JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Maskun oudot pyörä­tie­lin­jaukset

Kus­ta­vin­tie on kes­kei­nen väy­lä Mas­kun asu­tus­kes­kit­ty­mien vä­lil­lä ja sel­lai­se­na tär­keä työ- ja kou­lu­mat­ka­lai­sil­le ja eri­tyi­ses­ti ke­sä­ai­kaan myös pyö­rä­mat­kai­li­joil­le. Kus­ta­vin­tie on myös ai­noa Tu­run alu­eel­ta joh­ta­va maan­tie­väy­lä, jon­ka var­rel­la ei ole ke­vy­en lii­ken­teen väy­lää.

Tu­run seu­dun maan­käy­tön, asu­mi­sen ja lii­ken­teen so­pi­mus­ta ol­laan par­hail­laan uu­dis­ta­mas­sa ja myös Mas­kun kun­nal­ta on pyy­det­ty eh­do­tuk­sia ke­hi­tys­hank­keis­ta, joi­ta kun­ta toi­voi­si alu­eel­laan to­teu­tet­ta­van vuo­si­na 2020-2023. Mas­kun kun­nan tuo­rees­sa stra­te­gi­as­sa on kir­jat­tu yh­te­nä ta­voit­tee­na, et­tä ”Jo­kai­nen mas­ku­lai­nen liik­kuu vä­hin­tään­kin val­ta­kun­nal­lis­ten suo­si­tus­ten mu­kai­ses­ti”. Useis­sa tut­ki­muk­sis­sa on to­det­tu, et­tä ke­vy­en lii­ken­teen ke­hit­tä­mi­nen on te­hok­kain kei­no edis­tää kun­ta­lais­ten liik­ku­mis­ta ja hy­vin­voin­tia.

Tun­tuu to­del­la omi­tui­sel­ta, et­tä kun­nan­hal­li­tuk­sen enem­mis­tö ei ha­lua si­säl­lyt­tää tä­hän MAL-so­pi­muk­seen Mas­kun osal­ta edes toi­vet­ta ke­vy­en lii­ken­teen väy­län ra­ken­ta­mis­ta Kus­ta­vin­tien var­teen Sei­ke­län kier­to­liit­ty­mäs­tä Le­mun tien­haa­raan. Mi­kä­li tämä han­ke hy­väk­syt­täi­siin MAL-so­pi­muk­ses­sa to­teu­tet­ta­vak­si hank­keek­si vuo­si­na 2020-2023, koi­tui­si sii­tä toki kun­nal­le jon­kin ver­ran ku­lu­ja. Tut­ki­mus­ten mu­kaan kui­ten­kin jo­kai­nen pyö­räil­ty ajo­ki­lo­met­ri tuot­taa yh­teis­kun­nal­le sääs­tö­jä 16 eu­ro­sent­tiä, kun yk­si­tyi­sau­tol­la ajet­tu ki­lo­met­ri ai­heut­taa yh­teis­kun­nal­le 9 sen­tin suu­rui­sen ku­lun. Näin ol­len ja­lan­kul­ku- ja pyö­räi­ly­väy­lien in­ves­toin­nit ovat moot­to­ri­a­jo­neu­vo­lii­ken­teen in­ves­toin­tei­hin näh­den hyö­ty-kus­tan­nus­suh­teel­taan eri­no­mai­sia. On myös hyvä pi­tää mie­les­sä, et­tei kun­nan­joh­don nyt pri­o­ri­soi­mal­le Ta­ni­la –  Sei­ke­lä -vä­lil­le ole sen enem­pää ra­ho­ja val­mii­na.

Kun­ta ei voi val­ti­on tien var­rel­le pyö­rä­tie­tä ra­ken­taa, mut­ta jos val­ti­ol­ta oli­si mah­dol­lis­ta saa­da puo­let pyö­rä­tien ra­ken­ta­mis­kus­tan­nuk­sis­ta, ei­kä tätä mah­dol­li­suut­ta ha­lu­ta edes yrit­tää hyö­dyn­tää, he­rää usei­ta ky­sy­myk­siä, joi­hin kun­ta­lais­ten kan­nat­tai­si ky­sel­lä vas­tauk­sia omil­ta puo­lu­eil­taan ja luot­ta­mus­hen­ki­löil­tään. Eri­tyi­sen kiin­nos­ta­vak­si ti­lan­teen te­kee se, et­tä Mas­kun kun­nan­val­tuus­tos­sa jä­tet­tiin ku­lu­va­na vuon­na ke­vy­en lii­ken­teen väy­lien ke­hit­tä­mi­sen puo­les­ta aloi­te, jos­sa oli al­le­kir­joit­ta­ji­na edus­ta­jia kes­kus­taa lu­kuu­not­ta­mat­ta kai­kis­ta puo­lu­eis­ta. Jos­tain syys­tä kun­nan­hal­li­tuk­ses­sa ei kui­ten­kaan löy­ty­nyt kan­na­tus­ta vih­rei­den esi­tyk­sel­le, jon­ka mu­kaan Mas­kun tu­li­si esit­tää MAL-so­pi­muk­seen myös pyö­rä­tie­tä vä­lil­lä Sei­ke­lä –  Lemu. On­ko po­li­tiik­ka siis vain pu­hei­ta il­man te­ko­ja?

Mas­ku kun­nan­hal­li­tus to­te­aa kui­ten­kin lau­sun­nos­saan, et­tä Kus­ta­vin­tie on mer­kit­tä­vä osa Saa­ris­ton ren­gas­tie­tä, jo­ten väy­lä pa­ran­tai­si myös ren­gas­tiel­lä kul­ke­vien tur­val­li­suut­ta. Mik­si se siis tyy­tyy kan­nat­ta­maan MAL-so­pi­muk­seen pyö­rä­tie­tä ai­no­as­taan Rai­si­on ja Sei­ke­län vä­lil­le?

En­sim­mäi­nen luon­nos seu­raa­van MAL-kau­den han­ke-eh­dok­kais­ta on val­mis­tu­nut. Seu­raa­va ver­sio esi­tel­lään tam­mi­kuun alus­sa ja sen jäl­keen kaik­ki Tu­run alu­een hank­keet prio­ri­soi­daan kes­ke­nään. Nyt on siis vii­mei­nen het­ki vai­kut­taa, sil­lä nyt ja­e­taan tu­le­vien vuo­sien han­ke­ra­hat. Täs­tä ju­nas­ta jää­mi­nen vie mah­dol­li­set uu­det pyö­rä­tiet vuo­sien pää­hän.

Rami Kä­kö­nen (vihr)

Mas­ku

Näköislehdet

Kysely