Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Sillistä saa terveellistä ja herkullista arkiruokaa

Kalan syönnin terveydellisiä vaikutuksia voi tuskin liikaa korostaa, mutta siitä huolimatta kalaa syödään asiantuntijoiden mukaan aivan liian vähän. Kalalajeja on monenlaisia. Ruuanlaittoa ajatellen on herkullisia lajeja ja vähemmän herkullisia, kuten esimerkiksi akvaariokalat. On rasvaisia kaloja ja vähemmän rasvaisia, on kotimaisia lajeja ja tuontilajeja. Suomalainen silli, jota ainoana valmistaa Uudessakaupungissa toimiva Suomen Sillikonttori, on muuten kotimainen tuote, mutta silli pyydetään Koillis-Atlantilta. Me puhumme siitä huolimatta aidosta terveellisestä kotimaisesta sillistä (Clupea harengus). Silli on rasvainen kala, joka sisältää runsaasti paljon puhuttuja omega-3-rasvahappoja sekä D-vitamiinia – tosin herkullisemmassa muodossa kuin muovipurkkien D-pillerit. Ravintotieteilijät ja -asiantuntijat kehuvat sillin terveysvaikutukset maasta taivaaseen: rasvainen kala pidentää elinikää, auttaa kihtikivuissa ja ehkäisee veritulppia. Terveelliset omega-3-rasvahapot alentavat verenpainetta, laajentavat verisuonia ja vahvistavat elimistön immuunipuolustusta. Lisäksi nämä rasvahapot suojaavat aivoja tulehduksilta ja ehkäisevät siten dementian syntyä. Ei siis voi kuin ihmetellä, miten suomalaisten keski-ikä on noussut, vaikka vaikka sillin kulutus on laskenut. Silli mielletään usein juhlavien kattauspöytien lisukkeeksi ja joulupöydän erikoisuudeksi erityisesti, kun se on valmistettu suvun tarkkaan salatulla perinteisellä reseptillä. Mutta silli sopii erinomaisesti tavalliseksi, herkulliseksi ja terveelliseksi arkiruuaksi. Ei siis muuta kuin ruuan laittoon. Silli-perunaruukku 1 kg kuorineen keitettyjä perunoita (= 6 kpl isokokoisia Bullaroo uniperunoita) 2 kpl eli 202 grammaa Suomen Sillikonttorin tyhjiöpakattuja matjessillifileitä 3 sipulia (2 puna, 1 kelta) 1 pss tuoretta tilliä 1 pussi juustoraastetta (150 g emmentalia) rouhittua mustapippuria 2 dl kuohukermaa Keitetyt perunat ja sipulit viipaloidaan, sillifileet paloitellaan, tilli hienonnetaan. Ainekset ladotaan kerroksittain uunivuokaan höystäen juustoraasteella, tillillä ja mustapippurilla. Päällimmäiseksi perunakerros ja juustoraastetta. Kypsennä alkuun 200 asteessa ja pienennä lämpöä runsaan puolen tunnin päästä. Kun pinta on kauniisti ruskistunut, ota uuni pois päältä, peitä vuoka foliolla ja silli-perunaruukun vähän aikaa hautua. Ladottaessa aineksia vuokaan jäi pari sillipalaa yli. Söin toisen. Koko lailla suolaista. Menikö koko paistos piloille suolaisuuden takia? Vielä mitä. Maku oli erinomainen, ja matjessilli toi tillin maun hienosti esiin. Sillä aikaa kun pääkokki askaroi silliruukkunsa kanssa, oli apukokki tuhtaillut keiton kanssa. Maa-artisokkasosekeitto 400 g valmista maa-artisokkasosetta 1 peruna pala purjoa 1 sipuli 6 dl vihanneslientä 1 dl ruokakermaa pähkinöitä tai/ja siemeniä Peruna kuoritaan ja pilkotaan, samoin pilkotaan purjo ja sipuli. Maa-artisokkasose laitetaan kattilaa, johon lisätään peruna ja kasvisliemi. Keitetään kunnes peruna on kypsä. Ennen soseutusta lisätään ruokakerma, valmis keitto lämmitetään ja nautitaan pähkinöiden tai auringonkukan siemenien kera. Näin tehdään. Outo savun maku. Ei kai keitto palanut pohjaan? – Ei tietenkään. Lisäsin siihen savupaprikaa.