Toimintaedellytysten lähivuosina muuttuessa, perheyrityksemme on pakotettu lopettamaan lähes 180 vuotta vanhan saaristokulttuurin historiallisen toteutuksen viimeisen jäänteen. Matkustajahöyrylaivaliikenne, joka alkoi Turusta 1837 päättyy samaan laituriin 2024.
Höyrykoneen keksiminen oli aikanaan suuri tekninen vallankumous, joka mahdollisti osaltaan Suomen hyvinvoinnin kasvun vientitoiminnan avulla. Alueen saaristolle sen merkitys oli kaikki kaikessa. Suomen Matkailulehti kirjoitti 1899 muun muassa: ” Voi kunpa matkustavaiset ympäri maailmaa tietäisivät, että Turussa on muutakin kuin Turun Linna, Tuomiokirkko ja Hamburger Börs. Valkokylkiset höyrylaivat purjehtivat mm kesäkaupunki Naantaliin päivittäin lukuisia kertoja. Toki sinne pääsee myös maitse, viheliäistä kärrypolkua Raision kirkon sivuitse.”
Parhaimmillaan 1900-luvun alussa Naantalissa pysähtyi päivittäin jopa 20 höyrylaivaa-
Aikana, jolloin nopeat ja tehokkaat tulivat kuvaan, höyrylaivaliikenne hiipui ja loppui 1960-luvulla kokonaan.
Pienen pojan suuren haaveen toteutumana legendaarinen molempiin sotiinkin osallistunut ja vielä kulussa oleva höyrylaiva aikaansai uudelleen tulemisen. Naantalin ja Turun kaupungit eivät lähteneet tukemaan sisävesihöyrylaivojen tapaan tulokasta, mutta ne antoivat toimintaedellytykset perinteen jatkumiselle.
Ilman Vaakahuoneelta saatuja tuloja, omin satsauksin, ei toiminta olisi ollut mahdollista. Siitä Turulle kaunis kiitos. Nyt toimintaedellytysten purkaminen oli lähivuosina oli suuri pettymys. Mutta kiitollisuus näistä 38 vuodesta on vilpitön. Päättäjät, virkamiehet ja poliitikot ansaitsevat suuren kunnioituksen.
Naantalin kaupunki puolestaan on rakentanut kustannuksellaan aikanaan leirintäalueen laiturin, korjannut aivan äskettäin merkittävällä summalla Vanhankaupungin laiturin, järjestänyt varalaiturin ja velvoittanut venesataman hoitajan huolehtimaan köysien kiinnityksestä ja irtiotosta. Kaikki veloituksetta. Siitä lämmin kiitos Naantalille, joka myös uskoi ja halusi perinteen jatkuvan.
Eikä sovi unohtaa vuosien aikana höyrylaivan tyyneydestä nauttineita 800 000 matkustajaa. Sponsoria. Ilman heidän mukanaoloaan tämä kaikki ei olisi ollut mahdollista. Ja loistavaa, hymyilevää laivan miehistöä.
Nyt kun meistä johtumattomista syistä tämä kulttuuri poistuu Suomen merialueelta, haluamme viestittää suuren kiitoksen asianosaisille. Nyt kun muistoissa on vuosikymmenten ajan jatkunut hyvä mieli ja kiitollisuus, on hyvä lopettaa.
Kiitollisena
s/s Ukkopekan väki
psta P-O Kangas
emeritus-onnellinen mies