JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
31.12.2023 16.20

Elämää ja oloja Livonsaarella 1950-luvulla

Li­von­saa­ri oli vie­lä so­tien jäl­keen täy­sin toi­sen­lai­nen kuin tä­nään, mo­nel­la­kin mit­ta­ril­la mi­tat­tu­na. Vä­es­tö on pää­o­sin vaih­tu­nut vuo­si­kym­me­nien ku­lu­es­sa ja uut­ta elä­mää on syn­ty­nyt paik­ka­kun­nal­le. Van­ha ag­raa­riyh­tei­sö on saa­nut seu­rak­seen mo­nia yri­tys­muo­to­ja, jot­ka elä­vöit­tä­vät 14 ky­län elä­mää.

Eri­tyi­ses­ti tuos­ta so­dan­jäl­kei­ses­tä, 1950-lu­vun elä­mäs­tä tun­nen tar­vet­ta oma­koh­tai­ses­ti muis­tel­la.

Ta­ri­na pe­rus­tuu pää­o­sin kir­joit­ta­jan muis­ti­ku­viin, jot­ka syn­tyi­vät ky­sei­sel­lä vuo­si­kym­me­nel­lä työs­ken­nel­les­sä­ni Li­von­saa­ren Osuus­kau­pas­sa. Muu­ta­mat ha­vain­not ovat syn­ty­neet jo sitä en­nen ol­les­sa­ni pari kuu­kaut­ta työs­sä pai­kal­li­ses­sa put­ki­teh­taas­sa. Li­säk­si muis­tot ovat läh­töi­sin pai­kal­li­sen ur­hei­lu­seu­ran ja maa­ta­lous­ker­hon tii­moil­ta.

Ko­ti­ni si­jait­si noin vii­den ki­lo­met­rin pääs­sä Li­von­saa­res­ta ja mat­kat töi­hin ja har­ras­tuk­siin saa­rel­le ta­pah­tui­vat pää­sään­töi­ses­ti pol­ku­pyö­räl­lä, ke­sät tal­vet. It­se saa­ri ja ih­mi­set tu­li­vat vä­hi­tel­len tu­tuik­si. En­sim­mäi­set ys­tä­vät oli­vat jo kan­sa­kou­lus­ta 1940-lu­vul­ta tut­tu­ja, jot­ka nyt ta­pa­si nuo­ri­na ai­kui­si­na.

En­sim­mäi­nen työ­paik­ka­ni oli Li­von­saa­ren Put­ki­teh­das, jos­sa aloi­tin elo­kuus­sa 1954. Sen oli­vat pe­rus­ta­neet muu­ta­ma vuot­ta ai­kai­sem­min pai­kal­li­set yrit­tä­jät Es­ko Saa­ri­nen ja Nuut­ti Munk­ki. Teh­das si­jait­si Vel­ku­aan joh­ta­van tien var­res­sa. Tuo­tan­to­suun­ta­na oli sa­la­o­ji­tuk­seen tar­vit­ta­vat sa­vi­put­ket ja nii­hin liit­ty­vät haa­ra­kap­pa­leet. Vii­mek­si mai­ni­tut oli­vat täy­sin kä­si­työ­nä teh­tä­viä. Ky­sei­set teh­das­ra­ken­nuk­set ovat vie­lä­kin ole­mas­sa. Siel­lä eh­din työs­ken­nel­lä noin kak­si kuu­kaut­ta ja tu­tus­tua pai­kal­la työs­ken­te­le­viin ih­mi­siin, kun­nes tuli eteen työ­pai­kan vaih­to.

Sil­loi­nen osuus­kau­pan joh­ta­ja Er­nest Kor­ve­la oli kat­sel­lut sil­lä sil­mäl­lä ja py­säyt­ti mi­nut teh­taal­ta tul­les­sa­ni ja tar­jo­si har­joit­te­li­jan paik­kaa osuus­kau­pas­sa. Pääs­ty­ä­ni ko­tiin ker­roin asi­as­ta van­hem­mil­le­ni ja sain heil­tä tu­kea vaih­taa työ­paik­kaa, vaik­ka­kin palk­ka las­ki huo­mat­ta­vas­ti. Il­moi­tin joh­ta­ja Kor­ve­lal­le ot­ta­va­ni työn ja jo seu­raa­va­na päi­vä­nä sain aloit­taa har­joit­te­li­ja­na kau­pas­sa. Oli lo­ka­kuun 10. päi­vä 1954. Mer­kit­sin päi­vä­mää­rän kau­pan kel­la­riin joh­ta­vien rap­pu­jen vie­rei­seen sei­nään, jos­sa se saat­taa vie­lä­kin ol­la.

En­sim­mäi­nen ”jär­ky­tys” oli työ­tak­ki, jon­ka sain pääl­le­ni pu­et­ta­vak­si. Se ulot­tui nilk­koi­hin as­ti ja hä­pe­sin sitä. Mo­nia mui­ta­kin muu­tok­sia ar­ki­seen elä­mään tuli. Oli opit­ta­va tie­to­ja ja tai­to­ja, joi­ta asi­a­kas­pal­ve­lus­sa tar­vi­taan. Yh­tä­lö myy­jä­har­joit­te­li­ja, va­ras­to­mies ja au­ton apu­mies toi­mi hy­vä­nä kou­lu­tuk­se­na. Työ­teh­tä­viin kuu­lui myös joka per­jan­tai­na ol­la apu­mie­he­nä Kar­ja­kun­nan teu­ras­kar­jan ke­räi­ly­au­tos­sa. Näil­lä mat­koil­la ta­pah­tui mo­nen­lais­ta, ku­ten Vel­ku­an ve­sil­lä, jos­sa sika pu­to­si kul­jet­ta­vas­ta moot­to­ri­ve­nees­tä me­reen, mut­ta on­nis­tut­tiin nos­ta­maan ta­kai­sin. Si­ka­las­tis­sa ol­lut vene oli tu­los­sa Teer­sa­lon lai­tu­riin, jos­sa odo­tim­me sitä. Ve­net­tä kul­jet­ti­vat tun­ne­tut vel­ku­a­lai­set Uu­no Saa­ri­nen ja Os­mo Vi­len. Aloit­ta­es­sa­ni osuus­kau­pas­sa työ­to­ve­rei­na oli­vat joh­ta­ja ja rou­va Kor­ve­lan li­säk­si myy­ji­nä Ai­li Kai­ja­nen ja Lei­la Leh­mus sekä au­ton­kul­jet­ta­ja­na Veik­ko Suo­mi­nen. Myö­hem­min Vei­kon siir­ty­es­sä Pal­van myy­mä­län­hoi­ta­jak­si, peri au­ton­kul­jet­ta­jan pai­kan Kei­jo Leh­to­nen.

Kaup­pa, jon­ka uu­si myy­mä­lä oli val­mis­tu­nut Vel­ku­al­le joh­ta­van tien var­teen 1950-lu­vun tait­tees­sa, oli koko saa­ren kes­kus. It­se kaup­pa­ta­loon kes­kit­tyi myös pos­ti. Tu­le­va pos­ti tuli päi­vä­au­tos­sa As­kais­ten pos­ti­kont­to­ris­ta ja läh­te­vä pos­ti kel­lo 17 au­tos­sa As­kai­siin. Pai­kal­li­nen pos­tin­kan­to saa­rel­la oli ja­et­tu poh­joi­seen ja ete­läi­seen pii­riin. Poh­ja­pään pos­tin­kan­toa hoi­ti Nii­lo Suo­mi­nen Til­lin­pe­räs­tä, mut­ta Kai­nun suun­nan jär­jes­te­lyä en muis­ta.. Var­sin­kin pos­tin­tu­lo kes­kit­ti mo­net tu­li­jat kaup­paan puo­len­päi­vän jäl­keen. Myös ryh­mä ”pils­ne­rin ys­tä­vät” ke­rään­tyi pos­tia odo­tel­les­sa kaup­paan kal­jal­le.

Kau­pas­ta kä­sin ym­pä­röi­vää maa­il­maa seu­ra­ten op­pi tun­te­maan ih­mi­set ja hei­dän ta­pan­sa ja tar­peen­sa. Toi­set, var­sin­kin nais­vä­ki pu­keu­tui kaup­paan tul­les­saan mies­ten tul­les­sa suo­raan pel­lol­ta tai met­säs­tä. Oli ta­lo­ja, jois­ta vain isän­nät kä­vi­vät kaup­pa-asi­oil­la, jol­loin emän­tiä en edes op­pi­nut tun­te­maan.

Ns. ”van­ha kaup­pa”, en­ti­nen osuus­kau­pan toi­mi­pis­te si­jait­si myös Toi­vas­ten ky­läs­sä, nel­jän tien ris­teyk­ses­sä Poh­jan­pää­hän ja Kauk­koi­siin joh­ta­vien tei­den kul­mauk­ses­sa. Se oli edel­leen ole­mas­sa, toi­mien muun mu­as­sa hen­ki­lös­tön asun­to­la­na ja va­ras­to­na. Myös As­kais­ten Osuus­kas­san pai­kal­lis­kont­to­ri si­jait­si siel­lä. Kas­san­hoi­ta­ja­na toi­mi ky­sei­sel­lä vuo­si­kym­me­nel­lä Lea Suo­mi­nen.

Sil­loi­nen Li­von­saa­ren kes­kus­ta oli ha­jal­laan. Kau­pan ym­pä­ris­tös­sä oli tien vas­tak­kai­sel­la puo­len lii­ken­nöit­si­jä Ei­no Rin­del­lin asuin­ta­lo. Mui­ta lä­het­ty­vil­lä ole­via ra­ken­nuk­sia oli ai­no­as­taan Tö­rö­lä, joka oli tu­le­van seu­ro­jen­ta­lon al­kuo­sa ja jo­hon pu­he­lin­kes­kus siir­tyi au­toi­li­ja Rin­del­lin kiin­teis­tös­tä. Uu­des­sa pai­kas­sa oli myös asun­to-osa ja kes­kuk­sen­hoi­ta­ja­na toi­mi rou­va Lau­ta­na­la, mie­hen­sä Kau­ko Lau­ta­na­lan toi­mies­sa Rin­del­lin au­ton­kul­jet­ta­ja­na.

Kau­pan ohel­la lii­ken­ne näyt­te­li mer­kit­tä­vää osaa saa­re­lais­ten toi­meen­tu­los­sa. Saa­rel­la toi­mi kak­si lii­ken­nöit­si­jää, Erik An­ders­son Kai­nun Näy­kö­läs­tä kä­sin ja Ei­no Rin­dell, jot­ka hoi­ti­vat mat­kus­ta­ja­lii­ken­teen Teer­sa­los­ta Tur­kuun. Ta­va­ra­lii­ken­tees­tä vas­ta­si­vat Pau­li Pie­ti­lä Kauk­koi­sis­ta ja Rei­no Ma­lin Kai­nus­ta. Pää­o­sin hei­dän päi­vit­täi­ses­tä ajos­taan muo­dos­tui mai­don­kul­je­tuk­ses­ta Nou­si­ais­ten ja Mie­tois­ten mei­je­rei­hin. Tak­siy­rit­tä­mis­tä har­joit­ti­vat mm. Erik An­ders­son sekä Ris­tot Kaa­ma­nen ja Ma­lin.

Vilk­kaim­mil­laan lin­ja-au­to­lii­ken­ne oli 1950-lu­vun lo­pul­la, jol­loin edes­ta­kai­sia vuo­ro­ja saat­toi ol­la ar­ki­sin vii­si–kuu­si edes­ta­kais­ta mat­kaa Tur­kuun. Nämä oli­vat ja­kau­tu­neet kah­tia lii­ken­nöit­si­jöi­den kes­ken. Var­hai­sin vuo­ro läh­ti Teer­sa­los­ta aa­mu­kuu­del­ta ja vii­mei­nen ar­ki-il­tai­sin 18.30. Sun­nun­tai- ja py­hä­vuo­rot poik­ke­si­vat osin näis­tä. Vie­lä tuol­loin mat­kus­ta­jia sekä pien­ta­va­ran­kul­je­tus­ta riit­ti. Ke­säi­sin var­sin­kin man­sik­ka näyt­te­li mer­kit­tä­vää osaa ja mui­na vuo­de­nai­koi­na ka­las­tuk­sen saa­liit, jot­ka suun­tau­tui­vat to­ri­kaup­paan.

Mai­don­kul­je­tus muo­dos­ti so­dan­jäl­kei­sen ja var­sin­kin 1950-lu­vul­la va­kiin­tu­neen toi­min­nan, joka ta­ka­si saa­rel­la kah­den yrit­tä­jän kan­nat­ta­van toi­min­nan. Muis­taak­se­ni Pau­li Pie­ti­lä ke­rä­si mai­dot Poh­ja­pään suun­nas­ta ja kul­jet­ti ne Mie­tois­ten Osuus­mei­je­riin, kun taas Rei­no Ma­lin Teer­sa­los­ta ja Kai­nus­ta al­ka­en vie­den ne Nou­si­ais­ten Osuus­mei­je­rin ja­los­tet­ta­vak­si. Mai­dot kul­je­tet­tiin ton­kis­sa eli pys­töis­sä mei­je­riin. Tei­den var­sil­le nous­seet mai­to­lai­tu­rit muo­dos­ti­vat ajan oloon ”lai­tu­rien saa­ris­ton”, jot­ka muo­dos­tui­vat myö­hem­män ajan nos­tal­gi­ak­si. Li­säk­si syk­syi­set juu­ri­kas­kul­je­tuk­set Naan­ta­lin teh­taal­le muo­dos­ti­vat mer­kit­tä­vän yk­sit­täi­sen työ­koh­teen.

Saa­rel­la ole­vaan ties­töön tuli pa­ran­nus­ta heti vuo­si­kym­me­nen alus­sa, kun uu­del­ta osuus­kau­pal­ta Teer­sa­loon jat­ka­va tie­lin­jaus tuli val­miik­si. Vuo­si­kym­men­ten toi­ve ja uu­ras­tus oli to­teu­tu­nut ja koko Li­von­saa­ren ete­läi­nen osa sai kun­nol­li­sen tie­yh­tey­den, van­han Kai­nun ky­lään ulot­tu­van ky­lä­tien jää­des­sä pai­kal­li­seen käyt­töön. Poh­jan­pään­tie sai vie­lä odot­taa pa­ran­nus­töi­tä.

Vie­lä 1950-lu­vul­la käy­tös­sä oli­vat myös pe­rin­tei­set tal­vi­tiet, joi­den var­res­sa kes­kei­ses­ti oli Li­von­saa­ri. Ete­läi­sin reit­ti suun­tau­tui Teer­sa­lon ja Li­von­saa­ren vä­li­sel­lä ns. ”Salm­pe­rän hai­kan” yli Lem­pi­saa­ren suun­taan. Se reit­ti joh­ti Ini­ön ja Hak­ken­pään suun­taan. Eni­ten lie­nee ol­lut käy­tös­sä Rou­hun ran­nas­ta Kauk­ko­siin ja edel­leen Mus­ta-au­kol­le joh­ta­nut tal­vi­tie. Poh­ja­pään alu­eel­ta pääs­tiin mu­kaan Tai­vas­sa­los­ta Ke­rä­saa­ren, Ve­rä­jän­kor­van kes­ti­kie­va­rin kaut­ta Naan­ta­liin tiel­le. Nämä vaih­to­eh­dot pal­ve­li­vat hy­vil­lä re­ki­ke­leil­lä.

Saa­ren te­ol­li­suus le­pä­si kah­den put­ki­teh­taan va­ras­sa. Es­ko Saa­ri­sen ja Nuut­ti Mun­kin pe­rus­ta­ma Li­von­saa­ren Put­ki­teh­das Oy aloit­ti toi­min­tan­sa vuo­si­kym­me­nen vaih­tees­sa ja muu­ta­maa vuot­ta myö­hem­min nou­si kil­pai­le­va teh­das Kai­nun ky­län Uo­ti­lan mail­le. Ylei­nen te­ol­li­nen ke­hi­tys Suo­mes­sa siir­tyi var­sin pian sa­la­o­ji­tuk­ses­sa käyt­tä­mään muo­vi­put­kea, jol­loin van­ha­kan­tai­nen tii­li­put­ki sai siir­tyä si­vuun. Näin ol­len pai­kal­li­nen te­ol­li­suus näi­vet­tyi seu­raa­van vuo­si­kym­me­nen alus­sa.

Mark­ku Leh­to

Kir­joit­ta­ja me­neh­tyi en­nen jou­lua. Teks­ti jul­kais­taan omais­ten toi­vees­ta.

Näköislehdet

Kysely