JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
23.3.2023 8.45

Kaikki keinot käyttöön liikenteen päästö­vä­hen­nyk­sissä

Karu to­si­a­sia on, et­tä ny­kyi­sel­lä työ­ka­lu­pa­kil­la lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nys­ta­voit­tei­ta ei saa­vu­te­ta.

Suo­ma­lais­ten au­to­kan­ta on tun­ne­tus­ti van­haa ja se uu­siu­tuu hi­taas­ti. Säh­kö­au­to­ja oli vuo­den vaih­tees­sa lii­ken­tees­sä vain 1,6 pro­sent­tia kai­kis­ta hen­ki­lö­au­tois­ta, ja Tra­fi­co­min en­nus­teen mu­kaan ny­kyi­sil­lä toi­mil­la lii­ken­tees­sä on vie­lä 20 vuo­den­kin pääs­tä yli mil­joo­na ben­sii­ni­käyt­töis­tä au­toa.

Säh­kö­au­to­jen tu­ke­mi­nen ei myös­kään ole il­mais­ta. Pääs­tö­vä­hen­nys­ton­nin hin­nak­si säh­kö­au­ton ve­ro­tu­el­la suh­tees­sa ben­sii­ni­au­toon voi tul­la lä­hes 700 eu­roa. Sil­ti­kin ti­lan­ne on se, et­tä kes­ki­ver­to­au­toi­li­jal­la ei tule ole­maan va­raa siir­tyä täys­säh­kö­au­toon vie­lä pit­kään ai­kaan.

Pel­käs­tään säh­kö­au­toi­hin no­jaa­mal­la lii­ken­teen vih­reä siir­ty­mä on siis sekä hi­das et­tä kal­lis.

On­nek­si on kui­ten­kin ole­mas­sa mui­ta­kin kei­no­ja, joi­ta voi­tai­siin ot­taa käyt­töön hy­vin­kin no­pe­as­ti ja kus­tan­nus­te­hok­kaas­ti. Au­toi­li­jal­le hal­vin tapa siir­tyä ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­seen au­toi­luun on ny­kyi­sen ben­sii­ni­käyt­töi­sen au­ton muun­ta­mi­nen eta­no­li­käyt­töi­sek­si. Näi­den muu­tos­ten tu­ke­mi­nen oli­si myös val­ti­on­ta­lou­del­le hal­vin tapa saa­da ai­kaan pääs­tö­vä­hen­nyk­siä.

Eta­no­li­kon­ver­si­oil­la on mer­kit­tä­vä po­ten­ti­aa­li pääs­tö­vä­hen­nyk­sis­sä, mut­ta sitä ei ole Suo­mes­sa saa­tu hyö­dyn­net­tyä tar­peet­to­man jäy­kän sään­te­lyn vuok­si. Esi­mer­kik­si Rans­kas­sa ja Ruot­sis­sa eta­no­li­au­to­ja on lii­ken­tees­sä jo sa­to­ja tu­han­sia. On­nek­si Suo­mes­sa­kin sään­te­lyä ol­laan nyt ke­ven­tä­mäs­sä – Tra­fi­co­min uu­si mää­räys­luon­nos on nyt lau­sun­to­kier­rok­sel­la, ja sen oli­si tar­koi­tus as­tua voi­maan ke­sä­kuus­sa.

Te­hok­kai­ta kei­no­ja edis­tää eta­no­li­kon­ver­si­oi­ta on, ja pää­tök­siä niis­tä voi­tai­siin teh­dä jo tu­le­vis­sa hal­li­tus­neu­vot­te­luis­sa.

Hel­poin ja no­pein tapa oli­si pa­laut­taa vuo­den vaih­tees­sa päät­ty­nyt muun­to­tu­ki. Muun­to­tu­el­le on jo ole­mas­sa val­miit pro­ses­sit ja kaa­vak­keet, eli se voi­tai­siin pa­laut­taa heti. Muun­to­tu­ki myön­ne­tään, kun au­to muu­tos­kat­sas­te­taan eta­no­li­käyt­töi­sek­si. Esi­mer­kik­si 500 eu­ron muun­to­tu­el­la pääs­tö­vä­hen­nys­ton­nin hin­nak­si tu­li­si noin 26 eu­roa. Tätä voi ver­ra­ta esi­mer­kik­si säh­kö­au­ton ve­ro­tu­en noin 700 eu­roon ja ny­kyi­seen ja­ke­lu­vel­voit­tee­seen, jon­ka kus­tan­nus yh­teis­kun­nal­le on noin 400 eu­roa per pääs­tö­vä­hen­nys­ton­ni.

Toi­nen te­ho­kas kei­no oli­si uu­dis­taa ajo­neu­vo­jen ja polt­to­ai­nei­den ve­ro­tus­ta si­ten, et­tä ne ai­dos­ti kan­nus­tai­si­vat siir­ty­mään uu­siu­tu­viin polt­to­ai­nei­siin. Ve­ro­tuk­sen uu­dis­ta­mi­nen vaa­tii tie­tys­ti pe­rus­teel­lis­ta val­mis­te­lua, mut­ta jos tah­toa on, niin tä­män val­mis­te­lun käyn­nis­tä­mi­nen voi­tai­siin kir­ja­ta hal­li­tu­soh­jel­maan.

Säh­kö­au­toil­la on var­mas­ti oma mer­kit­tä­vä roo­lin­sa lii­ken­teen pääs­tö­vä­hen­nyk­sis­sä. Nyt on­kin kyse sii­tä, mitä pääs­tö­vä­hen­nys­toi­mia pys­ty­tään te­ke­mään tu­le­van hal­li­tus­kau­den ai­ka­na ja mil­lä hin­nal­la. Eta­no­li­kon­ver­si­ot tuo­vat ym­pä­ris­töys­tä­väl­li­sen lii­ken­teen vih­doin ai­dos­ti jo­kai­sen au­toi­li­jan ulot­tu­vil­le.

Ant­ti Grön­lund

Toi­min­nan­joh­ta­ja

Eta­no­li­au­toi­li­jat ry

Näköislehdet

Kysely