Laitilan risteysjärjestelyä on puuhailtu 40 vuotta. Laitilan eritasoliittymä ratkaisu on ollut tieviranomaisten listoissa joskus ensimmäisenäkin, mutta aina joku on päässyt vetämään välistä omilla muka tärkeimmillä tie- tai muilla väylähankkeilla.
Hieman liikennemääristä: Turun suuntaan 7327 ajoneuvoa, Rauman suuntaan 6918 ajoneuvoa, Uuteenkaupunkiin 5286 ajoneuvoa ja Euran suuntaan 8603 ajoneuvoa.
Tulee ottaa huomioon, että risteyksestä on 18 kilometriä valtakunnan suurimpaan teollisuuslaitokseen, 30 kilometriä paikkakunnalle, jossa valmistuu Euroopan suurin saha ja telakkakin sai hiljattain kaksi laivatilausta. Kulku näihin tapahtuu Laitilan liikennevalojen kautta.
Laitilan eritasoliittymään on ottanut myönteisen kannan myös Satakunnan ja Varsinais-Suomen elinkeinoelämä.
En tiedä, kenen viranomaisen keksintö oli 1980-luvun puolivälissä pää pensaaseen ja ehdottaa Laitilaan valtatie 8:lle liikennevalot. Jos tällä ratkaistaisiin maamme valtateiden eritasoliittymien kalliit investoinnit, niin miksi tätä ei toteuteta koko maahan. Muualla Suomessa tällaista talousviisautta ei ole viljelty pahemmin.
Laitilan risteyksen suunnitelmat ovat lähes valmiina. Hanke voisi 40 vuoden odotuksen jälkeen alkaa jo vuonna 2022. Hanke ei vaadi muuta kuin yksinkertaisesti poliittista tahtoa.
Rahaa investointi vaatisi tämän hetken arvion mukaan yhteensä noin 40 miljoonaa euroa. Tästä Laitilan kaupungille aiheutuvien kustannusten osuus olisi noin 4,5 miljoonaa euroa, joka aiheutuu kaupungin oman katuverkon ja kevyen liikenteen muutoksista.
Asia ei vaadi enää selkeää päätöstä, jolla saamme pitkään valmistellun työn liikkeelle. En ymmärrä, kuka on tätä pystynyt jarruttamaan nämä vuosikymmenet
Pertti Pokki (sd.)
Laitila