Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa otetaan käyttöön tammikuun lopusta uusi liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmä, joka muun muassa nopeuttaa vikatilanteiden korjaamista.
Järjestelmään liitetään 73 olemassa olevaa maanteiden ja katuverkon liikennevalojen ohjauskojetta Huittisissa, Kaarinassa, Liedossa, Loimaalla, Kankaanpäässä, Paimiossa, Raisiossa, Salossa ja Uudessakaupungissa.
– Liikennevalojen valvonta- ja ohjausjärjestelmän uudistus sujuvoittaa liikennettä parantamalla alueen liikennevalojen toimintavarmuutta sekä auttaa tunnistamaan niiden vikatilanteita nopeammin. Liikennevaloihin voidaan toteuttaa helposti myös hälytysajoneuvojen ja joukkoliikenteen liikennevaloetuudet, kertoo Fintrafficin projektipäällikkö Olli Rossi.
Järjestelmään saadaan liitettyä valtakunnallisesti laajentuva hälytysajoneuvojen automaattinen liikennevalojen etuusjärjestelmä, joka ohjaa liikennevalot automaattisesti vihreäksi, kun hälytysajossa oleva ajoneuvo lähestyy valo-ohjattua risteystä. Joukkoliikenne-etuudet puolestaan mahdollistavat Turun kaupungin Föli-liikenteen joukkoliikenteen joustavamman, täsmällisemmän ja ennakoivamman ajon myös ympäröivissä kunnissa, jatkaa Rossi.
Vikatilanteisiin pystytään tarttumaan nopeammin, koska aiemmin osa vikatilanteista on saatu tietoon tienkäyttäjien ilmoitusten perusteella.
– Uudistuksen myötä tieto saadaan etäohjauksen avulla suoraan myös niistä liikennevaloista, jotka eivät aiemmin ole olleet etäohjauksen piirissä. Etäyhteyksien avulla pystymme valvomaan reaaliaikaisemmin, että kaikki liikennevalot toimivat oikein ja laatuvaatimusten mukaisesti, avaa Rossi.
Järjestelmässä hyödynnetään myös ensimmäistä kertaa Suomessa tiedonsiirtoteknologiaa, joka tarjoaa liikennevaloista saatua dataa eri liikenteen toimijoille avoimien rajapintojen kautta.