa­ka­huo­neel­le in­ves­toi­mam­me ra­ken­nel­mat, lait­teet ja pe­rus­kor­jauk­set, jot­ka olem­me jo ker­taal­leen mak­sa­neet.

Tar­kis­tim­me mak­sa­neem­me kau­pun­gil­le ym­pä­ri­vuo­ti­sis­ta lai­tu­ri­pai­kois­ta, huol­to-, va­ras­to- ja toi­mis­to­ti­lois­ta sekä osa­vuo­ti­ses­ta ke­sä­ra­vin­to­la­ti­lois­ta 38 vuo­den ai­ka­na elin­kus­tan­nu­sin­dek­sin huo­mi­oi­den yh­teen­sä run­saat 1,3 mil­joo­naa eu­roa. Li­säk­si olem­me in­ves­toi­neet Vaa­ka­huo­neen ra­ken­ta­mi­seen ja pe­rus­kor­jauk­seen noin mil­joo­na eu­roa, min­kä kau­pun­ki nyt saa hyö­dyk­seen myy­mäl­lä kil­pai­lu­me­net­te­lyl­lä Vaa­ka­huo­neen. Tä­mä­kin on oma nä­kö­kul­man­sa toi­min­ta­e­del­ly­tys­ten avus­ta höy­ry­lai­va­lii­ken­teen aloit­ta­mi­ses­ta ja jat­ka­mi­ses­ta me­rel­li­sen Tu­run yh­te­nä kult­tuu­ri­his­to­ri­al­li­se­na vii­mei­se­nä mo­hi­kaa­ni­na.

Voi­sim­me jat­kaa toi­min­taam­me lo­pun vuok­ra­kau­den ajan vuo­teen 2030. Maa­il­man mer­kit­tä­vim­män tek­ni­sen val­lan­ku­mouk­sen eli höy­ry­ko­neen kek­si­mi­sen jäl­keen sen vii­mei­siä jään­tei­tä on höy­ry­lai­va s/s Uk­ko­pek­ka. Sen toi­min­ta ei ole ver­rat­ta­vis­sa esi­mer­kik­si moot­to­ri­a­luk­siin, jot­ka voi ke­vääl­lä käyn­nis­tää na­pis­ta pai­na­mal­la.

Höy­ry­ko­ne vaa­tii ym­pä­ri­vuo­tis­ten eri­koi­so­saa­jien työ­pa­nos­ta säi­ly­äk­seen toi­min­ta­kun­nos­sa. Huol­lot, kor­jauk­set ja uu­dis­tuk­set teh­dään ai­na vuo­sia ja vuo­si­kym­me­niä pal­ve­le­maan. Höy­ry­lai­va­lii­ken­nöin­tiä var­ten tar­vi­taan Vaa­ka­huo­neen tu­ki­koh­ta, pel­käl­lä lai­tu­ri­pai­kal­la se ei on­nis­tu.

Uk­ko­pek­ka on maa­il­man ai­noa jää­tä mur­ta­va mat­kus­ta­ja­höy­ry­lai­va, joka ai­no­a­na vie­lä lii­ken­tees­sä ole­va­na on ai­nut­laa­tui­nen Tu­run me­ri­his­to­ri­al­li­sen kult­tuu­rin vii­mei­se­nä edus­ta­ja­na.

Hie­noa, et­tä Mu­se­o­kes­kus eh­ti vie­lä vii­me tin­gas­sa tal­ti­oi­da Naan­ta­li-ris­tei­lyl­lä yh­den vii­mei­sis­tä elä­vän kult­tuu­rin edus­ta­jis­ta. Tu­run suun­nit­te­le­ma His­to­ri­an mu­seo saa näin ol­len kuol­lut­ta ma­te­ri­aa­lia men­neen ajan his­to­ri­as­ta.

Muis­tois­sa on 800 000 mat­kus­ta­jal­le tar­jot­tu nos­tal­gi­nen elä­mys. Vil­pi­tön kii­tok­sem­me kau­pun­gil­le näis­tä hie­nois­ta vuo­sis­ta.

Hy­väl­lä mie­lel­lä on hyvä lo­pet­taa. Kii­tos, et­tä hal­lin myyn­ti­pää­tös he­rät­ti mei­dät re­a­lis­miin.

Pent­ti-Os­ka­ri Kan­gas

höy­ry­lai­va­y­rit­tä­jä

Näköislehdet

Kysely