Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Teiden kuntoon ei voi luottaa

Kun Taivassalosta ajaa Uuteenkaupunkiin, saa kurvailla aikamoista siksakkia, jos haluaa välttää rengasrikon. Tie on täynnä reikiä. Juuri kun autoilija on onnistuneesti ajanut yhden montun ohi, rengas uhkaa pudota seuraavaan. Samanlaisia ongelmia on monilla tieosuuksilla. Ongelma on joka keväinen, koska vuosi vuoden perään reikiä vain paikataan. Suomessa on tingitty tierahoista vuosikausia ja se näkyy nyt tieverkostossamme. Varsinais-Suomen alueelle saatiin sentään kolmena peräkkäisenä vuotena korjausvelkarahoitusta. Viime vuonna teiden kunnostamiseen käytettiin 17– 18 miljoonaa euroa. Ely-keskuksen kunnossapitoasiantuntija Jukka Heikkilän mukaan sekään ei kuitenkaan riittänyt kaikkiin niihin kohteisiin, jotka olisivat tarvinneet parannusta. Varsinais-Suomessa on noin 6 000 kilometriä teitä ja tänä vuonna rahaa on vain 100 kilometrin asfaltointiin. Tilanne on menossa yhä pahemmaksi, sillä tänä vuonna Ely-keskus on saanut teiden kunnossapitoon rahaa vain puolet siitä mitä viime vuonna. Päällysteinsinööri Tero Ahokkaan mukaan rahoituksen taso on ollut viimeksi tätä luokkaa 1960– 70-luvuilla. Maallikkokin ymmärtää, että tilanne on täysin mahdoton. Kun vuonna 1970 Tilastokeskuksen mukaan rekisteröityjä autoja oli 817 412, viime vuonna rekisteröityjä autoja oli 3 130 640. Liikennemäärät ovat siis moninkertaistuneet, lisäksi raskas liikenne kulkee yhä raskaimmilla ajoneuvoilla. Nyt teillemme ovat ilmestyneet 33 metrin HTC-rekat, jotka vaativat teiltä yhä kovempaa kantokykyä. On huolestuttavaa, että Ely-keskuksen päällysteinsinööri joutuu varoittamaan autoilijoita siitä, ettei teiden kuntoon enää voi luottaa. Autoilijalta vaaditaan yhä enemmän valppautta katsoa, mihin ajaa. Vastuu jää käytännössä kokonaan autoilijalle, sillä jos tien heikosta kunnosta varoitetaan liikennemerkillä, vahingonkorvauksia rengasrikosta tai autoon tulleista vahingoista on turha hakea. Kun Suomessa on pohdittu, miten autokannan ikää voisi laskea, ei se nykymenolla ainakaan onnistu. Miksi kuluttajat hankkisivat kalliita, uudenkarheita autoja, kun niillä uskaltaa ajaa vain pääteillä? Autojemme keski-ikä on nyt 11,5 vuotta. Sinkoilevien kivien lommot eivät vanhemman auton kyljessä paljon haittaa, mutta uuden auton hinta romahtaisi äkkiä.