JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
22.9.2021 16.20

Kustaa III:n sotapolitiikka vaikutti rannikon tieoloihin

Ku­nin­gas Kus­taa III oli mo­nes­sa asi­as­sa eri­koi­nen hal­lit­si­ja. Eräs hä­nen kiin­nos­tuk­sen­sa koh­teis­ta oli tie- ja sil­lan­ra­ken­nus. Hän aloit­ti Suo­mes­sa suu­ren tie­ra­ken­nu­soh­jel­man, jon­ka tar­koi­tuk­se­na oli pa­ran­taa pos­tin­kul­kua ja liik­ku­mis­ta. Myös ka­na­voin­ti­suun­ni­tel­mat oli­vat hä­nen agen­dal­laan.

Tie­ra­ken­ta­mi­nen oli tuol­loin vie­lä vä­häis­tä ja Suo­mes­ta puut­tui­vat poi­kit­tais­tiet ran­ni­kol­le. 1780-lu­vul­la hän al­kuun­pa­ni Ylä­ne-My­nä­mä­ki-Ry­mät­ty­lä-val­ta­tien, jon­ka tar­koi­tus oli vah­vis­taa val­ta­kun­nan puo­lus­tus­ta. Tie­tä alet­tiin kan­san suus­sa kut­sua so­ta­tiek­si. Sen kal­tai­seen toi­min­taan ei pai­kal­li­nen val­ta­tie kui­ten­kaan ole his­to­ri­an­sa ai­ka­na jou­tu­nut.

Me­ri­mas­kun Kir­kon­sal­mi kat­kai­si maan­tien. Ve­sis­tön yli­tys ta­pah­tui pai­kal­lis­ten los­sa­rien ve­neel­lä, jon­ka jäl­keen maan­tie kul­ki Tam­mi­saa­ren, Hor­jan, Taat­tis­ten, Jär­ven­suun ja Rih­te­län ky­lien kaut­ta Ry­mät­ty­lään.

Tien mer­ki­tys oli val­mis­tut­tu­aan par­haim­mil­laan niin Le­mun kuin Me­ri­mas­kun pi­tä­jis­sä, niis­sä ky­lis­sä, jot­ka oli­vat sen lin­jauk­sen var­res­sa. Näi­tä oli­vat Le­mun alu­eel­la Lou­hi­saa­ri, As­kai­nen, Au­tui­nen, Ah­ti­nen, Man­na, Kar­vat­ti, Han­nu­la ja Puk­ki­la.

Me­ri­mas­kun puo­lel­la Kar­va­tin saa­res­sa ole­vat Lie­ran­ta ja Luk­ka­rai­nen oli­vat tien­var­ren ky­liä ja muu­ta­man ki­lo­met­rin pääs­sä li­säk­si ties­tä hyö­tyi­vät Kak­sois­ten kylä, Ak­ko­lan yk­si­näi­nen, Kar­ja­lais­ten so­ti­las­vir­ka­ta­lo, sekä Rau­duis­ten kylä.

Kir­kon­maal­ta pää­si­vät kruu­nun te­ke­mäl­le tiel­le suh­teel­li­sen mat­kan pääs­sä ole­vat lä­hi­ky­lät, ku­ten Dans­ki­la, Kar­vi­nen, Fin­ni­lä, Moi­joi­nen ja Kuus­nie­mi. Myös kau­em­pa­na My­nä­mä­ki-Ry­mät­ty­lä val­ta­ties­tä ole­vat ih­mi­set hyö­tyi­vät maa­yh­teyk­sien pa­ra­ne­mi­ses­ta.

Tark­kaa val­mis­tu­sai­kaa tiel­le koko mat­kal­ta en ole on­nis­tu­nut löy­tä­mään mis­tään asi­a­kir­jas­ta. Joi­ta­kin yh­ty­mä­koh­tia pal­jas­tuu kui­ten­kin eri läh­teis­tä, jot­ka ra­jaa­vat tien val­mis­tu­mis­ta pit­käl­le 1790-lu­vul­le. Eräs hii­li­piir­ros­ku­va to­dis­taa, et­tä tie­työt ei­vät vie­lä ol­leet Wil­l­nä­sin kap­pe­li­kir­kon mai­se­mas­sa vuon­na 1793.

Tie oli mer­kit­tä­vä edel­lä mai­ni­tuil­le ky­lil­le ja pit­käl­lä ai­ka­vä­lil­lä myös laa­jem­mal­le alu­eel­le. Mo­net aa­te­lis­kar­ta­not ja maa­ti­lat pää­si­vät tie­tä myö­den lää­nin pää­kau­pun­kiin ke­sät tal­vet il­man ke­li­ri­kon tuo­mia hait­to­ja.

Tämä oli var­si­nai­ses­ti en­sim­mäi­nen mer­kit­tä­vä tie ky­sei­sel­lä alu­eel­la. Sitä en­nen vain kar­ta­noi­den ym­pä­ris­tös­sä saat­toi ol­la jon­kin mat­kaa vau­nuil­la ajet­ta­via tei­tä. Eräs näis­tä oli aa­te­lis­kir­kol­ta Lou­hi­saa­ren kar­ta­noon joh­ta­va hiek­ka­tie. Muu ties­tö oli heik­ko­kun­toi­sia kär­ry­tei­tä, jo­ten mat­kai­lu sil­loi­sis­sa olois­sa kes­kit­tyi tal­veen ja tal­vi­teil­le.

So­ta­tiek­si ni­met­ty maan­tie ei his­to­ri­an­sa ai­ka­na ole jou­tu­nut to­dis­ta­maan ra­kuu­noi­den sen pa­rem­min kuin mui­den­kaan so­ti­lai­den lii­keh­din­tää. Vaik­ka so­ta­tie oli­kin tar­koi­tet­tu alun pe­rin no­peut­ta­maan jouk­ko­jen siir­ty­mis­tä si­sä­maan va­rus­kun­nis­ta ran­ni­kon puo­lus­ta­mi­seen, sen­kal­tai­nen toi­min­ta ei to­teu­tu­nut. Suo­men so­ta­vuo­si­na 1808–1809, vaan se rat­ke­si ai­van muu­al­la kuin Me­ri­mas­kus­sa tai Ry­mät­ty­läs­sä.

Mark­ku Leh­to

Näköislehdet

Kysely