JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kulttuuri
Uusikaupunki
14.4.2021 19.10

Bonhoeffer-ilta johdattaa kesän oopperaan

Uu­den­kau­pun­gin seu­ra­kun­nan mu­siik­ki­työ jär­jes­tää verk­ko­lu­en­non kes­ki­viik­ko­na 21.4. kel­lo 18. Täs­sä Bon­ho­ef­fer-il­las­sa lu­en­noi­vat Åbo Aka­de­min his­to­ri­an tut­ki­ja Jo­han­nes Huh­ti­nen ja sä­vel­tä­jä Ol­li Kor­te­kan­gas. Ti­lai­suus liit­tyy kes­ki­viik­ko­na 11.8. kel­lo 18 Uu­den­kau­pun­gin Uu­des­sa kir­kos­sa kan­ta­e­si­tet­tä­vään kirk­ko-oop­pe­raan En­de und Be­ginn.

Kan­ta­e­si­tys on sa­mal­la Uu­den­kau­pun­gin rau­han 300-vuo­tis­juh­lien kun­ni­ak­si jär­jes­tet­tä­vän III Rau­han Sym­po­siu­min ava­jais­ti­lai­suus.

Jo­han­nes Huh­ti­nen ker­too Diet­rich Bon­ho­ef­fe­ris­ta hen­ki­lö­nä ot­si­kol­la Mo­der­ni mart­tyy­ri: Bon­ho­ef­fe­rin elä­mä. Ol­li Kor­te­kan­gas liit­tyy sä­vel­tä­mään­sä kirk­ko-oop­pe­raan pu­heen­vuo­ros­saan Kirk­ko, mu­siik­ki, te­at­te­ri -miet­tei­tä En­de und Be­ginn -oop­pe­ran tii­moil­ta.

Verk­ko­lu­en­to­na to­teu­tet­ta­van ti­lai­suus lä­he­te­tään Uu­den­kau­pun­gin seu­ra­kun­ta­kes­kuk­ses­ta ja sii­hen voi osal­lis­tua seu­ra­kun­nan ko­ti­si­vuil­ta löy­ty­vän lin­kin kaut­ta.

Sak­sa­lai­nen te­o­lo­gi Diet­rich Bon­ho­ef­fer te­loi­tet­tiin Flos­sen­bur­gin kes­ki­tys­lei­ril­lä 9.4.1945, noin kuu­kaut­ta en­nen Sak­san an­tau­tu­mis­ta toi­ses­sa maa­il­man­so­das­sa. Bon­ho­ef­fer oli kuol­les­saan 39-vuo­ti­as.

Hä­nel­lä oli­vat ta­ka­naan laa­jat, me­nes­tyk­sek­käät opin­not ja lu­paa­vas­ti al­ka­nut tie­teel­li­nen ura, mut­ta hän oli myös eh­ti­nyt pit­käl­le so­si­aa­lie­et­ti­ses­ti suun­tau­tu­nee­na yh­teis­kun­nal­li­se­na ajat­te­li­ja­na ja toi­mi­ja­na. On sa­not­tu, et­tä Bon­ho­ef­fe­rin kes­kei­nen ta­voi­te oli us­kon­non ja kir­kon tuo­mi­nen mo­der­nil­la ta­val­la kes­kei­sek­si osak­si to­del­li­suu­den­tul­kin­taa ja ar­kis­ta elä­mää.

Suu­rel­le ylei­söl­le Bon­ho­ef­fer on tul­lut tun­ne­tuk­si en­nen muu­ta niin sa­no­tus­ta kirk­ko­tais­te­lus­ta 1930-lu­vul­la ja mart­tyy­riu­teen joh­ta­nees­ta osal­lis­tu­mi­ses­taan Adolf Hit­le­rin vas­tai­seen sa­la­liit­toon. Bon­ho­ef­fer en­na­koi tu­los­sa ole­van so­dan jo var­hain. Vuon­na 1933 pi­tä­mis­sään pu­heis­sa hän va­roit­ti joh­ta­ja­kul­tin seu­rauk­sis­ta ja ar­vos­te­li val­ta­kir­kon asen­net­ta juu­ta­lais­ky­sy­myk­seen.

Bon­ho­ef­fer oli yk­si 1934 toi­min­tan­sa aloit­ta­neen Tun­nus­tus­kir­kon pe­rus­ta­jis­ta ja kes­kei­sis­tä toi­mi­jois­ta. Eku­mee­ni­sen liik­keen pi­o­nee­ri­na Bon­ho­ef­fer pyr­ki hyö­dyn­tä­mään myös kan­sain­vä­li­siä kon­tak­te­jaan rau­han edis­tä­mi­ses­sä.

Bon­ho­ef­fer oli nat­si­hal­lin­non van­ki­na noin kah­den vuo­den ajan. Tuol­loin hän kir­joit­ti suu­ren mää­rän muis­tiin­pa­no­ja, ru­no­ja ja kir­jei­tä, jot­ka on­nis­tut­tiin toi­mit­ta­maan van­ki­lan ul­ko­puo­lel­le ja jot­ka on sit­tem­min jul­kais­tu laa­joi­na pai­nok­si­na ja lu­kui­sil­la kie­lil­lä. Edel­leen ajan­koh­tai­nen Bon­ho­ef­fer lu­e­taan 1900-lu­vun kes­kei­siin te­o­lo­gei­hin ja kiin­nos­ta­vim­piin ajat­te­li­joi­hin.

Ol­li Kor­te­kan­gas pa­laa oop­pe­ra­sä­vel­tä­jä­nä Bon­ho­ef­fe­rin pa­riin. Kor­te­kan­gas sä­vel­si 2000-lu­vun vaih­tees­sa oop­pe­ran Ma­ri­an rak­kaus, jon­ka pää­hen­ki­löi­den esi­ku­vi­na oli­vat Diet­rich Bo­en­ho­ef­fer ja hä­nen mor­si­a­men­sa Ma­ria von We­de­mey­er.

Eo­kuus­sa kan­ta­e­si­tyk­seen tu­le­va kirk­ko-oop­pe­ra En­de und Be­ginn on alun pe­rin oop­pe­ra­lau­la­ja Nic­ho­las Sö­der­lun­din idea - ot­si­kos­sa vii­ta­taan Bon­ho­ef­fe­rin vii­mei­siin jäl­ki­maa­il­mal­le säi­ly­nei­siin sa­noi­hin. Se on tii­vis, yk­si­näy­tök­si­nen sy­vä­luo­taus oi­ke­an ja vää­rän, pa­si­fis­min ja vä­ki­val­lan oi­keu­tuk­sen sekä syyl­li­syy­den­tun­teen ja ar­mon ky­sy­myk­siin Bon­ho­ef­fe­rin omiin teks­tei­hin sä­vel­let­ty­nä. Ur­ku­jen ja pie­nen soi­ti­nyh­ty­een mu­siik­ki sekä tans­si­jan il­mai­su luo­vat sil­to­ja sel­lai­siin tun­tei­den ker­ros­tu­miin, jot­ka pa­ke­ne­vat vii­saim­pi­a­kin sa­no­ja.

Fak­ta

Kan­ta­e­si­tyk­ses­sä esiin­ty­vät:

Nic­ho­las Sö­der­lund, bas­so

Min­na Ter­va­mä­ki, oh­jaus, ko­re­og­ra­fia ja tans­si.

Kari Vuo­la, urut

Tuu­lia Ylö­nen, kla­ri­net­ti

Mar­ko Ylö­nen, sel­lo

Juk­ka Ny­kä­nen, pi­a­no ja mu­sii­kin joh­to