JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
19.12.2025 10.35

Lukijalta: Tunnin juna

Olen huo­les­tu­nee­na seu­ran­nut mi­ten ke­vy­es­ti kun­nis­sa teh­dään suu­ria pää­tök­siä. Pää­te­tään suu­ris­ta asi­ois­ta val­tuus­tois­sa, mut­ta ei kui­ten­kaan sel­vi­te­tä taus­to­ja, ja ää­nes­te­tään ryh­män mu­kaan il­man omaa mie­li­pi­det­tä. Nyt­kin Salo ja Loh­ja toi­mi­vat näin il­man omaa to­del­lis­ta mie­li­pi­det­tä. Kirk­ko­num­men val­tuus­to oli re­hel­li­nen ja sii­tä heil­le suu­ri kii­tos.

Tämä ”tun­nin juna” han­ke mak­saa noin kol­me mil­jar­dia ja kun tie­däm­me ko­ke­muk­ses­ta, et­tä mitä se tu­lee ko­ko­nai­suu­te­na mak­sa­maan lo­pul­li­ses­ti, to­del­la pal­jon ja val­tio ot­taa si­sä­vel­kaa. Huo­noa pää­tök­sen te­koa. Tu­rus­sa on täs­tä pal­jon hy­vin huo­no­ja esi­merk­ke­jä. Ra­has­sa mi­tat­tu­na ve­ron­mak­sa­jien li­sä­kus­tan­nus ”tun­nin ju­nas­ta”, noin 400–500 mil­joo­naa, se on pal­jon.

Las­ke­taan vie­lä tä­män in­ves­toin­nin ta­kai­sin­mak­su­ai­ka, joka on ” ikui­suus ”, noin 35–40 vuot­ta, niin on­ko täs­sä ra­ta­hank­kees­sa mi­tään jär­keä.

Hel­sin­ki–Loh­ja ja Salo–Tur­ku -rata pa­ran­ne­taan, mut­ta Loh­ja–Salo noin 92 ki­lo­met­riä tul­laan ra­ken­ta­maan ko­ko­naan uut­ta ra­taa.

Ra­dan ra­ken­ta­mi­nen on haas­ta­va pro­jek­ti, kym­me­niä sil­to­ja ja tun­ne­lei­ta, sekä maas­to tuo omat on­gel­mat. Ei­kä ole help­poa rat­kais­ta alu­een maa­no­mis­ta­jien kor­vaus­vaa­tei­ta. Ky­syn vaan mi­hin on niin kova kii­re, et­tä täy­tyy voit­taa ajas­sa 10–15 mi­nuut­tia.

Olen it­se mat­kus­ta­nut TGV ju­nal­la Pa­rii­si–Lyon vä­lil­lä pari ker­taa ja se on ol­lut miel­lyt­tä­vää mat­kan­te­koa. Mat­ka noin 400 ki­lo­met­riä ja mat­ka-ai­ka vaih­te­lee vä­hän, noin rei­lu 2 tun­tia. Ju­nas­sa kaik­ki pe­laa, myös­kin ”ju­nan ves­sa”. Mat­kan­te­ko on miel­lyt­tä­vää, mai­se­mat vaih­tu­vat ja on kau­nis­ta kat­sel­ta­vaa sekä mat­kan teko jou­taa, kun juna no­peus on luok­kaa 270 km/h ja yli.

Meil­lä on vain kor­pi­tai­val­ta ja sii­tä mat­kan­te­os­ta jou­tu­vat ve­ron­mak­sa­jat Or­pon hal­li­tuk­sen joh­dol­la mak­sa­maan koh­tuut­to­man kor­vauk­sen.

Mut­ta on­han tur­ku­lai­sil­la nii­tä ra­ha­rei­kiä muun mu­as­sa Lo­go­mon kä­ve­ly­sil­ta, joka oli ai­van tur­ha in­ves­toin­ti. Oli­si­vat kun­nos­ta­neet ase­ma­ra­ken­nuk­sen, joka on hy­väl­lä pai­kal­la ja kaik­ki pää­se­vät tur­val­li­ses­ti ju­naan.

Ju­ha­ni Jo­ki­nen

Mas­ku

Näköislehdet

Kysely