Kiitos arkkipiispa Tapio Luoma ja piispa Mari Leppänen virvoittavista kirjoituksistanne. Sunnuntaina 10.10. vanhusten ja Aleksis Kiven päivänä oli arkkipiispamme pitkä Miksi ja miten Raamattua luetaan -artikkeli. Kiitos terveyttä, sekä henkistä että ruumiillista, uhkuvasta kirjoituksesta. Moni sai varmaan sielulleen rauhan.
Ristiriidat kirkon sisällä johtuvat mielestäni pääosin siitä, kenen jalanjäljissä kuljemme. Toiset Jeesuksen ja toiset Paavalin. Fundamentalisteille Jumalan sana on Itsevaltiaan suoraa tekstiä välikappaleena ihminen. Toisille taas, kuten arkkipiispallemme, Raamattu on kirja, uskomme kallio, sittenkin ihmisten kirjoittama, vajavaista inhimillisen kielen kuvailuista ja sanoista koostuva kirjojen kokoelma. Yksittäiset tekstit ovat syntyneet muinaisen Israelin, varhaisten juutalaisten sekä aikalaisten, ensimmäisten kristittyjen piirissä. Sana isolla S-kirjaimella on kirkon ajattelussa Kristus itsessään.
Luulisi fundamentalistienkin tajuavan, että kirjain kirjaimelta Raamattua lukiessa iskee päänsä jo alkulehdillä kivimuuriin, ellei sairasta ns. jakomielitautia.
Paavalista on sukeutunut joillekin ikään kuin kyynärsauva, jota ilman iankaikkinen elämä on saavuttamattomissa. Hän oli oman aikansa ihminen tuomitsemalla ilman toimeksiantoa toiset hyviksi ja toiset Jumalalle kelpaamattomiksi esimerkiksi seksuaalisen suuntautumisen kautta. Paavali oli ensimmäinen lähetystyöntekijä, joka vei evankeliumia pakanoiden keskuuteen. Hän itse sanoi, että ei rakenna toisten tekemälle perustalle.
Voisi sanoa, että nykyinen kansanedustajamme Päivi Räsänen kulkee nimenomaan Paavalin jalanjäljissä. Kuuntelin hänen haastattelunsa muutama viikko sitten. Kertaakaan en muista hänen maininneen Jumalaa tai Jeesusta, Paavalin sitäkin useammin. Itsesääli oli päällimmäisenä. Miten hänet, kansanedustaja, voidaan laittaa syytteeseen yllyttämisestä kansanryhmää vastaan? Laitettiin kumminkin. Itsenikin pitäisi hävetä syntymääni, koska kuulun geenirappeumaa kantavaan sukuun, jossa ilmenee seksuaalisia poikkeamia.
Minulle Raamattu, varsinkin Uusi Testamentti on toivon ja ilon sanomaa Kristuksen lunastustyöstä, kuitenkin ilman Paavalia välittäjänä. Onneksi häntä ei mainita uskontunnustuksessa.
Tärkein apuväline arkisessa elämässä on Pyhä Henki, joka toimii pelastusköytenä ihmisen ja Jeesuksen välillä. Kristus on pelastusrengas; hän saattaa meidät lempeästi tuntemaan Jumalan suuruuden ja on ”puolustusasianajajamme” viimeisellä tuomiolla.
Voimme toki ajatella, kuten wanhan wirren sanoittaja:
Mä korpinraato raihnainen ja paha synnin pahka.
Mä imen itseen vääryyden kuin sateen imee rahka.
Mä olen rakki raivosuu, oi Herra heitä armon luu.
Purista piskin niskaa ja taivaan iloon viskaa.
Eeva Auvinen
Naantalin Merimasku