Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Uutta pintaa Kustaviin ja Pyhärannantielle – Varsinais-Suomeen saadaan uutta asfalttia ennätyksellisen vähän, vain 100 kilometriä

Varsinais-Suomeen tehdään uutta asfalttipintaa ensi kesänä ennätyksellisen vähän. – Uutta asfalttia voidaan tehdä vain sata kilometriä. Se on huolestuttavan vähän. Jos budjetit alkavat olla näin alhaisia, niin tilanne menee kyllä huonoksi, kunnossapitoasiantuntija Jukka Heikkilä Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta sanoo. Varsinais-Suomessa on ollut kolme poikkeuksellista vuotta. Teitä on korjattu ja asfaltoitu korjausvelkarahalla. – Esimerkiksi viime vuonna meillä oli asfaltointiin 17– 18 miljoonaa euroa, eikä sekään riittänyt. Nyt rahoitus putosi viimevuotisesta puoleen. Budjettimme on vain yhdeksän miljoonaa euroa. Yhtä alhaisella tasolla rahoitus on ollut viimeksi 1960– 70-luvuilla, Heikkilä toteaa. Ely-keskuksessa ollaan tiemäärärahoista hyvin huolissaan. Heikkilä sanoo, että jos rahoitus jatkuu tällaisella tasolla, huolta voidaan pitää enää pääteistä. – Siksi toivomme, että vaalien jälkeen uusi hallitus myöntäisi lisärahoitusta teiden kunnossapitoon. Me pystymme kyllä nopeastikin järjestämään kilpailutukset, jos rahaa saadaan. Hän ei usko, että lisärahoitusta kuitenkaan tälle vuodelle saadaan, mutta edes sitten ensi vuodelle.   Ely-keskus tekee joka kevät teillä kuntomittauksia. Kaikkien pääteiden urat mitataan ja vauriot tarkistetaan. – Katsomme vilkkaimmat tiet ensin ja sitten siirrymme tien merkittävyyden perusteella alaspäin. Päällystysohjelmaa voidaan tarkentaa vielä tänä keväänä, Heikkilä korostaa. Tämän vuoden sadan kilometrin asfaltointiohjelmaan sisältyy ainakin kuuden kilometrin pätkä Taivassalon ja Kustavin välille ja 12 kilometrin osuus Pyhärannantielle Uuteenkaupunkiin. Heikkilä sanoo, että tiet ovat olleet jo vuosia huonokuntoisia. – Esimerkiksi Kustavin päällyste on uurteinen ja tiellä on vaarallisia reunapainumia. Pyhärannantie on ollut todella huonokuntoinen jo monta vuotta. Molemmat tiet ovat olleet pitkään odottamassa asfaltointiohjelmaan pääsyä. Uutta pintaa Kustavintielle tehdään Kaitaisten sillalta aina Vartsalan lossille asti, eli läpi Kustavin keskustan. Lisäksi Vakan alueelle tulee uutta pintaa Kasitielle Nousiaisten ja Mynämäen alueelle. Tämä työ liittyy ohituskaistojen rakentamiseen ja siihen käytetään investointimäärärahaa. Asfaltointitöitä Kasitiellä tehdään vasta loppuvuodesta. Ohituskaistojen pitäisi valmistua vuoden loppuun mennessä. Asfaltti on paikoin jälleen kuin reikäjuustoa. Esimerkiksi Uusikaupunki – Taivassalo -tie on täynnä monttuja. Kunnossapitoasiantuntija Jukka Heikkilä Ely-keskuksesta sanoo, että kuoppia paikataan, kunhan keli muuttuu kuivemmaksi. Ensiapuna reikiä paikataan kylmämassalla. – Se ei kovin kauan pysy, mutta toimii talvikeleillä väliaikaispaikkauksena. Kun asfalttikoneet lähtevät liikkeelle, tehdään myös kestävämpiä korjauksia. Heikkilä kuitenkin varoittaa autoilijoita teiden kunnosta. – Tarkkana kannattaa olla. Siihen ei voi luottaa, että päällyste on joka paikassa kunnossa. Esimerkiksi isoihin lammikoihin ei kannata ajaa suinpäin, sillä lammikon pohjalla voi olla reikä. Mikäli autoon tai renkaisiin tulee tien kunnon vuoksi vaurioita, autoilija voi hakea vahingonkorvausta Ely-keskukselta. Mikäli tie on merkitty varoitusmerkillä, vahingonkorvaukseen ei kuitenkaan ole oikeutta. – Vahingonkorvausta voi saada, jos tien vaurio on uusi, eikä sitä ole vielä merkitty. Autoilijalla pitää kuitenkin olla tarkasti dokumentoituna vauriopaikka, Heikkilä sanoo.