JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Mielipiteet
5.9.2021 10.50

Kaikille kiva koulupäivä

Mis­tä on kyse, kun pu­hu­taan kou­lu­rau­has­ta? Mil­lai­nen on kou­lu, jos­sa on hyvä opis­kel­la ja on hyvä hen­ki? Pel­ko kiu­sa­tuk­si tu­le­mi­ses­ta ei pi­täi­si kuu­lua ke­nen­kään kou­lu­päi­vään. En­si­si­jai­ses­ti mei­dän ai­kuis­ten pi­tää he­rä­tä tä­hän asi­aan.

Jo­kai­sel­la op­pi­laal­la on oi­keus tur­val­li­seen op­pi­mi­sym­pä­ris­töön. Se tar­koit­taa jo­kai­sen op­pi­laan oi­keut­ta opis­kel­la il­man, et­tä hä­nen fyy­sis­tä tai psyyk­kis­tä kos­ke­mat­to­muut­taan lou­ka­taan.

Kou­lu­kiu­saa­mi­seen voi liit­tyä hen­ki­sen vä­ki­val­lan li­säk­si esi­mer­kik­si tö­ni­mis­tä tai lyö­mis­tä, mikä on va­ka­vas­ti otet­ta­vaa fyy­sis­tä vä­ki­val­taa. Hen­kis­tä vä­ki­val­taa on mo­nen­lais­ta ja eri­as­teis­ta. Se voi ol­la eris­tä­mis­tä, vä­lin­pi­tä­mä­tön­tä koh­te­lua ja hauk­ku­mis­ta tai vä­ki­val­lal­la uh­kai­lua ja pe­lot­te­lua. Hen­ki­sen vä­ki­val­lan seu­rauk­set ovat psyyk­ki­siä; pel­ko vä­ki­val­lan te­ki­jöi­tä koh­taan, ah­dis­tuk­sen, ar­vot­to­muu­den ja syyl­li­syy­den tun­teet. Pit­kään jat­ku­es­saan se va­hin­goit­taa sy­väs­ti tur­val­li­suu­den tun­net­ta sekä it­se­tun­toa ja vää­ris­tää mi­nä­ku­vaa.

Lap­sen ja nuo­ren ta­sa­pai­noi­nen hy­vin­voin­ti ra­ken­tuu tur­val­li­sis­ta ih­mis­suh­teis­ta ja kas­vu­ym­pä­ris­tös­tä: van­hem­pien huo­len­pi­dos­ta, kuul­luk­si tu­le­mi­ses­ta ja tun­ne­tar­pei­siin vas­taa­mi­ses­ta. Lap­suu­des­sa ra­ken­ne­taan myö­hem­män elä­män hy­vin­voin­nin pe­rus­ta. Jo­kai­nen lap­si tar­vit­see tur­val­li­sia ja luo­tet­ta­via ih­mi­siä ym­pä­ril­leen. Ko­din ja kou­lun toi­mi­joi­den kans­sa teh­ty yh­teis­työ tii­vis­tää tätä tur­va­verk­koa.

Kiu­saa­mi­sen muo­dot ovat myös vuo­sien saa­tos­sa muut­tu­neet ja vä­li­tun­ti­pi­hoil­ta kiu­saa­mi­nen on siir­ty­nyt pu­he­lin­ten syö­ve­rei­hin: vies­ti­so­vel­luk­siin ja so­si­aa­li­sen me­di­an alus­toil­le. Pu­he­lin on op­pi­laan yk­si­tyi­syy­den pii­ris­sä ja siel­lä voi ol­la ai­ka ka­ma­li­a­kin asi­oi­ta. Sik­si so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa ta­pah­tu­vas­ta kiu­saa­mi­ses­ta tu­lee pu­hua niin ko­to­na kuin kou­lus­sa.

Van­hem­pien on hyvä ol­la he­reil­lä las­ta uh­kaa­vien vaa­ro­jen suh­teen. Hei­dän kan­nat­taa ol­la pe­ril­lä esi­mer­kik­si las­ten päi­vit­täi­sis­tä kuu­lu­mi­sis­ta, so­si­aa­li­sen me­di­an käyt­tö­ta­vois­ta sekä pe­lien ja elo­ku­vien ikä­ra­jois­ta. Täs­sä­kin aut­ta­vat lä­hei­set ja luot­ta­muk­sel­li­set vä­lit.

Tun­teil­la on tai­pu­mus tart­tua. Sik­si ai­kuis­ten tu­lee ol­la tie­toi­sia ra­ken­ta­mas­taan tun­neil­mas­tos­ta. Niin lap­si kuin ai­kui­nen­kin käyt­täy­tyy toi­si­naan huo­nos­ti ti­lan­teis­sa, jois­sa tun­ne su­men­taa jär­jen. Olen­nais­ta on teh­dä lap­sel­le ja nuo­rel­le sel­väk­si, et­tä mui­ta va­hin­goit­ta­va käy­tös ei käy päin­sä, mut­ta et­tä hän­tä ra­kas­te­taan sii­tä huo­li­mat­ta.

Kou­lun ar­ki on täyn­nä kai­ken­lai­sia tun­tei­ta maan ja tai­vaan vä­lil­tä: iloa, ihas­tus­ta, in­toa, har­mis­tus­ta, är­ty­mys­tä, epä­var­muut­ta, pel­koa. Kaik­ki tun­teet ovat sal­lit­tu­ja, mut­ta ne ei­vät kui­ten­kaan oi­keu­ta häi­rit­se­vään käy­tök­seen.

Jot­ta lap­sen ja nuo­ren ke­hi­tys ete­ni­si suo­tui­sas­ti, tar­vit­see hän tur­val­lis­ta van­hem­muut­ta, rak­kaut­ta, ra­jo­ja ja huo­len­pi­toa. Tun­ne­tai­to­ja opi­taan ihan pie­nes­tä al­ka­en eri­lai­sis­sa vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa. Sil­lä, mi­ten ko­to­na suh­tau­du­taan tun­tei­siin ja tun­tei­den il­mai­se­mi­seen, on pit­kä­kes­toi­sia vai­ku­tuk­sia.

JHL:n kou­lun­käyn­nin oh­jaa­jien ver­kos­to ha­lu­aa tä­nä­kin syk­sy­nä muis­tut­taa #stop kou­lu­kiu­saa­mi­sel­le -tem­pauk­sel­laan niin lap­sia kuin ai­kui­sia yh­des­sä miet­ti­mään, mi­ten voim­me jo­kai­nen osal­tam­me aut­taa ra­ken­ta­maan kou­lu­yh­tei­sön, jos­sa kaik­kien on mu­ka­va ol­la ja opis­kel­la. Muis­tu­tuk­sek­si kiu­saa­mis­va­paas­ta kou­lus­ta ovat oh­jaa­jat yh­des­sä op­pi­lai­den kans­sa pu­no­mas­sa eri kou­lu­jen pi­hoil­le ys­tä­vyy­den verk­ko­ja, joil­la muis­tu­te­taan, et­tä kiu­saa­mis­ta ei hy­väk­sy­tä ja ym­pä­ril­lä on tur­val­li­sia ai­kui­sia, joil­le asi­ois­ta voi pu­hua.

Ai­kuis­ten toi­min­nal­la on suu­ri vai­ku­tus tasa-ar­voi­sen ja tur­val­li­sen kou­lu­ym­pä­ris­tön ra­ken­tu­mi­ses­sa. Kiu­saa­mi­seen puut­tu­mi­nen on kaik­kien yh­tei­nen asia.

San­na Pi­ha­ki­vi

JHL Var­si­nais-Suo­men KKO-ver­kos­to

Näköislehdet

Kysely