JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
15.11.2022 9.30

Lapsilla oikeus turvalliseen leikkiin

Lap­sen oi­keus tur­val­li­suu­teen on tä­män vuo­den las­ten oi­keuk­sien tee­ma­vii­kon ai­he. Kun epä­var­muus on jäl­leen läs­nä, on tär­ke­ää py­säh­tyä tuon tee­man koh­dal­la. Maa­il­ma on uu­ti­si­neen näyt­tä­nyt mo­nen­lai­set kas­vot ruu­tu­jen ää­res­sä. Ko­ro­nan si­jaan pals­ta­ti­laa vie­vät Uk­rai­na, Pu­tin, ener­gi­ak­rii­si ja ruu­an hin­nan nou­su. Ai­kuis­ten mur­hei­ta, jot­ka va­li­tet­ta­vas­ti re­a­li­soi­tu­vat lap­sil­le. Ne luo­vat tur­vat­to­muut­ta, joka mo­nel­le lap­sel­le on ar­ki­päi­vää.

Moni kou­lu on no­pe­al­la ai­ka­tau­lul­la vas­tan­nut uk­rai­na­lais­ten las­ten oi­keu­teen käy­dä kou­lua. Moni kun­ta on vas­tan­nut ma­joi­tus­tar­pee­seen ja yk­si­tyi­set ih­mi­set ovat lah­joit­ta­neet vaa­tet­ta, ruo­kaa ja le­lu­ja. Vaik­ka kou­luis­sa yri­te­tään vas­ta­ta avun­huu­toon, olem­me ti­lan­tees­sa, jos­sa riit­tä­mät­tö­myy­den tun­ne on läs­nä. Se­kin luo tur­vat­to­muut­ta.

Kou­luis­sa olim­me jo ko­ro­nan jäl­jil­tä ti­lan­tees­sa, jos­sa sen luo­mia haas­tei­ta ja pa­hoin­voin­tia pai­kat­tiin. Nyt pai­ka­taan iso­ja haa­vo­ja, trau­mo­ja so­dan ja­lois­ta läh­te­neil­tä lap­sil­ta. Tu­e­taan ja ym­mär­re­tään. Rii­to­ja syn­tyy. Jos­kus kie­li­muu­rin vuok­si, jos­kus vain pa­ha­no­lon vuok­si. Kur­jan olon syn­tyyn las­ten on in­hi­mil­lis­tä et­siä syi­tä ym­pä­ris­tös­tä, vaik­ka kou­lun ai­kui­sis­ta tai uu­sis­ta luok­ka­to­ve­reis­ta. Ja sit­ten siel­lä kai­ken mo­ni­nai­suu­den kes­kel­lä on nii­tä hä­tä­huu­to­ja, joi­ta kuun­te­lim­me jo en­nen tätä uut­ta ti­lan­net­ta. Nii­tä huu­te­le­vat pie­net ja isot kou­lu­lai­set.

Mikä avuk­si sil­loin, kun tun­tuu, et­tä maa­il­man mur­heet ovat lii­an suu­ria rat­kais­ta­vik­si? Leik­ki on luk­ko ja mie­li­ku­vi­tus avain sii­hen. Leik­ki voi ol­la kei­no pur­kaa pa­haa oloa. Leik­ki voi ol­la kei­no aloit­taa ys­tä­vyys il­man yh­teis­tä kiel­tä. Leik­ki on kei­no tul­la kuul­luk­si ja näh­dyk­si.

Kou­lu ei tie­ten­kään ole va­lin­ta­ta­lo, jos­sa tu­li­si ol­la hyl­ly­kau­pal­la hu­vi­tuk­sia, mut­ta joka kou­lus­sa on het­ki, jol­loin voim­me heit­täy­tyä lei­kin maa­il­maan. Voim­me har­joi­tel­la tun­ne­tai­to­ja lai­das­ta lai­taan. Tuo het­ki on vä­li­tun­ti. Ja osal­le lap­sis­ta myös il­ta­päi­vä­ker­ho.

Kou­lun­käyn­ni­noh­jaa­ja on oman työn­sä am­mat­ti­lai­nen, joka opet­ta­jan ohel­la on tuki ja tur­va mo­nel­le. It­se olen ol­lut kans­sa­kul­ki­ja­na yli 20 vuot­ta. Mo­net vä­li­tun­nit olen maan­nut lu­mi­ka­san ta­ka­na pii­los­sa lu­mi­mons­te­ria, vie­rail­lut ”kah­vi­lois­sa”, jois­sa on ol­lut tar­jol­la kä­py­kah­via ja ki­vi­pul­laa. Is­tu­nut ja kuun­nel­lut op­pi­laan huo­lia. Rau­hoi­tel­lut lei­kis­sä suut­tu­nut­ta. Kas­vat­ta­nut ja oh­jan­nut lei­kin kaut­ta.

Ker­ran kek­sim­me yh­den op­pi­laan kans­sa vä­li­tun­nin tv-lä­he­tyk­set, jois­sa lu­mes­ta teh­dyl­lä kau­ko­sää­ti­mel­lä lu­mi­pen­kil­lä is­tu­en op­pi­las vaih­te­li ka­na­via ja minä sain esiin­tyä vuo­roin piir­re­tys­sä ja vuo­roin kok­ki­oh­jel­mas­sa. Tuon lei­kin kaut­ta pie­ni eri­tyi­nen ih­mi­nen sai pal­jon mui­ta ym­pä­ril­leen.

JHL:n Var­si­nais-Suo­men kou­lun­käyn­ni­noh­jaa­jien ja aa­mu -ja il­ta­päi­vä­toi­min­nan oh­jaa­jien ver­kos­to ke­rä­si vä­li­tun­ti­leik­ke­jä ja nii­den oh­jei­ta. Niis­tä koos­tet­tiin vih­ko­nen, jota le­vi­täm­me ym­pä­ri kou­lu­ja ja viem­me vies­tiä lei­kin tär­key­des­tä vä­li­tun­tien ai­ka­na ja il­ta­päi­vä­ker­hois­sa. Lei­kin pa­ris­sa teh­ty tun­ne-elä­mä tai­to­jen oh­jaa­mi­nen on tär­ke­ää kou­lui­käi­sel­le lap­sel­le. Har­joi­tel­laan sie­tä­mään pet­ty­myk­siä, har­joi­tel­laan oman vuo­ron odot­ta­mis­ta, ope­tel­laan sään­tö­jä ja opi­taan tu­le­maan toi­meen.

Roh­kai­sem­me kou­lun ai­kui­sia heit­täy­ty­mään lei­kin vie­mäk­si ai­ka ajoin. Leik­ki ei ole vain las­ten jut­tu. Leik­ki so­pii meil­le kai­kil­le. Leik­ki luo tur­vaa tur­vat­to­muu­den kes­kel­le. Leik­ki aut­taa jak­sa­maan, kun ar­ki on haas­ta­vaa. Ei unoh­de­ta tätä tär­ke­ää tai­toa, kun di­gi­maa­il­maa val­taa ai­na vain suu­rem­man osan las­ten ar­kea.

JHL:n Var­si­nais-Suo­men kou­lun­käyn­nin- ja aa­mu- ja il­ta­päi­vä­toi­min­na­noh­jaa­jien ver­kos­ton puo­les­ta San­na Rii­ko­nen

Näköislehdet

Kysely