Sihyn myötä Uudenkaupungin vuosimenot nousevat useilla miljoonilla kymmeniksi vuosiksi eteenpäin. Lopullista hintaa ei tiedä kukaan ja vastineeksi saadaan koulu, jossa oppimistaso laskee ja mielenterveyshäiriöt lisääntyvät.
Ylen kotisivuilla myös psykologi Katja Jussila kirjoittaa, että parin viime vuoden aikana ADHD:lle tai autismille tyypilliset oireet ovat lisääntyneet lapsilla. Psykologi kertoo selvittelyjen jälkeen käyneen ilmi, että kyseiset lapset ovat siirtyneet opiskelemaan kouluihin, joissa käytetään avoimia oppimisympäristöjä.
Tästä ymmärrämme, että tällaisten avoimien oppimisympäristöjen suunnittelu ja rakentaminen olisi lopetettava heti. Jussila arvioi, että aistikuormitus on käynyt heille opetustiloissa liian suureksi. Hän pitää tapauksia hälytysmerkkeinä, joihin on syytä suhtautua vakavasti.
Tällaisen lahjan Sihyn edistäjät haluavat antaa lapsille ja kaikille veronmaksajille?
Sihy-haaveilijoille trumpilaistyylin mukaisesti tosiasioiden tunnustaminen ei kelpaa, vaan salailu, kaupunkilaisten manipulointi sihyn kannattajiksi ja mainostaminen ainoana oikeana vaihtoehtona jatkuvat kiihtyvällä tahdilla.
VTT:n ja Tampereen yliopiston tutkijat ovat selvittäneet osana ympäristöministeriön Purkaa tai korjata -hanketta kouluratkaisujen taloudellisuutta ja niiden aiheuttamia hiilipäästöjä. Tutkimusraportti julkaistaan ensi vuonna, mutta päällimmäiset johtopäätökset ovat selvillä.
Koulurakennuksen hiilipäästöt ja kustannukset 50 vuoden elinkaaren aikana jäävät korjaamalla pienemmiksi verrattuna uuden rakentamiseen.
Suurin osa hiilipäästöistä syntyy käytettävän betonin määrästä. Korjauksen aiheuttama hiilipiikki on pienempi kuin uudisrakentamisen. Peruskorjaus on vähäpäästöisempi huolimatta siitä, että käytönaikainen energiankulutus voi olla korkeampaa kuin uudisrakennuksella.
Tutkimuksessa verrattiin 1950-luvulla rakennetun koulun peruskorjausta uuden 2010-luvun koulun rakentamiseen.
Uudessakaupungissa on tällainen 1950-uvulla betonista kestäväksi rakennettu hyväkuntoinen koulu, jonka käyttöikää voidaan kunnostuksella jatkaa 50 vuotta ja pidempäänkin. Koulua ei kannata Sihy-kuplalla pilata ja jos urheiluhalli halutaan rakentaa, sen voi rakentaa liikuntalaaksoon. Toivonkin, että kaikki järki-ihmiset käyttävät jatkossa avointa keskustelua ja tutkittuja tosiasioita tiedottamisessa keskusteluissa ja päätöksiä tehdessään.
Tämä teknologiaa, taloutta ja ateismia ihannoiva ajattelutapa, joka Suomessakin on vallassa, ei anna lapsille tulevaisuuden toivoa. Lapsilla ei ole turvallista perustusta elämälle, kun monella kotiolot ovat epämääräiset ja päiväkodissa opetetaan, ettei lapsi voi tietää, onko hän poika vai tyttö.
Koulussa luku- ja kirjoitustaidottomalle lapselle annetaan tietokone, jolla pitää itse opiskella. Jos lapsi sanoo, että minusta tulee isona sairaanhoitaja, palomies tai joku muu, vastataan, ettet voi ajatella noin, vaan sinä joudut opiskelemaan elämäsi aikana jopa kymmeniin eri ammatteihin.
Tällainen aiheuttaa mielenterveyshäiriöitä. Mikä pahinta elämämme kalleimmasta asiasta kielletään lain voimalla opettamasta, vaikka se antaisi elämälle perustan sekä tulevaisuuden ja toivon.
Jorma Laivoranta