JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
16.10.2025 12.00

Lukijalta: Mynämäen ja Laitilan tuuli­voi­ma­loiden tulevat haasteet

My­nä­mä­en ja Lai­ti­lan tuu­li­voi­ma­loi­den to­teut­ta­jak­si on tu­los­sa For­tum. Tämä on tär­ke­ää, kos­ka vaih­to­eh­to­na voi­si ol­la ul­ko­mai­nen toi­mi­ja, joka ei oli­si yh­tä luo­tet­ta­va.

Uu­den­kau­pun­gin Sa­no­mis­sa lu­ki­ja ih­met­te­li, mik­si tuu­li­voi­ma­loi­ta vas­tus­te­taan, kun maa­ti­lo­jen pi­hoil­la­kin on tuu­li­myl­ly­jä. Maa­ti­lo­jen mi­ni­voi­ma­lat ovat tois­ta kuin nämä mel­kein 300 met­riä kor­ke­at tor­nit.

Tuu­li­voi­ma­lat ol­laan liit­tä­mäs­sä verk­koon maa­kaa­pe­lil­la Ki­vi­jär­vel­tä Kor­ven­suu­hun. Kaa­pe­li tu­lee Ki­vi­ky­län­tien reu­naan. Val­ti­on tien koh­dal­la Ely-kes­kus mää­rää kaa­pe­lin tar­kan pai­kan ja sy­vyy­den.

Maa­kaa­pe­li tu­lee Ki­vi­jär­ven­tien ja Ki­vi­jär­ven met­sä­tien reu­naan. Tie­kun­nat ja yk­si­tyis­tiet ovat hei­kom­mas­sa ase­mas­sa kuin val­ti­on tiet kaa­pe­lin asen­ta­mi­sen suh­teen. Kaa­pe­lin ra­ken­ta­mis­vai­hees­sa pi­täi­si tuu­li­voi­ma­yh­ti­ön vaih­taa tei­den be­to­ni­put­ket muo­vi­put­kik­si.

Kaa­pe­lin ra­ken­ta­mi­sen jäl­keen, kun lä­pi­vien­te­jä tai put­kia ryh­dy­tään vaih­ta­maan, niin pai­kal­le tar­vi­taan ener­gi­ayh­ti­ön edus­ta­ja, jon­ka pal­kan ja muut kus­tan­nuk­set mak­saa ti­laa­ja. Jos työn ta­kia kaa­pe­lis­ta jou­du­taan kat­kai­se­maan vir­ta, jou­tuu työn ti­laa­ja kor­va­maan tuu­li­voi­ma­yh­ti­öl­le sen, mitä alu­een tuu­li­myl­lyt oli­si­vat tuot­ta­neet kat­kon ai­ka­na.

Jos Ki­vi­jär­ven­tien asuk­kail­la on tar­vet­ta uu­sil­le vie­mä­ri-, ve­si­put­ki- tai säh­kö­joh­to­jen lä­pi­vie­neil­le, kan­nat­tai­si ne suo­rit­taa en­nen maa­kaa­pe­lin tu­loa. Jat­kos­sa mah­dol­li­ses­ti kus­tan­nuk­set ovat kor­ke­am­mat. Jos tien var­ren maa­no­mis­ta­jil­la on tar­vet­ta uu­sil­le liit­ty­mil­le ton­til­le, pel­lol­le tai met­sään, kan­nat­ta ne­kin to­teut­taa lä­hi­ai­koi­na. Myö­hem­min to­teut­ta­mi­nen voi ol­la vai­ke­am­paa, jos kai­vu­ril­la työs­ken­nel­lään lä­hel­lä kaa­pe­lia, tuo se mah­dol­li­ses­ti on­gel­mia.

Maa­kaa­pe­li si­joi­te­taan Lai­ti­las­sa ja Kor­ven­suus­sa osit­tain met­sään. Met­sään tu­lee ra­ken­ta­mis­vai­hees­sa kym­me­nen met­rin auk­ko, ja myö­hem­min kaa­pe­lin pääl­lä kuu­den met­rin alu­eel­la ei saa kas­vat­taa puus­toa.

Ra­ken­ta­mi­ses­sa on tu­los­sa mo­nia haas­tei­ta, jot­ka jou­du­taan rat­kai­se­maan. Pai­kal­lis­ten asuk­kai­den ja maa­no­mis­ta­jien oi­keu­den­mu­kai­nen koh­te­lu sekä riit­tä­vät kor­vauk­set ovat erit­täin tär­kei­tä hank­keen on­nis­tu­mi­sen kan­nal­ta.

Mika Munk­ki

Veh­maa

Näköislehdet

Kysely