Kalannin Nuorisoseuran kenttä Lahden kylässä rakennettiin välittömästi sotien jälkeen 1940-luvulla isoilla talkoilla. Silloin työt tehtiin ihmisten ja hevosten voimin. Maanviljelijä Einar Yli-Pirilä oli työmaan johtaja.
Kenttäalue oli puhdistettu puista jo edellisenä talvena. Talkoita varten kenttä oli jaettu 70 neliömetrin ruutuihin ja ruudut jaettiin arvalla paikkakunnan miehille. Työntekijöitä oli paljon, ehkä yli sata. Silloin oli kylissä paljon väkeä, kun myös miehet olivat palanneet sodasta. Minulle tämä ”lotti” oli jossain kentän keskivaiheilla. En tuntenut näistä talkoolaisista montaakaan. Olin ehkä nuorin, 16-vuotias.
Työkaluina olivat jokaisella omat lapio, rautakanki ja isolierinen peltokuokka. Työmaalla oli myös hevosia. Talkoolaisille oli järjestetty ruokailu: oli tuotu armeijan kenttäkeittiö ja naiset hoitivat ruokahuoltoa.
Syksyllä kentälle ajettiin isoilla talkoilla hiekkaa kentän takana olevasta hiekkamontusta. Silloin oli käytössä paljon kipattavia hevoskärryjä, joita käytettiin lannanajossa pellolla. Hiekanajajia oli paljon. Jokainen teki oman hiekkakuormansa lapiolla. Kuorma vedettiin hevosella kentälle ja kipattiin sinne.
Minun työpäiväni jäi tässä hiekanajossa ainoaksi. Oli syksy ja ilma oli kylmä. Hiekanottopaikalla oli vettä ja minulla olivat vuotavat saappaat ja jalat olivat märkinä työn ajan. Seuraavana päivänä minulla oli kova kuume ja jotain flunssan tapaista. Sairastin ainakin viikon verran.
Kenttätyömaalla hiekka tasattiin hevosvetoisella puisella tasauslaitteella. Urheilukentän ympäri tehtiin myös juoksurata. Kenttä salaojitettiin. Lauri Paavola suunnitteli, vaakitti ja valvoi salaojatyön. Salaojitus tehtiin tiiliputkilla. Anto Pihanperä lahjoitti tiiliputket.
Rakentamisesta seuraavana vuonna olivat suuret kentän avajaisjuhlat. Katsomoa ei ollut, mutta kovaääniset olivat, joilla asioita kuulutettiin. Kilpailuissa oli valtakunnantason urheilijoita mukana. Avajaisjuhlat olivat jonkinlaiset kansanjuhlat epävarmassa sodanjälkeisessä ajassa.
Silloin toimitettiin suuria sotakorvauksia Neuvostoliittoon. Kentän rakentamisen aika oli valtiollisesti hyvin levotonta. Pelättiin vallankumousta ja venäläistämistä. Esimerkiksi Malmin lentokenttä oli vain Neuvostoliiton käytössä. Suomen oma vaatimaton lentotoiminta hoidettiin Hyvinkään korpikentältä. Jos mentiin Suomen rajojen ulkopuolelle, lupa piti saada valvontakomissiolta.
Muistissa oli myös se, kun Neuvostoliiton ilmavoimat ampuivat talvisodan jälkeen rauhan aikana suomalaisen matkustajakoneen Suomenlahdella. Siitä ei saanut puhua muuta kuin lento-onnettomuutena Neuvostoliiton suhteiden takia. Suomi selvisi silloin vaikenemalla. Tällä on se huono puoli, että historiantieto katoaa.
Sodanjälkeisessä vaikeassa ajassa urheiluharrastukset eri muodoissa olivat omatoimista henkistä huoltoa.
Kauno Pietilä
Kalanti