JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
Naantali
6.7.2024 14.05

Kiitos Naantalille ja Turulle

Toi­min­ta­e­del­ly­tys­ten lä­hi­vuo­si­na muut­tu­es­sa, per­hey­ri­tyk­sem­me on pa­ko­tet­tu lo­pet­ta­maan lä­hes 180 vuot­ta van­han saa­ris­to­kult­tuu­rin his­to­ri­al­li­sen to­teu­tuk­sen vii­mei­sen jään­teen. Mat­kus­ta­ja­höy­ry­lai­va­lii­ken­ne, joka al­koi Tu­rus­ta 1837 päät­tyy sa­maan lai­tu­riin 2024.

Höy­ry­ko­neen kek­si­mi­nen oli ai­ka­naan suu­ri tek­ni­nen val­lan­ku­mous, joka mah­dol­lis­ti osal­taan Suo­men hy­vin­voin­nin kas­vun vien­ti­toi­min­nan avul­la. Alu­een saa­ris­tol­le sen mer­ki­tys oli kaik­ki kai­kes­sa. Suo­men Mat­kai­lu­leh­ti kir­joit­ti 1899 muun mu­as­sa: ” Voi kun­pa mat­kus­ta­vai­set ym­pä­ri maa­il­maa tie­täi­si­vät, et­tä Tu­rus­sa on muu­ta­kin kuin Tu­run Lin­na, Tuo­mi­o­kirk­ko ja Ham­bur­ger Börs. Val­ko­kyl­ki­set höy­ry­lai­vat pur­jeh­ti­vat mm ke­sä­kau­pun­ki Naan­ta­liin päi­vit­täin lu­kui­sia ker­to­ja. Toki sin­ne pää­see myös mait­se,  vi­he­li­äis­tä kär­ry­pol­kua Rai­si­on kir­kon si­vuit­se.”

Par­haim­mil­laan 1900-lu­vun alus­sa Naan­ta­lis­sa py­säh­tyi päi­vit­täin jopa 20 höy­ry­lai­vaa-

Ai­ka­na, jol­loin no­pe­at ja te­hok­kaat tu­li­vat ku­vaan, höy­ry­lai­va­lii­ken­ne hii­pui ja lop­pui 1960-lu­vul­la ko­ko­naan.

Pie­nen po­jan suu­ren haa­veen to­teu­tu­ma­na le­gen­daa­ri­nen mo­lem­piin so­tiin­kin osal­lis­tu­nut ja vie­lä ku­lus­sa ole­va höy­ry­lai­va ai­kaan­sai uu­del­leen tu­le­mi­sen. Naan­ta­lin ja Tu­run kau­pun­git ei­vät läh­te­neet tu­ke­maan si­sä­ve­si­höy­ry­lai­vo­jen ta­paan tu­lo­kas­ta, mut­ta ne an­toi­vat toi­min­ta­e­del­ly­tyk­set pe­rin­teen jat­ku­mi­sel­le.

Il­man Vaa­ka­huo­neel­ta saa­tu­ja tu­lo­ja, omin sat­sauk­sin, ei toi­min­ta oli­si ol­lut mah­dol­lis­ta. Sii­tä Tu­rul­le kau­nis kii­tos. Nyt toi­min­ta­e­del­ly­tys­ten pur­ka­mi­nen oli lä­hi­vuo­si­na oli suu­ri pet­ty­mys. Mut­ta kii­tol­li­suus näis­tä 38 vuo­des­ta on vil­pi­tön. Päät­tä­jät, vir­ka­mie­het ja po­lii­ti­kot an­sait­se­vat suu­ren kun­ni­oi­tuk­sen.

Naan­ta­lin kau­pun­ki puo­les­taan on ra­ken­ta­nut kus­tan­nuk­sel­laan ai­ka­naan lei­rin­tä­a­lu­een lai­tu­rin, kor­jan­nut ai­van äs­ket­täin mer­kit­tä­väl­lä sum­mal­la Van­han­kau­pun­gin lai­tu­rin, jär­jes­tä­nyt va­ra­lai­tu­rin ja vel­voit­ta­nut ve­ne­sa­ta­man hoi­ta­jan huo­leh­ti­maan köy­sien kiin­ni­tyk­ses­tä ja ir­ti­o­tos­ta. Kaik­ki ve­loi­tuk­set­ta. Sii­tä läm­min kii­tos Naan­ta­lil­le, joka myös us­koi ja ha­lu­si pe­rin­teen jat­ku­van.

Ei­kä sovi unoh­taa vuo­sien ai­ka­na höy­ry­lai­van tyy­ney­des­tä naut­ti­nei­ta 800 000 mat­kus­ta­jaa. Spon­so­ria. Il­man hei­dän mu­ka­na­o­lo­aan tämä kaik­ki ei oli­si ol­lut mah­dol­lis­ta. Ja lois­ta­vaa, hy­myi­le­vää lai­van mie­his­töä.

Nyt kun meis­tä joh­tu­mat­to­mis­ta syis­tä tämä kult­tuu­ri pois­tuu Suo­men me­ri­a­lu­eel­ta, ha­lu­am­me vies­tit­tää suu­ren kii­tok­sen asi­a­no­sai­sil­le. Nyt kun muis­tois­sa on vuo­si­kym­men­ten ajan jat­ku­nut hyvä mie­li ja kii­tol­li­suus, on hyvä lo­pet­taa.

Kii­tol­li­se­na

s/s Uk­ko­pe­kan väki

psta P-O Kan­gas

eme­ri­tus-on­nel­li­nen mies

Näköislehdet

Kysely