JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
24.4.2024 9.00

Ihminen, henkilö vai persoona?

Kuka ”pöl­jä” on hen­ki­löis­tä teh­nyt ih­mi­siä? (TS 20.4.2024)? Lap­sen syn­ty­es­sä maa­il­maan on tup­sah­ta­nut pie­ni ih­me eli ih­mi­nen. Täl­lai­sia ih­mis­tai­mia syn­tyy maa­il­mas­sa tu­han­sia vuo­ro­kau­des­sa.

Ei mon­taa­kaan het­keä niin tämä ”ih­mi­nen” on lii­tet­ty mo­nen­lai­siin tie­to­kan­toi­hin ja hän saa oman ni­men: El­li, Ee­tu tai vaik­ka­pa Vie­no. Hän saa myös hen­ki­lö­tun­nuk­sen – ei siis ih­mis­tun­nus­ta, hä­nes­tä tu­lee hen­ki­lö, ai­nut koko maa­il­mas­sa. Va­li­tet­ta­vas­ti hen­ki­lö­tun­nuk­ses­ta käy il­mi myös su­ku­puo­li – ol­laan kyl­lä kor­jaa­mas­sa su­ku­puo­li­neut­raa­lik­si.

Tie­däm­me, et­tä Suo­mes­sa on mo­nen­lai­sia hen­ki­lö­lu­et­te­loi­ta, ei ih­mis­lu­et­te­loi­ta. Vi­ras­tois­sa mei­tä pal­ve­lee hen­ki­lö­kun­ta – ei ih­mis­kun­ta. Mo­nil­le yri­tyk­sil­le olet hen­ki­lö­a­si­a­kas, et ih­mi­sa­si­a­kas. Sa­na­var­ta­loa ih­mis- käy­te­tään pal­jon: ih­mis­lap­si, ih­mis­jouk­ko, ih­mis­kun­ta, ih­mi­sys­tä­väl­li­nen.

Eh­kä olem­me pa­laa­mas­sa kau­as mui­nai­suu­teen en­nen kir­joi­tus- ja lu­ku­tai­toa. Ih­mi­siä oli har­vas­sa vaik­ka­pa Suo­mes­sa. Jos näh­tiin joen vir­ras­sa las­tu, se oli vies­ti, et­tä lä­his­töl­lä oli mui­ta ih­mi­siä, ei hen­ki­löi­tä. Täl­löin ih­mi­nen oli vain yk­si la­jin­sa edus­ta­ja, ei min­kään maan kan­sa­lai­nen, jo­ten ns. ”pa­pe­ri­ton”. Maa­han­muut­ta­jien jou­kos­sa lie­nee myös ”ih­mi­siä”, jot­ka ha­la­ja­vat iden­ti­tee­tin ja si­ten tul­la koh­del­luik­si hen­ki­löi­nä.

”Per­soo­na” on har­vem­min käy­tet­ty, kos­ka se si­säl­tää jo­tain ”ta­val­li­suu­des­ta” poik­ke­a­vaa. Pu­hu­taan esi­mer­kik­si kult­tuu­ri­per­soo­nis­ta. He voi­vat ol­la kult­tuu­rin, esi­mer­kik­si tai­teen te­ki­jöi­tä, mut­ta pelk­kä har­ras­tu­nei­suus­kin riit­tää. Kult­tuu­ri si­nän­sä tar­koit­taa kaik­kea, mitä teem­me, mut­ta api­nat ei­vät. Har­voin kui­ten­kin kult­tuu­ri­per­soo­nak­si miel­le­tään maan­vil­je­li­jää, joka trak­to­ril­la pör­rää pel­lol­laan. To­del­li­suu­des­sa hän on kui­ten­kin kult­tuu­rin suu­rin le­vit­tä­jä. La­ti­nan sana ”cul­tu­ra” tar­koit­taa vil­je­lys­tä..

Il­mai­su ”ih­mi­nen” on pe­räi­sin Mord­vas­ta, suo­ma­lais-ug­ri­lais­ten kie­les­tä, sa­nas­ta ”in­ze”, joka tar­koit­taa vie­ras­ta. Sana lie­nee tul­lut Suo­meen Ve­nä­jän kaut­ta, mah­dol­li­ses­ti kui­ten­kin alun pe­rin Krei­kas­ta, liit­ty­en myö­hem­min vah­vas­ti us­kon­toon, muun mu­as­sa ih­mi­sen poi­ka – ei siis hen­ki­lön poi­ka.

Lo­puk­si to­te­an, et­tä Ruot­sis­ta­han sana on tän­ne tul­lut. Tä­hän viit­taa ruot­sin kie­len sana ”man”, (hu­man), joka tar­koit­taa laa­jas­ti kat­sot­tu­na ih­mis­tä, hu­maa­nis­ta eli ih­mis­lä­heis­tä.

Ee­va Au­vi­nen

Me­ri­mas­kun pi­tä­jä

Näköislehdet

Kysely