Käy lenkillä. Laske matematiikan tehtävät loppuun. Kirjoita ruotsinkielinen työhakemus. Palauta yhteiskuntaopin tiedonhakutehtävä. Kudo sukkaa ja maalaa läheisestä muotokuva. Etäopetuksen aikana to do -listani ovat kasvaneet moninkertaisiksi siihen aikaan verrattuna, kun saa käydä lähikoulua.
Yläkoulujen kolmen viikon etäopetusjaksosta on käynnissä nyt toivottavasti viimeinen viikko. Osa oppilaista toivoisi etäopetuksen jatkuvan vielä pidempään, osa kaipaa jo takaisin kouluun. Toisia etäopetus uuvuttaa enemmän kuin toisia, toiset pystyvät keskittymään etäopetuksessa paremmin. Toisille huonoja puolia on enemmän kuin hyviä, toisille hyvät korvaavat huonot.
Etäopetus vaatii kuitenkin kaikilta erilaisia valmiuksia kuin lähikoulussa. Viimeistään kuluneen vuoden aikana kaikkien opettajien on täytynyt ottaa iso harppaus eteenpäin tietotekniikassa. Oppilailta täytyy löytyä uudenlaista selkärankaa, kun ei ole opettajaa valvomassa työntekoa.
Kuitenkin välillä tuntuu, että etäopiskelun myötä pitäisi saada myös muutama lisätunti vuorokauteen. Lähes kaikki oppitunnit kuluvat videoyhteyden ääressä ja sen lisäksi olisi ehdittävä tehdä tehtävät. Tuntien välissä ei ole aina edes viiden minuutin taukoa, vaan tunnilta toiseen siirtyminen kestää vain parin klikkauksen ajan.
Jos oppitunti kuluu videoyhteydessä kuunnellessa opettajan puhetta, täytyy kaikki tehtävät tehdä vapaa-ajalla. Sen lisäksi tehtäviä on usein todella paljon. Vapaa-ajasta kuluu enemmän aikaa koulutöihin etäopiskelun kuin normaalin koulunkäynnin aikana.
Kun koulumatka on vain se, että kävelee keittiöstä aamupalalta takaisin omaan huoneeseensa, ei synny selvää rajaa vapaa-ajan ja koulun välille. Vaikka kävisi aamulla ja iltapäivällä koulun jälkeen kävelylenkillä, kävisi kulkemassa koulumatkan, palaisi sieltä aina takaisin lähtöpaikkaansa. Kun opiskelu tapahtuu kotona, koulu ja koti sekoittuvat toisiinsa.
Ei ole enää selkeästi läksyjä, jotka pitäisi tehdä koulun jälkeen, on vain tietty määrä tehtäviä, jotka täytyy saada tehtyä. Viimeisen video-oppitunnin jälkeen jatkaa tehtävien tekemistä, jatkaa, vaikka koulu olisi periaatteessa jo loppu. Jos tehtäviä on tekemättä, on aika uhrattava omasta vapaa-ajasta.
Sen lisäksi, että oppilaiden on venyttävä täyttämään etäopetuksen raamit, vaaditaan opettajilta paljon mielikuvitusta. On yritettävä keksiä tehtäviä, jotka ensinnäkin voi tehdä kotona, joiden tekemiseen ei menisi liikaa aikaa ja joiden tekemisessä ei voisi huijata. Että kaikkien olisi ihan oikeasti käytävä siellä lenkillä ja laskettava ne matikan tehtävät ihan itse.
Mutta ennen kaikkea etäopetus vaatisi yhteistyötä, joustamista ja jaksamista. Oppilaiden on hoidettava oma osuutensa yhteistyöstä ja opettajien on mietittävä, kuinka paljon tehtäviä voi oikeasti antaa, paljonko oppilaat jaksavat ja kuinka paljon on kohtuullista velvoittaa oppilaita käyttämään vapaa-aikaa. Jos koulutyöt haluaa tehdä kunnolla tai niiden tekeminen on vaikeaa, menee niihin aikaa. Ja vaikka hommiaan ei tekisikään huolella, menee niihin silti aikaa.
Tätä etäopetusjaksoa on varjostanut ennen kaikkea epävarmuus. Viime keväänäkin piti olla etäkoulussa vain muutama viikko, mutta sitten se jatkuikin muutamaksi kuukaudeksi. Mitä jos nyt käy samalla tavalla? Väsymys ja uupumus alkavat painaa harteilla, mutta vaihtoehtoja ei ole: on vain jaksettava herätä aamu toisensa jälkeen, avattava tietokone ja klikattava itsensä oppitunnille.
Sini Lumiainen