Olen huolestuneena seurannut miten kevyesti kunnissa tehdään suuria päätöksiä. Päätetään suurista asioista valtuustoissa, mutta ei kuitenkaan selvitetä taustoja, ja äänestetään ryhmän mukaan ilman omaa mielipidettä. Nytkin Salo ja Lohja toimivat näin ilman omaa todellista mielipidettä. Kirkkonummen valtuusto oli rehellinen ja siitä heille suuri kiitos.
Tämä ”tunnin juna” hanke maksaa noin kolme miljardia ja kun tiedämme kokemuksesta, että mitä se tulee kokonaisuutena maksamaan lopullisesti, todella paljon ja valtio ottaa sisävelkaa. Huonoa päätöksen tekoa. Turussa on tästä paljon hyvin huonoja esimerkkejä. Rahassa mitattuna veronmaksajien lisäkustannus ”tunnin junasta”, noin 400–500 miljoonaa, se on paljon.
Lasketaan vielä tämän investoinnin takaisinmaksuaika, joka on ” ikuisuus ”, noin 35–40 vuotta, niin onko tässä ratahankkeessa mitään järkeä.
Helsinki–Lohja ja Salo–Turku -rata parannetaan, mutta Lohja–Salo noin 92 kilometriä tullaan rakentamaan kokonaan uutta rataa.
Radan rakentaminen on haastava projekti, kymmeniä siltoja ja tunneleita, sekä maasto tuo omat ongelmat. Eikä ole helppoa ratkaista alueen maanomistajien korvausvaateita. Kysyn vaan mihin on niin kova kiire, että täytyy voittaa ajassa 10–15 minuuttia.
Olen itse matkustanut TGV junalla Pariisi–Lyon välillä pari kertaa ja se on ollut miellyttävää matkantekoa. Matka noin 400 kilometriä ja matka-aika vaihtelee vähän, noin reilu 2 tuntia. Junassa kaikki pelaa, myöskin ”junan vessa”. Matkanteko on miellyttävää, maisemat vaihtuvat ja on kaunista katseltavaa sekä matkan teko joutaa, kun juna nopeus on luokkaa 270 km/h ja yli.
Meillä on vain korpitaivalta ja siitä matkanteosta joutuvat veronmaksajat Orpon hallituksen johdolla maksamaan kohtuuttoman korvauksen.
Mutta onhan turkulaisilla niitä rahareikiä muun muassa Logomon kävelysilta, joka oli aivan turha investointi. Olisivat kunnostaneet asemarakennuksen, joka on hyvällä paikalla ja kaikki pääsevät turvallisesti junaan.
Juhani Jokinen
Masku