Uusi sote luo Varsinais-Suomeen yli 20 000 henkilön organisaation. Sitä varten tarvitaan hyvin kehittyneitä työkaluja, joista tietotekniikka on varmasti yksi keskeisimmistä.
Nykyisin erikoissairaanhoidossa ja perusterveydenhuollossa on useita erilaisia tietojärjestelmiä ja siksi voidaankin kysyä, ovatko eri maakuntien tiedot vertailukelpoisia. Se on tärkeä kysymys, koska maakuntien erilaiset tietojärjestelmät voivat merkitä sitä, että eri alueilta ei tulevaisuudessa saada vertailukelpoista tietoa, joka vaikuttaa alueille annettaviin resursseihin siihen asti, kun alueet saavat oman verotusoikeuden.
Tietojärjestelmän käyttö ei saa hankaloittaa henkilöstön päivittäistä työtä. Työntekijöiden jaksaminen on koetuksella, jos aikaa tuhraantuu tietojärjestelmän käytön hitauteen, monimutkaisuuteen ja muihin ongelmiin. Kaikki tietojärjestelmäongelmien parissa kuluva aika on poissa asiakastyöstä.
Tietojärjestelmien sisältämän tiedon lisäksi työntekijöiden hiljainen tieto on tärkeä pääoma, joka on saatava hyvinvointialueilla paremmin käyttöön. Asiakastyötä tekeviltä tulevalla tiedolla voidaan nähdä, onko jokin ilmiö nousemassa sellaiseksi laajemmaksi ongelmaksi, johon pitäisi reagoida. Haaste on se, miten saadaan hiljainen tieto siirtymään uusille työntekijöille silloin, kun ilmiö ei ole vielä ongelma. Työntekijöiltä pitäisi kerätä tätä ilmiötietoa aikaisemmin kuin se nyt tapahtuu.
Sosiaalihuollon ja sosiaalipalvelujen puolella tietojärjestelmän rooli on erilainen kuin terveydenhuollon ja terveyspalvelujen puolella, sillä jälkimmäiset eivät kerro ihmisten elämäntilanteista, jotka asioinnissa sosiaalipalveluiden piirissä pitää myös ottaa huomioon. Tulevat sosiaali- ja terveyskeskukset ovat alueellisia. Silloin on tärkeätä, että on käytettävissä myös paikallistietoa. Tässä ennakoivan sosiaalityön merkitys korostuu entisestään, kun hyvinvointia rakennetaan maakunnassa.
Tietojärjestelmien kehittämishankkeisiin pitää ottaa mukaan oikeat avainhenkilöt: strateginen, taktinen ja operationaalinen taso eli ne, jotka oikeasti edustavat käytäntöä. Potilaita ja asiakkaita lähimpänä oleva eli operationaalinen taso on se, joka tuottaa suurimman arvon potilaille ja asiakkaille.
Nykyinen tietotekniikka antaa mahdollisuuden huomattavaankin tehokkuuden kasvuun myös uusilla sote-alueilla ja järjestelmien kehitys onkin yksi avainkysymys. Järjestelmät, jotka antavat tukea päivittäiseen työskentelyyn ilman ylimääräistä työtä ja tuottavat myös raportteja ja analyysejä pitkän tähtäimen suunnitteluun, ovat oleellisen tärkeitä, jotta tulevan uudistuksen tavoitteet saavutetaan.
Myös aluehallintoon valituilla luottamushenkilöillä tätä osaamista tarvitaan tukemaan päätöksentekoa.
Raimo Isoaho
lääkintöneuvos
Mauri Kontu
teollisuusneuvos