Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Vaalit Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Muut lehdet Kolumnit Pääkirjoitukset

Paikallisjuna ja paikallisbussit

AKT:n Turun paikallisosaston puheenjohtaja Mikko Ahomäki lyttäsi Uudenkaupungin ja Mynämäen haaveet paikallisjunasta (TS 28.1.). Ahomäen mielestä Turku –  Uusikaupunki -radalle ei tarvita mitään henkilöjunaliikennettä, kun bussitkaan eivät ole aina täynnä. Ahomäen näkemys on ymmärrettävä, hänen tehtävänsä on puolustaa auto- ja kuljetusalan työntekijöitä, eli linja-autonkuljettajia. Mitä muuta hän voisi sanoa? Jos linja-autonkuljettajien työtä ajatellaan, niin uhkatekijöitä on muitakin kuin paikallisjunaliikenne. Kokeilussa ovat jo robottibussit, jotka kulkevat ilman kuljettajia. Sitä Ahomäki ei tuo esille, että bussiliikenne Vakka-Suomen alueella on jo nyt harventunut ja huonontunut. Kuten kyselymme osoitti (V-SS 4.1.), tällä seudulla oma auto on useimmille välttämätön. Linja-autolla ei enää pääse töihin, eikä joka paikasta edes kunnan terveysasemalle. Nyt tilanne yhä heikkenee, kun Pohjolan liikenne lopettaa pikavuorot Rauman ja Turun välillä. Paikallisjunaliikenne ei tietenkään korvaa busseja, vaan ilmastonmuutoksen kiihtyminen pakottaa meidät suunnittelemaan koko liikenneverkon uusiksi. Sitä ei voida tehdä vain tätä hetkeä tuijottaen, vaan suunnittelua on tehtävä tulevia vuosikymmeniä ajatellen. Paikallisjunaliikennettä tarvitaan, jotta esimerkiksi henkilöautoletkaa Kasitieltä saadaan harvenemaan. Joukkoliikennettä on pakko ketjuttaa. On rakennettava toimivia palveluketjuja niin, että kun Turussa hyppää junaan, pääsee pikkubussilla saumattomasti autotehtaan portille. Juna-asemille on rakennettava myös paikoitusalueita, joille voi jättää oman autonsa parkkiin. Ympäristöseikat pakottavat meidät harkitsemaan omaa käyttäytymistämme. Elämme jatkuvaa murrosta –  haluamme sitä tai emme. Parhaiten selviämme niistä niin, että muutoksiin varaudutaan. Siinä Ahomäki on oikeassa, että yhteiskunnan pitää satsata joukkoliikenteen rakentamiseen. Itsestään ketjutettu joukkoliikenne ei synny. Tarvitaan uusia ratkaisuja ja ne vaativat ainakin aluksi myös investointeja. Myös Kasitie vaatii jatkossakin kehittämistä, jotta esimerkiksi kumipyörillä kulkevat tavarakuljetukset sujuvat joustavasti. Jotta Vakka-Suomen taloudellinen ja työllisyyskehitys voi jatkua voimakkaana, tarvitaan useita, rinnakkaisia liikenneratkaisuja.