Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Taksit keskittyvät ruuhka-ajoihin – Päivystysvelvollisuus poistui ja se näkyy arkiöinä taksien vähenemisenä

Kun liikennepalvelulaki tuli voimaan viime vuoden heinäkuussa, pelättiin, että maaseudulta katoavat taksit tykkänään. Epäselvää oli sekin, että mistä taksi pitäisi tilata ja Kela-taksejakin joutui aluksi odottamaan jopa tunteja. Nyt tilanne on rauhoittunut. – Onhan tässä muutoksia tullut. Päivystysvelvollisuus on loppunut. Uusia autoilijoita ei ole tullut, mutta periaatteessa kaikki on ennallaan, Uudenkaupungin Taksiautoilijoitten puheenjohtaja Jari Siivonen toteaa. Uusikaupunki on Turusta sen verran etäällä, että taksiautoilijat ovat pysyneet omalla alueellaan. – Siellä joutuisi ajamaan navigaattorin varassa, siksikään se ei houkuttele, Siivonen sanoo.   Lähempänä Turkua taksialan muutokset näkyvät enemmän. Lounais-Suomen Taksiyrittäjien puheenjohtaja Petteri Hietanen Nousiaisista kertoo, että kun taksille tulee kyyti Turkuun, auto saattaa jäädä sinne ajoon. – Etenkin nuoret kuljettajat saattavat jäädä sinne. Heillä on kokeilun halua. Vanhemmat kuljettajat kurvaisevat takaisin omalle alueelleen. – Ja kun näitä Karjurockeja, Ruisrockeja ja DBTL:ää tulee, niin kyllähän autot niihin suuntaavat. Asiakkaiden kannalta hintoihin ei ole tullut toivottua alennusta. Hietasen mukaan sen näkyy erityisesti Turussa, jossa takseja on enemmän. Kun mittari laskee sekä kilometrejä että aikaa, hinta voi vaikuttaa halvalta, mutta onkin lopulta kalliimpi kuin vanha taksa. Maskussa, Nousiaisissa, Mynämäessä ja Vakka-Suomessa taksit ajavat yhä vanhoilla taksoilla.   Eniten uusi laki on vaikuttanut arkiöiden taksiliikenteeseen. Kun päivystysvelvollisuutta ei enää ole, kaikki autoilijat eivät aja vuoroja arkiöisin, vaan he keksittävät ajonsa ruuhka-aikoihin. Taksi kannattaa siis varata etukäteen, jos esimerkiksi aamuyöllä pitäisi päästä lentoasemalle. – Ihan päiväsaikaakin kannattaa varata auto etukäteen, jos täytyy olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa, Hietanen suosittelee. Taksin voi tilata soittamalla suoraan autoilijalle tai taksikeskukseen. Kela-kyydit on kuitenkin tilattava aina alueellisesta tilausnumerosta. Hietasen mukaan Kela-ajoissakin on ollut vielä kitkaa. – Laitteissa on ollut jonkin verran teknisiä ongelmia. Kela-ajot on kuitenkin pystytty hoitamaan. Asiakkaita on harmittanut ajojen yhdisteleminen. – Käytännössä se tarkoittaa, että jos asiakas tilaa taksin hakemaan sairaalasta, hän voi joutua odottamaan tunninkin. Kela-keskuksella on velvollisuus yrittää ajojen yhdistelemistä. Jos toinen asiakas löytyy vartissa, niin sitten auto tulee nopeammin, Hietanen kertoo. Hän sanoo, että osa asiakkaista on pahoitellut yhdistelemistä myös siksi, että samaan autoon tulee vieras henkilö. – Jos takana on raskas sairaalareissu, se voi tuntua ikävältä. Hietasen mukaan harva asiakas tietää, että Kelasta voi hakea ns. tuttutaksi-käytäntöä. Tuttutaksi-käytännössä asiakas voi tilata suoraan tutun taksin. Kela myöntää oikeuden alle 16-vuotiaille sekä jos asiakkaalla on jokin vakava sairaus, esimerkiksi muistisairaus.   Länsirannikon taksiautoilijat perustivat 1,5 vuotta sitten Länsi-Suomen Lähitaksi -osuuskunnan. Osuuskuntaan kuuluu kaikkiaan 250 autoilijaa ja 300 autoa. – Osuuskunnan markkinointinimeksi tulee Taksi Länsi-Suomi, Lounais-Suomen Taksiyrittäjien puheenjohtaja Petteri Hietanen kertoo. Osuuskunta suunnittelee myös yhteistä välityspalvelua. Välityspalvelu on jo koekäytössä. – Taksiin tulee laite, joka välittää tilauksia. Jos Maskusta tulee tilaus, laite tarjoaa ajoa lähimmälle autolle. Se voi olla esimerkiksi Turusta alueelle palaava taksi. Kela-kyydit välitetään eri laitteella, joten Kela-ajoja ajavissa takseissa on kaksi laitetta.