Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Kumipyörän ja raideliikenteen yhdistelmä on maaseudun vaihtoehto kaupungistumiselle

Kuluneella viikolla maanantaina TV1 A-studiossa aiheena oli ilmastonmuutos ja autoilun tulevaisuus. Vihreät, vasemmistoliitto ja sosiaalidemokraatit ovat tuon ohjelman mukaan ilmoittaneet kannattavansa bensiini- ja dieselmoottoreiden käyttökieltoa.   Turun Sanomat haastatteli maanantain lehdessään AKT:n edustajaa liiton Turun paikallisosastosta. Tämä puheenjohtaja arvioi, että paikallisjunille ei ole tarvetta. Hänen ajatuksensa oli tiivistäen se, että junaliikennekokeilu söisi linja-autoliikenteen asiakkaat.   Kun asuinpaikka valitaan Turun ulkopuolelta, on luontevaa käyttää omaa autoa. Asumisen ja liikkumisen vapaus on osa suomalaista elämänmuotoa. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta on tärkeää, että nykyiset bensiini- ja dieselautot siirtyvät asteittain käyttämään etanolia, biodieseliä tai sähköä kulkuvoimanaan.   Sen sijaan olemassa olevat raideyhteydet ja nykyinen kumipyörällä tapahtuva joukkoliikenne on suunniteltava toimimaan paremmin yhteen, ei kilpailemaan keskenään. Linja-autoa pienemmällä kalustolla voidaan syöttää raideliikenteen seisakkeita esimerkiksi Vehmaalla, Mynämäessä ja Maskussa. Bussien energiaksi sopii Ruotsin Uppsalan käytössä olevan liikennejärjestelmän tapaan biokaasu.   Nämä pikkubussivuorot voisivat jatkaa tarkkaan suunniteltua ajoreittiään sitten seisakkeelta radanvarsikuntien asiointiliikenteenä. Koulumatkat ja eläkeläisten kauppareissut helpottuisivat. Tällainen järjestely toisi uusia asukkaita maaseudulle. Ja jos joku haluaisi välttää pysäköintituskan ja ruuhkassa jonottamisen omalla autolla, olisi sekin halpaa ja helppoa pysäköimällä se oma auto radan varteen, ei Turun ruuhkiin.   Autoilu tuottaa kahdeksan prosenttia maailman CO2 -päästöistä. Maailman kaupunkien pinta-ala on vain kaksi prosenttia (2) pallomme pinta-alasta, mutta ne tuottavat 80 prosenttia CO2 päästöistä. Rakentaminen, energian- ja ruoantuotanto ovat asioita, jotka ratkaisevat ilmastonmuutoksen torjunnan onnistumisen.   Maaseudun valttikortit ovat talokohtaiset, uusiutuvat energiaratkaisut ja lähiruoka. Metsät ovat tehokas hiilinielu ja esimerkiksi hehtaarin sokerijuurikas kerää hiiltä sitoessaan nettoarvoltaan 40000 km autoilun energian. Kaupungit eivät pysty kestävästi tuottamaan autojen biopolttoaineita sekä sähköä tai kuluttamaansa ruokaa.   Hyvin ketjutettu ja kansalaisten hyväksymä julkinen liikenne tukee niin keskuskaupunki Turun kuin Vakan alueen kuntien kasvua, mutta nykyistä ilmastoystävällisemmin. Omasta autosta ei tarvitse luopua, vaikka liikkuminen automatisoituu ja ketjuuntuu. Maaseudun kylä tai oma tontti on hyvä ja kestävä valinta. Kaikki eivät halua asua tiiviissä kaupungissa ja tähän maaseudulla kumipyörän ja raideliikenteen yhdistelmä tarjoaa vaihtoehdon. Tartutaan siihen.   Pekka Myllymäki (kesk)   Varsinais-Suomen liiton maakuntavaltuuston puheenjohtaja