Olen toiminut kanslistina suuressa turkulaisessa koulussa 1960-luvun puolivälistä vuosituhannen vaihteeseen. Kokemukseni mukaan alkuaikoina oppilaat olivat hyvin motivoituneita, heillä oli oppioikeus. Valikoitu, ensimmäisen kerran 11 -vuotiaana ja uudelleen lukioon pyrittäessä, he olivat etuoikeutetussa asemassa.
Peruskouluun siirryttäessä vuonna 1976 kaikki saivat ns. keskikoulua vastaavan koulutuksen. Välillä oppilaat jaettiin tasoryhmiin ja esimerkiksi erityisluokkiin. Näin saatiin suhteellisen homogeeninen joukko ja opetus sen mukaiseksi.
Tasoryhmät kuitenkin poistettiin ja erityisopetus oli sopeutettava sen mukaan. Siinä huomiotta jäivät kummatkin laidat. Oli luokkia, joista opettaja sanoi, että oli pakko opettaa keskiverto-oppilaita, mutta luokka oli kuin kaksikyttyräinen kameli eikä oikeastaan opettanut ketään.
Tahto on hyvä, mutta Pisa-tutkimuksen mukaan tulokset eivät vastaa odotuksia.
Nyt tarvitaan kaksivuotinen esikoulu sopeuttamaan lapset peruskoulua varten. Kouluhan kestää 18 ikävuoteen asti. Opiskellaan koulua, ei elämää varten. Suomen kielen taito tai kirjoittaminen eivät ole enää tärkeitä, meitähän on vain 5,5 miljoonaa.
Tärkeämpää on oppia auttava taito maailmankielessä, pystyy ainakin kotona pelaamaan tietokonepelejä ja ääntämään yritysten nimet oikein. Kaikki pakotetaan ottamaan vastaan toisen asteen koulutus. Meistä kun vaan osa on sellaisia, että pulpetin kuluttaminen ei kiinnosta, ehkä jos valtio kustantaisi heille ns. ”koulupudokkaille” (kammottava sana, rienaava ja ihmisarvoa alentava) porkkanana ajokortin ja auton.
Kaikkien pitäisi olla lain mukaan oppilaalla ilmaista, yhteiskunnan kustantamaa. Entä tämä koulukyyti, josta lehdissä viime viikolla kirjoitettiin? Tällaisia tapauksia on maassamme varmasti lukuisia, eipä olekaan enää ilmaista. Jos taivassalolainen haluaisi poronhoito-oppiin Lapin perukoille, taitaisivat matkakustannukset jäädä kodin tai lainan kontolle.
Kun uusi laki astui voimaan, yhteiskunnalla on oltava keinot, miten lakia noudatetaan. Lisää väkeä lastensuojeluun tai ammattikunta, joka kyseisiä 17–18-vuotiaita ”lapsia” paimentaa. Ei kannettu vesi kaivossa pysy eikä oppi tartu, ellei sitä itse halua.
Toisen asteen koulutuksen voi suorittaa myös oppisopimuksella. Toisena osapuolena voivat olla omatkin vanhemmat, jos heillä on Y-tunnus (esimerkiksi maatalousyritys). Vanhempien on mahdollista perustaa yritys ja tehdä lapsensa kanssa oppisopimussuhde. Koulumatkasta ei enää olisi huolta.
Turun koulutoimesta sain tiedon, että koulumatkat 100 kilometriin asti korvataan. Laki ontuu pahasti, ellei näin olisi muuallakin.
Elämänikäinen opiskelu on mahdollista niille, jotka muuttuneessa elämäntilanteessa tarvitsevat uudenlaista tietoa. Koskaan ei ole liian myöhäistä, jos motivaatiota riittää.
Opettajilta on viety auktoriteetti, oppitunnilla oppilaiden lisäksi häärii erilaisia ”luokka-avustajia” tai ”henkilökohtaisia oppilasavustajia”, väkivalta on yleistymässä eivätkä opinhaluisetkaan voi tehdä töitä rauhassa. Yksikin häirikkö pilaa ilmapiirin. En tiedä tilanteesta maaseudulla.
Yhtä tärkeää kuin avustaa heikommassa asemassa olevia lapsia on antaa kaikki mahdollinen tuki niille, jotka edustavat yhteiskuntaluokasta riippumatta ns. älymystöä. Heidän kauttaan syntyy uusia innovaatioita ja maamme kehitys kansakuntien joukossa on taattu.
Meitä on monenlaisia, joten kaikkia ei voi sulloa samaan säkkiin. Kuitenkin opin sauna on autuas aina ja villakoiran ydin on hyvä itse löytää.
Eeva Auvinen
Naantalin Merimasku