Aloitteessa pyytämääni ajantasaiseen kustannusarvioon vastataan vuoden 2020 tammikuussa arvioidulla kustannustiedoilla. Lisäksi tuodaan esille uusi viivästyksistä johtuva korvaus, jonka vaikutus ohitetaan ja jossa kaupunki on sopinut SRV:n kanssa korkeintaan rakennuskustannusindeksin nousua vastaavasta korvauksesta.
Missä ja mihin perustuen päätös on tehty? Rakennuskustannusindeksi on noussut syksyn aikana noin prosentin kuukausivauhtia. Ajatellulla sopimuksen allekirjoitushetkellä ja nykyisellä nousuvauhdilla on indeksin nousu noin 13 prosenttia.
Korvaus yhdistettynä KVR-urakkatarjouksen (57,6 miljoona euroa) indeksiehtoon nostaa urakkahintaa enimmillään 26 prosenttia eli noin 15 miljoonaa euroa sopimuksen allekirjoitushetkellä.
Ensi vuonna voimaan astuvien uusien kriisikuntakriteerien perusteiden pohjalta Uusikaupunki täyttää Wintterin valmistuessa osan kriteereistä.
Hankesuunnitelma sisältää aina yksilöidyt kustannustiedot. Tällaista hankesuunnitelmaa ei ole esitetty. Väestöennusteissa on erityisesti huomioitava väestön väheneminen ikähaitarin alkupäässä. Tilastokeskuksen ennusteen mukaan vuonna 2030 Uudessakaupungissa olisi 1044 peruskouluikäistä lasta ja vuonna 2035 lasten määrä olisi enää 959.
Lähes kaikki mahtuisivat opiskelemaan Wintteriin. Miten käy Pyhämaan, Lokalahden, Kalannin, Hakametsän ja Saarniston kouluille? Päiväkoti-ikäisiä lapsia Uudessakaupungissa oli viime vuoden lopussa 730 ja tämän vuoden syyskuun lopussa 724.
Tuoreen opetus- ja kasvatuslautakunnan ensi vuoden talousarvion perusteella Uudessakaupungissa on päiväkoti- ja perhepäivähoitopaikkoja 676. Wintterin valmistuttua paikkoja olisi 763, siis huomattavasti enemmän kuin on päiväkoti-ikäisiä lapsia.
Wintterin hankkeessa on täysin unohdettu rakennusten purkamisesta aiheutuva ympäristövastuullisuus kulttuurihistorialliset arvot mukaan lukien. Jos puretaan, mitä ja kuinka paljon haitallisia purkujätteitä syntyy? Miten työmaan vieressä oleskelevia lapsia suojataan? Mihin jäte sijoitetaan? Miten hyödynnettävä jäte kierrätetään?
Hankintaan liittyneiden valitusten yhteydessä on valittajiin kohdistettu erittäin voimakasta vihapuhetta heidän aiheuttamista miljoonakorvauksista, jos hanke kaatuisi. Samoin on esitetty, ettei hanketta voida enää keskeyttää. Selvityksessä molemmat väitteet kumotaan.
Lainmukaiset perustelut hankinnan keskeyttämiseksi ovat olemassa, kuten selvityksessä mainitaan. Osa esitetyistä kustannuksista olisi syntynyt, vaikka tarjouksia ei olisi saatu lainkaan. Kolmen miljoonan euron valmistelu- ja suunnittelukulut syntyivät kaupungin omasta tahdosta ottaa riski, vaikka päätös ei ollut lainvoimainen.
Rahoituskustannukset ovat tämän riskinoton seurausta. On ollut selvä pyrkimys saada mahdollisimman paljon kustannuksia ennen sopimuksen allekirjoittamista, jotta hanketta olisi vaikea perua.
Selvityksessä mainitaan: hankkeen toteutuessa osa edellä esitetyistä kustannuksista huomioidaan 57,6 miljoonan euron KVR-urakkahintaa vähentävinä erinä.
Missä tästä on sovittu, kuinka suuri on osa ja dokumentti sopimuksesta?
Ari Saastamoinen
valtuutettu (sd.)